MTN آفریقای جنوبی شریک اولین اپراتورخصوصی تلفن همراه را به ایران آوردم

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۰

حمید رضا عارف در گفتگو با تعادل از حضور پر حاشیه اش در انتخابات این دوره از اتاق بازرگانی می گوید. وی که یکی از چهره های جوان کاندید در انتخابات اتاق است از همان ابتدا دائما زیر ذره بین رسانه های مختلف قرار گرفته است. یکی از حواشی که این روزها برای او بوجود آمده است ادعایش مبنی بر اینکه اپراتور خارجی (MTN)اولین پروژه خصوصی سازی در صنعت تلفن همراه کشور را وی به ایران آورده است. او می‌گوید در سال ۱۳۸۳ با توانایی‌های شخصی خودش با شرکت مخابراتی MTN آفریقای جنوبی وارد معامله شده و این شرکت را به بازار موبایل ایران آورده است.

وی ادامه داد: بزرگترین پروژه خصوصی سازی در کشور ایران اواخر دولت خاتمی اتفاق افتاد و آن هم بحث اعطای اولین مجوز اپراتور خصوصی تلفن همراه کشور بود. به اتکای رشته تحصیلی ام که مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف بود و بعد از آن در مقطع ارشد درهمان دانشگاه و رشته MBA تحصیل می کردم و تجربه چند ساله ام در صنعت مخابرات ، به اتفاق دوستی که از کارآفرینان خارج از کشور بود تصمیم گرفتیم در این مزایده شرکت کنیم. در آن زمان پدرم معاون رییس جمهور بودند و حضور من در آن پروژه با مخالفت ایشان همراه بود. به ایشان گفتم من به عنوان یک شهروند که تحصیلاتی در این زمینه دارد و دارای شرکت خصوصی مخابراتی است، بر اساس اصول قانونی در این مزایده شرکت کرده ام. ما با شرکت MTN آفریقای جنوبی در اجلاس ITU در ژنو در سال 2003 که نمایشگاه سالیانه اتحادیه های مخابرات های جهان است آشنا شدیم. آن شرکت بعد از چندین مذاکره و آشنایی با توانایی های ما با شرکت ما وارد مذاکره شد. عارف می گوید: در همین جا اعلام می کنم در زمان دولت خاتمی و وقتی پدرم معاون رییس جمهور بودند ما در این مزایده برنده نشدیم. شرکت ترکسل با شریک داخلی خودش ایرانسل اول شدند بنابراین در زمان دولت خاتمی ما دوم شدیم و همین سند عدم استفاده ما از هرگونه رانتی بود و به آن افتخار میکنیم. در نهایت در سال 84 بعد از تغییر دولت، شرکت ترکسل از ایران اخراج شد و بعد از آن با تصمیم دولت نهم شریک ایرانی این پروژه یعنی شرکت ایرانسل اجازه پیدا کرد برود با اپراتورهای دیگر گفتگوکند ودر نهایت با ما وارد مذاکره شد. ما به عنوان شریک داخلی شرکت MTN اجازه مذاکره مشروط را به ایرانسل دادیم اما در نهایت با خلف وعده ای که اتفاق افتاد حتی یک ریال منافع مادی و معنوی از این پروژه نصیب ما نشد .البته متاسفانه پس از اولین مصاحبه من و انتشار این خبر برخی با فروش آخرت خود به دنیای دیگران حتی تماسی نگرفتند بدانند قضیه این قرارداد چیست و برای ما جو سازی کردند و با بی تقوایی ادعای رانت کردند.

وی در ارتباط با حضور چهره های جوان در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی گفت: اتفاق مبارکی که در این دوره افتاده است با روی کار آمدن دولت جدید، یک موج امید و تحول خواهی به عنوان گذار از دورانی که بسیاری از بخش های کشور از جمله بخش خصوصی دچار صدمه شدند در میان فعالین اقتصادی به راه افتاده است. در این دوره تمام کسانی که احساس کردند با تکیه بر توانایی ها و ارتباطات سالم خودشان می توانند حضور موثر داشته باشند آمده اند و در این میان چهره های جوان با تکیه بر نیروی جوانی شان و برای دمیدن هوای تازه در اتاق بازرگانی برای اولین بار از قشر فارغ التحصیلان دانشگاه ها آمده اند و ادعای جدیدی را مطرح کرده اند. من به عنوان کسی که در یکی ازدانشگاه های معتبر همین مرزو بوم تحصیل کرده و از منابع این کشور استفاده کرده وظیفه خود دانستم که بیایم و با مشارکت در اداره کشور در پارلمان بخش خصوصی بتوانم خدمتی بکنم.در این دوره ترکیبی که اتفاق افتاده است یعنی تجار و بازرگانان سنتی و با تجربه در کنار جوانانی با اندیشه های نو و توسعه محورو با رویکرد داشتن یک اقتصاد سفید و غیر رانتی حضور پیدا کرده اند. وی ادامه می دهد: اگر این ترکیب تازه وارد اتاق بازرگانی بشود با توجه به شرایطی که کشور امروز با آن درگیر است و نیازی که قطعا در این شرایط دولت به بخش خصوصی دارد می توان به سمت اقتصاد ملی موفق حرکت کرد.

عارف در ارتباط با آمادگی بخش خصوصی به لحاظ ذهنی و اجرایی برای حضور در امور مدیریتی کشور می گوید: باید قبول کنیم که بخش خصوصی در کشور ایران یک بخش بسیار نحیف و آسیب دیده است. مگر چند سال از تصویب سیاستهای کلی اصل 44 می گذرد و آن هم در دورانی اتفاق افتاد که دولت گذشته عملا پای خود را روی بخش خصوصی گذاشته و و بخش خصوصی قدرت نفس کشیدن نداشته است. تنها قانون مناسبی که برای فضای کسب و کار اتفاق افتاد قانون بهبود مستمرفضای کسب وکار بوده است که آن هم فقط سه سال از عمرش گذشته و هنوزهم مهلت اجرایی شدن پیدا نکرده است .پس باید بپذیریم که متاسفانه بخش خصوصی درعین توانمندی و بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه هنوز بخش قدرتمندی نیست و باید به این بخش فرصت تجربه داد تا یاد بگیرد و اعتماد سازی کند. امیدوارم با توجه به اینکه دولت جدید دولت خردمندی است و وزیرانی در کابینه دارد که دوره ای تجربه فعالیت در بخش خصوصی داشته اند و مشکلات زیر بنایی بخش خصوصی را می شناسند اتاق آینده بتواند تعامل خوبی با دولت داشته باشد.

وی با اشاره به تاثیر گذاری تشکل هایی مانند اتاق بازرگانی بر روان سازی تصمیم های اقتصاد کلان می گوید: اتاق بازرگانی می تواند در تمام شوراهای اصلی اقتصادی کشور مانند شورای پول و اعتبار فعال و تاثیر گذار باشد. حضور افراد قوی در این اتاق که دارای ارتباطات فعال و گسترده ای هستند می تواند با توجه به نقش مهم تسهیل گری اتاق بازرگانی، در نقش مشاور خوبی برای دولت و مجلس در قانونگذاری و سیاستگذاری های آتی باشد. از سویی دیگر یکی از بحث های مهم در اتاق این است که برای توسعه کسب و کار سالم و مبتنی بر اقتصاد رقابتی تلاش شود. رقابت اقتصادی «منصفانه» و «پویا» را به منزله پیشران اصلی رونق پایدار اقتصاد ملی می‌دانم و از این رو اگر افراد در اتاق آینده بر اساس توانایی های شان انتخاب شوند اتاق بعدی می تواند به عنوان منشا اقتصاد رقابتی و سفید در جهت اعتلای اقتصاد ملی عمل کند.

وی در ارتباط با هویت بخشی به بازرگانان در ایران بوسیله یک کارت می گوید: خیلی از کشورهای دنیا دارای اتاق بازرگانی قوی هستند و خدمات بسیار خوبی به اعضاء خود ارایه می کنند و نیازی به داشتن کارت بازرگانی به شکلی که ما اینجا داریم نیست. اتاق ها دارای اعضای قوی هستند یعنی بعد از عضو گیری با خدماتی که به این اعضا ارایه می شود سعی در جذب و نگهداری این بخش سرمایه گذار خود دارند. نگرش سنتی به اتاق بازرگانی با حضور نیروهای جوان بهتر است تغییر کند. اتاق باید خادم اعضایش باشد. باید بررسی کرد چرا اتاقی که زمانی تعداد 25 هزار نفر عضو داشته است امروز تبدیل می شود به اتاقی با تعداد 12هزار عضو و چه می شود که این اعضا انگیزه عضو بودن را از دست می دهند. این اتفاقات فقط مربوط به شرایط داخل اتاق نیست اما با اصلاحاتی که می توان در ساختار و قوانین اتاق اعمال کرد می توان به اعضای اتاق خدمات بهتری ارایه کرد.

وی ارزیابی خود را از جریان انتخابات این دوره اینگونه بیان می کند: رقابت در این دوره بر اساس آمار از نظر تعداد کاندیدها و هم از نظر نوع فعالیت بصورت عجیبی سنگین و جدی است به گمان من همه افرادی که آمده اند بسیار با تجربه هستند و همه احساس می کنند شرایط به گونه ای است که می توانند خدمتی ارایه دهند. امیدوارم تا پایان انتخابات همه به موازین قانونی و مهمتر از آن اخلاقی پایبندی داشته باشند و بر اساس منافع ملی رقابت کنند.

وی در رابطه با انگیزه های شخصی خود برای حضور در انتخابات این دوره می گوید: برای حضور در انتخابات اتاق برای خودم ارزش های کلیدی را تعریف کرده ام. در ابتدا تلاش برای کسب و کار سالم و مبتنی بر اقتصاد رقابتی که این اصل را پیشران و رونق اقتصاد ملی می دانم و از همه دغدغه مندان اعتلای اقتصاد کشور می خواهم که در این امر کوشش کنند. دومین ارزشی که برایم مهم است تلاش برای آسان سازی فعالیت های مولد اقتصادی برای فعالین بخش خصوصی است. کاهش قوانین محدود کننده، مجوززدایی، صدور مجوزها از وی‍ژگی های بارز آزاد سازی اقتصادی می دانم و معتقدم در مسیر دستیابی به جامعه بالنده آزادی اقتصادی مکمل سایر آزادی ها خواهد بود و باید بتواند در کنار سایر آزادی ها رشد کند. ارزش دیگری که بخاطر آن در این انتخابات حضور پیدا کرده ام تثبیت حضور شرکتهای توانمند ایرانی در بازارهای بین المللی و کاهش آسیب پذیری داخلی در معاملات بین المللی است. باید ساز وکاری ایجاد شود که بتوان از ظرفیت های منطقه ای و بین المللی برای رشد و شکوفایی بخش خصوصی استفاده کرد بخصوص برای تجارت آزاد بین ایران و حداقل کشورهای همسایه . یکی از مهمترین دلایل حضوردر این زمینه برای من به عنوان عضو موسس و مدیرعامل سابق بنیاد امیدایرانیان NGO ای که در زمینه توسعه پایدار کار می کند نقش آفرینی بخش خصوصی در توسعه همه جانبه کشور است و این از طریق ارتقای محبوبیت کارآفرینان جوان بطور خاص و بحث کارآفرینی اجتماعی در حال انجام است و باید با ترویج مسئولیت اجتماعی بنگاه ها به عنوان عاملی که می تواند باعث اعتمادسازی کارآفرینان و بخش خصوصی در بین مردم شود و نهایتا به توسعه همه جانبه می انجامد اهمیت داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر