ایران آماده توافق است

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۹

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پیش از دیدار خود با همتای امریکایی‌اش در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفت: در‌صورتی‌که امریکا و کشورهای غربی اراده سیاسی لازم را داشته باشند و با رفع تحریم‌ها موافقت کنند، توافق مربوط به برنامه هسته‌یی ایران همین هفته می‌تواند نهایی شود.


مونترو؛ میزبان جدید ظریف-کری

شهر مونترو سوییس این‌بار میزبان دیدارهای سریالی وزرای خارجه ایران و امریکا بود. این دو نفر برای چندمین‌بار پیاپی طی هفته‌های اخیر در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. اما همان‌طور که اشاره شد ظریف در گفت‌وگو با رویترز درخصوص آخرین تحولات مذاکرات صحبت کرد و گفت: «ما تا حد توانمان تلاش می‌کنیم.

وی افزود: ما در حال حرکت به جلو هستیم، ما نسبت به دفعه قبل پیشرفت کرده‌ایم و اگر اراده سیاسی لازم برای پذیرش این نکته وجود داشته باشد که بحث تحریم و توافق باهم سازگار نیست، در این حالت ما می‌توانیم این‌بار به یک توافق دست یابیم.

داعش نماینده اسلام نیست

اما ظریف در شهر ژنو به ایراد سخن درخصوص مساله حقوق بشر، رفتار پارادوکسیکال غرب در این خصوص و نیز مساله داعش پرداخت.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در این سخنرانی که در شهر ژنو سوییس انجام شد، افزود: باید پرسید چرا این تعداد اتباع غربی عضو داعش شده‌اند؟ اعضای داعش همان کسانی هستند که آزادیخواه خوانده می‌شدند. وزیر امور خارجه با انتقاد از ترویج اسلام‌هراسی ادامه داد: اظهارات ضدیهودی امری محکوم است، اما نباید از یکسو به مبارزه با این امر پرداخت و از سوی دیگر نه فقط از مسلمانان حمایت نکرد بلکه به ترویج و تشویق اسلام‌هراسی نیز پرداخت.

ظریف همچنین به پدیده شکل‌گیری گروه‌های تروریستی از‌جمله داعش در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: باید به این سوال پاسخ داد که چرا این تعداد بالا از اتباع غربی به گروه‌های تروریستی پیوسته‌اند؟ باید پرسید که به چه دلیل افرادی از نسل دوم مسلمانان غربی، یعنی کسانی که در غرب به دنیا آمده‌اند، در آنجا رشد کرده و در آنجا تحصیل کرده‌اند، به این گروه‌ها پیوسته‌اند؟ باید پرسید چرا افرادی با لهجه روان غربی، دست به اقدامات وحشتناکی چون سر بریدن می‌زنند؟ وی از استفاده ابزاری از موضوع حقوق بشر هم انتقاد کرد و افزود: باید توجه داشت، کسانی که امروز دوشادوش داعش می‌جنگند، کسانی هستند که تا چند سال قبل مبارزان آزادی خوانده می‌شدند.

وزیر امور خارجه همچنین شکل‌گیری گروه‌های تروریستی را ناشی از طراحی‌های صورت‌گرفته برای تغییر ساختار منطقه و همچنین تضعیف دولت‌هایی دانست که از سوی برخی قدرت‌ها، دوست تلقی نمی‌شوند. ظریف با تاکید بر اینکه باید تفکرات جنگ سردی را کنار گذاشت و پذیرفت که همه افراد یکسان هستند، تصریح کرد: در پیش گرفتن راهبرد بازی با حاصل‌جمع صفر، نهایتا به نتایج منفی منجر می‌شود. وی خواستار تلاش جهانی برای جلوگیری از گسترش و رشد اسلام‌هراسی و همچنین مبارزه با تفکرات افراطی و گروه‌های تروریستی شد.


آمادگی آژانس برای تسریع همکاری با ایران

اما در خبر دیگری در رابطه با پرونده هسته‌یی ایران یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نخستین نشست شورای حکام در سال2015 گفت: آژانس همچنان به فعالیت‌هایش برای راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌یی اعلام‌شده از سوی ایران تحت توافقنامه پادمان‌ها ادامه می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: هرچند آژانس در موقعیتی نیست که به‌طور کامل درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام‌نشده در ایران اطمینان دهد بنابراین نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که تمام مواد هسته‌یی ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمانو همچنین گفت: آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های مرتبط هسته‌یی در برنامه اقدام مشترک که ایران و گروه3+3 بر سر آن به توافق رسیدند ادامه می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: آژانس همچنین آماده است تا روند حل مسایل باقیمانده در چارچوب همکاری‌ها میان ایران و آژانس را تسریع کند. وی مدعی شد: ایران هنوز توضیحات لازم را که به آژانس امکان شفاف‌سازی درباره دو اقدام عملی باقیمانده را بدهد ارایه نداده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه صحبت‌های آغازین خود در حضور 163عضو شورای حکام درباره برنامه هسته‌یی کره‌شمالی ابراز نگرانی کرد و گفت: کمک به کشورها برای رفع نیازهایشان از طریق تکنولوژی هسته‌یی یکی از موضوعات مورد اهمیت برای آژانس است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر