نمایندگان مجلس روز گذشته و در ادامه روند بررسی بودجه سال94 تکالیف دولت را برای جذب سرمایهگذاری خارجی مشخص کردند. عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه منابع دولت در حوزه حملونقل اعم از هوا، دریا، جاده و ریل بسیار محدود است، گفت: امسال به دولت اجازه دادهایم علاوه بر فاینانس سال گذشته، ۳۵میلیارد دلار دیگر هم برای تامین مالی پروژههای عمرانی فاینانس کنند. مهرداد لاهوتی درباره سایر مصوبات در این حوزه گفت: وزارت راه و شهرسازی میتواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند اما منابع دولت بسیار محدود است در بخش حملونقل، هوا و دریا، ریل و جاده تنها ۶ تا ۷هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم هم معمولا بهطور کامل تخصیص داده نمیشود. وی با اشاره به سقف جدید ۳۵میلیارد دلاری فاینانس، گفت: معمولا فاینانسکننده پروژههای ما چینیها هستند و ۴ تا ۵میلیارد دلار از پولهای ایران در بانکهای چینیها بلوکه شده است و چینیها هم به فاینانس پروژههای ایران تمایل دارند اما اخیرا روسها هم وارد مذاکرات فاینانس با ما شدهاند. لاهوتی با بیان اینکه سال گذشته دولت نتوانست از منابع فاینانس بهخوبی استفاده کند، اظهار کرد: بهدلایلی ازجمله برخی از جریانهای سیاسی و اظهارات چینیها، دولت در سال گذشته نتوانست بیشتر از 7-6میلیارد دلار از فاینانس استفاده کند البته پروسه اخذ فاینانس هم طولانی است. این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه این فرصت خوبی برای وزارت راه و شهرسازی است برای تامین منابع مالی پروژهها تاکید کرد: هرچند منابع دولتی و اعتبارات برای ساخت پروژههای عمرانی محدود است و پروژههای نیمهتمام زیادی باقی مانده است اما وزیر راه میتواند از این دو استعداد فاینانس و صندوق توسعه ملی بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشد.