ناز طلا خریدار نداشت

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۰

وقتی عصر روز یک‌شنبه اطلاعیه عرضه محصولات صنعتی و معدنی- برای عرضه دیروز- روی سایت بورس کالای ایران قرار گرفت، معامله‌گران در ستون حجم عرضه شمش طلا رقمی عجیب را مشاهده کردند. عرضه 100 تنی شمش طلا توسط معدن موته اتفاق عجیبی بود که روز گذشته در تالار صنعتی و معدنی رخ داد اما برخلاف انتظارها خریداران استقبالی از این محموله‌گران ‌قیمت نکردند. البته باتوجه به عرضه و معامله مستمر شمش طلا طی سال‌های اخیر در بورس کالا و همچنین رشد نسبی حجم تقاضای طلا به‌دلیل نزدیک بودن به عید نوروز، انتظار می‌رفت که بخشی از این محموله مورد معامله قرار گیرد اما پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد تا در روزهای آینده شاهد عرضه دوباره طلا در تالار بورس باشیم.

گفتنی است تاکنون شمش طلا در وزن‌های مختلف 50، 100، 200 و500گرمی و همچنین یک کیلویی در بورس کالا عرضه شده است اما خریداران بیشترین استقبال را از شمش طلای یک کیلویی داشته‌اند به‌طوری که عرضه سایر شمش‌ها متوقف شده است.

کارشناسان درخصوص دلایل رونق معاملات شمش یک کیلویی نیز عنوان می‌کنند. باتوجه به اینکه بیشتر خریداران شمش طلا از بورس، طلاسازان هستند که طلای خریداری شده را آب کرده و مصنوعات طلا می‌سازند. به همین دلیل شمش‌های یک کیلویی معدن طلای موته خریدار بیشتری دارد.


فروش 60 تن مس مفتول

بنا بر این گزارش، علاوه بر ناکامی عرضه شمش طلا در معاملات روز گذشته، شرکت ذوب‌آهن اصفهان توانست چند محموله فولاد را در تالار صنعتی به فروش برساند. به‌طوری که 554 تیرآهن 14 و16، یک‌هزار تن سبد میلگرد A3-12-20،8072 تن سبد میلگرد

A3-12-25 و 280 تن میلگرد 20-18-A3 این شرکت مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در گروه مس، 60 تن مس مفتول شرکت صنایع مس کاوه به قیمت 200هزارو921ریال به فروش رسید. علاوه بر این، معامله 1580 تن انواع ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سیستم مچینگ

ثبت شد.

باز هم رقابت برای خرید سنگ‌آهن

از نکات جالب معاملات دیروز رینگ صادراتی بورس کالا نیز می‌توان به رقابت خریداران خارجی برای عرضه 100هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع معادن گل‌گهر اشاره کرد. دیروز 100هزار تن سنگ‌آهن به قیمت پایه 36دلار روی تابلوی معاملات تالار کیش رفت که بالاتربودن حجم متقاضیان باعث شد تا این محموله در نهایت با قیمت 38دلار و 2سنت در هر تن مورد معامله قرار گیرد. به اعتقاد کارشناسان، صادرات سنگ‌آهن از بورس کالای ایران باوجود شرایط نامساعد بازار جهانی سنگ‌آهن و نزول مستمر قیمت‌ها، مطلوب بوده و رقابت خریداران برای تولیدکنندگان داخلی شرایط خوبی را فراهم کرده است. به گفته آنها، هرچه قیمت‌های جهانی روبه‌ کاهش باشد، جذابیت بازارهای صادراتی نیز کمتر می‌شود به این ترتیب درصورتی ‌که روند قیمت‌ها تغییر کند، حجم صادرات سنگ‌آهن از بورس کالا نیز افزایش می‌یابد.


احتمال تثبیت قیمت‌های پتروشیمی

اما رکورد‌دار دیروز معاملات بورس کالا، مواد پلیمری بود به‌طوری که نزدیک به 34هزار تن انواع مواد پلیمری به ارزش بیش از 1300میلیارد ریال در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی مورد دادوستد قرار گرفت. مجتمع‌های پتروشیمی امیرکبیر، ایلام، پلی‌نار، تبریز، تندگویان، جم، شازند، مارون، پلی‌پروپیلن جم و نوید زرشیمی، انواع ABS، پلی‌اتیلن، پلی‌استایرن و پلی‌پروپیلن را در بورس به فروش رساندند. همچنین 4172 تن قیر، 9100 تن وکیوم باتوم و 60 تن لوب‌کات معامله شد. از تالار پتروشیمی خبر می‌رسد که به احتمال فراوان قیمت‌های کنونی مواد پتروشیمی تا پایان سال بر معاملات حاکم خواهد بود چراکه قیمت‌های کنونی توانسته تقاضا را به تالار معاملات برگرداند. این موضوع در شرایطی است که رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی هفته گذشته از اعلام قیمت‌های جدید مواد پتروشیمی در 15 اسفند خبر داده بود که باتوجه به رشد نرخ برخی مواد در بازار جهانی، قیمت‌های داخلی نیز رشد خواهد کرد. به هرحال باید منتظر ماند و دید آیا روز 15 اسفند قیمت‌های جدید اعلام می‌شود یا اینکه فعالان بازار پتروشیمی تا پایان سال با همین نرخ‌ها به معاملات ادامه می‌دهند.


دادوستد 500 تن گندم

دست آخر، دیروز در معاملات رینگ کشاورزی 500 تن گندم دروم کهگیلویه وبویراحمد به قیمت 11هزار و550ریال به فروش رسید؛ مرغ منجمد، زعفران، ذرت و برنج از غایبان دیروز رینگ کشاورزی بودند. براساس آمار معاملات در مجموع حدود 161هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 1750میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر