بازار سهام تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۳۸

سنا کماکان این روزها شاهد این هستیم که حجم معاملات روزانه در مقایسه با روزهای مشابه سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته و طبیعتا ریسک نقدشوندگی بازار نسبت به دوره مشابه گذشته افزایش یافته است.

یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص تحولات اخیر بازار اظهارکرد: اتفاق خوبی که افتاده این است که از میزان کاهش قیمت سهام شرکت‌ها و انتظار افت قیمت سهام به‌شدت کاسته شده و امیدواریم که این بهبود شرایط با توجه به وضعیت کلان اقتصادی کشور ادامه داشته باشد. علی اسلامی‌بیدگلی در ادامه بیان کرد: باید در این هفته‌های پایانی صبر بیشتری به خرج داد به این دلیل که اکثر شرکت‌ها بودجه‌های حسابرسی شده 9ماه یا حسابرسی نشده، اطلاعات واقعی 9ماهه همچنین بودجه سال 94 را اعلام می‌کنند. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص صنایع موجود در بازار سرمایه گفت: برخی صنایع دچار کاهش پیش‌بینی سود شرکت یا همان EPS سال 94 با توجه به افت قیمت‌های جهانی شدند و برخی EPS‌های سال‌های گذشته را تکرار کردند.

اسلامی‌بیدگلی درخصوص حجم مبنا و تاثیر آن در بازار سرمایه اذعان کرد: راجع به تغییر مکانیسم‌های معاملاتی به‌ویژه کاهش حجم مبنا باید گفت با توجه به اینکه حجم بازار اندک است، قضاوت در مورد تاثیر مثبت این اتفاق زود است اما چیزی که می‌شود اعلام کرد، این است که این اتفاق به افزایش قدرت نقدشوندگی در بازار در روزهایی که بازار شاهد رونق قابل توجه مثل سال گذشته است کمک می‌کند و می‌توان تاثیر مثبت این اتفاق را ملاحظه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متوسط P/D بازار سرمایه با EPS‌های اعلامی و آنچه از بازار سرمایه 94 انتظار می‌رود، دوره بازگشت سرمایه 7 است که متوسط P/E بورس 5.5 است که اگر نسبت تقسیم سود هم 79درصد بگیریم P/D بازار سرمایه 7 و 8 واحد می‌شود و تقریبا P/D بازار پول کمتر از 4 است که کماکان یکی از تهدیدهایی است که منجر به کاهش حجم معاملات در بورس می‌شود. وی با اشاره به پیشنهاداتی برای بهبود شرایط بازار اعلام کرد: عمده ریسک‌های مترتب در بازار سرمایه سیستماتیک است اما در این بین مدیران درحال اصلاح روندهای معاملاتی هستند که امیدوارم به روند بازار کمک کند. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص ریسک‌های سیستماتیک بیان کرد: عمده ریسک سیستماتیک، نرخ بهره بانکی، تورم و قیمت جهانی نفت و محصولات اصلی است که دچار تغییرات چالش برانگیز و غیرقابل پیش‌بینی در بازار شده است. پیش‌بینی در این شرایط مشکل است اما امیدوارم بازار سرمایه روزهای بهتری را نسبت به سال 93 داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر