قمار بزرگ نتانیاهو در امریکا

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۱

گروه جهان

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در یکی از پرتنش‌ترین سفرهای تاریخ روابط تل‌آویو ـ واشنگتن راهی ایالات متحده شد. به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، این اقدام بنیامین نتانیاهو که با هدف سخنرانی درباره برنامه‌ هسته‌یی ایران و مذاکرات هسته‌یی انجام شده، ضربه‌یی نهایی به روابط سرد این روزهای تل‌آویو ـ واشنگتن خواهد بود.

سخنرانی نتانیاهو که برای سوم ماه مارس و به دعوت جان بینر، رییس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، برنامه‌ریزی شده نه تنها در واشنگتن و کاخ‌سفید که در سرزمین‌های اشغالی و حتی متحدان نزدیک نتانیاهو نیز منتقدان بسیاری دارد. وی گفته، قصد دارد در کنگره از تسلیم شدن قدرت‌های جهانی به‌ویژه باراک اوباما در برابر ایران انتقاد کند. با این حال کارشناسان بسیاری معتقدند که نتانیاهو و رژیم ‌صهیونیستی پس از این سخنرانی و در دو سال باقیمانده ریاست‌جمهوری اوباما باید بابت درسی که می‌خواهد به رییس‌جمهور امریکا بدهد، بهای سنگینی بپردازند.


رابطه زمستانی تل‌آویو ـ کاخ سفید

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در شرایطی به امریکا سفر کرده که مقام‌های دولت امریکا بارها مصرانه تاکید کرده‌اند این سخنرانی می‌تواند آسیبی جدی به روابط تل‌آویو و واشنگتن وارد کند. قانون‌گذاران دموکرات امریکا همچنین دعوت از نتانیاهو را بدون اطلاع کاخ سفید، بی‌احترامی به باراک اوباما خوانده و اعلام کرده‌اند که این سخنرانی را بایکوت می‌کنند. باراک اوباما و جان کری نیز گفته‌اند که برنامه‌یی برای ملاقات با نتانیاهو در جریان سفرش به واشنگتن ندارند. جو بایدن، معاون رییس‌جمهور نیز اعلام کرده در سخنرانی نتانیاهو شرکت نخواهد کرد. او گفته است در آن زمان در سفر به سر می‌برد.

المانتیور در این باره نوشته است: «در تماس‌های مخفیانه چند هفته اخیر مقام‎های اسرائیلی و امریکایی، امریکایی‌ها مکررا تاکید کرده‌اند که قرارداد با ایران هنوز نهایی نشده و هنوز فاصله زیادی بین دو طرف وجود دارد و هیچ ضرورتی و فوریتی برای آمدن (نتانیاهو) به واشنگتن نیست.»

با این حال وخامت روابط امریکا ـ رژیم صهیونیستی بسیار فراتر از بایکوت یک سخنرانی است. گفته می‌شود، رابطه بین کاخ‌سفید و دفتر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به‌طور کامل از هم گسسته است. بنا بر گزارش منابع مطلع، کاخ‌سفید در تلاش است تا محور تشکیل‌شده بین ران درمر، سفیر رژیم‌صهیونیستی در امریکا و جان بینر را از هم بپاشد. به‌طوری که تل‌آویو تذکری دریافت کرده که اگر می‌خواهد نماینده دیپلماسی‌اش در واشنگتن به کاخ سفید دسترسی داشته باشد باید سفیر فعلی را تغییر دهد.

در سرزمین‌های اشغالی نیز هشدارها درباره تخریب روابط تل‌آویو ـ واشنگتن بسیار زیاد است. روزنامه جروزالم پست اخیرا به نقل از مقام‌های امنیتی صهیونیستی هشدار داده که سیاست‌های امنیتی و دیپلماتیک نتانیاهو درحال تخریب اتحاد واشنگتن ـ تل‌آویو است و قدرت بازدارندگی رژیم‌صهیونیستی را نابود می‌کند. آنها از نتانیاهو خواسته‌ بودند سخنرانی خود را در کنگره پیش از آنکه «خیلی دیر شود» لغو کند. این فرماندهان سابق تاکید کرده بودند که دیگر نمی‌شود شکاف با امریکا را «مخفی» کرد، شکافی که به‌گفته آنها قابل پذیرش نیست. یک مقام امنیتی صهیونیستی در این باره به المانیتور گفته است: «درحال حاضر در ارتباط با رابطه با امریکا، ما جایمان را با ایران عوض کرده‌ایم. ما «آدم بده» شده‌ایم اما امریکایی‌ها (حداقل) به آینده رابطه با ایران امیدوارند.»


همه‌چیز فدای انتخابات

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به حجم گسترده انتقادها از نتانیاهو به‌نظر می‌رسد که اولویت نخست و مهم برای نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پیروزی در انتخابات است. نتانیاهو به خوبی از موقعیت نه چندان خوبش در نظرسنجی‌ها آگاه است. او می‌داند که افکارعمومی درحال شکل‌گیری علیه اوست و شانس زیادی در انتخابات ندارد. تنها چیزی که برای او باقی‌ مانده همین سخنرانی است. وی همه‌چیز خود را در این سخنرانی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به همین دلیل است که بسیاری از منتقدان نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی معتقدند، سخنرانی درباره برنامه هسته‌یی ایران (و بزرگنمایی تهدید تهران) مساله‌یی حتی از امنیت ملی نیز برای او مهم‌تر است. به اعتقاد منتقدان، این امر برای نتانیاهو از امکان کمی که برای بهبود اعتماد طرفینی با اوباما وجود دارد مهم‌تر و حتی از جذب احتمالی دو سوم آرا کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید بر ایران که خودش پیگیر آن است نیز از اولویت به مراتب بیشتری برخوردار است. یکی از اعضای کابینه رژیم‌صهیونیستی که نمی‌خواست نامش فاش شود به المانتیور گفته است: «در عمل نتانیاهو باعث شکست ما خواهد شد. او با مقاصد سیاسی وارد قضیه شده و باعث تخریب رابطه ما با امریکا می‌شود.»

المانیتور درباره رقابت‌های انتخاباتی در سرزمین‌های اشغالی می‌نویسد: «هفته‌های اخیر کارزار انتخاباتی جنون‌آمیز بوده است. موضوع حزم و بصیرت نتانیاهو موضوعی داغی است که امروزه در همه جا‌ مطرح است. به‌طور مثال در دستگاه دفاعی بسیاری از افسران ارشد نگران خسارتی هستند که نتانیاهو دارد به روابط اسرائیل و امریکا وارد می‌کند. در وزارت امورخارجه هم کم نیستند مقامات ارشدی که حیرت‌زده ناظر حرکات نتانیاهو هستند که به‌محض اینکه بویی به مشامش رسید که می‌تواند از این راه پیروز انتخابات شود یک مرتبه وحشی شد.»


آیپک: بهت‌زده و حیران

«کمیته امریکایی امورعمومی اسرائیل» یا به‌طور اختصار «آیپک» که بازوی قدرتمند تل‌آویو در مرکز ثقل قدرت در واشنگتن به شمار می‌رود نیز از این سفر رضایت ندارد. پس از افشای علنی ماجرای دعوت از نتانیاهو، یکی از رهبران آیپک در گفت‌وگوی خصوصی با المانیتور گفته است: «این روز کفاره (یوم کیپور) آیپک است. این نقطه حضیض ما تا به امروز است.»

گفته می‌شود، چند روز اول پس از اعلام قضیه دعوت، رهبران آیپک درحالت شوک به سر می‌بردند. پس از آن رفته رفته سعی کردند که خسارات وارده را مرمت کنند. در مورد اینکه آیپک برای حداقل کردن هزینه این اتفاق چه باید بکند، اختلاف نظر وجود داشت. یک گروه معتقد بودند که باید عاجزانه از نتانیاهو بخواهند که برنامه‌اش را لغو کند. اما گروهی دیگر معتقد بودند که چنین رویکردی با طبیعت آیپک در تضاد است چراکه در واقع آیپک قرار است برای نتانیاهو کار کند نه بالعکس. از سوی دیگر همه رهبران و مقامات آیپک می‌دانستند که این عمل نتانیاهو چه صدمات عظیمی در میان‌مدت و دراز‌مدت به روابط تل‌آویو و واشنگتن خواهد زد لذا برای آنان مشکل بود که به کلی سکوت اختیار کنند. نهایتا نوشته‌یی تهیه و آن را به نتانیاهو اراه کردند. در نوشته مزبور آثار و عواقب این دعوت جنجالی به‌طور مشروح توضیح داده شده بود. روز ۲۵فوریه در جلسه‌یی پشت درهای بسته یکی از روسای آیپک گفت: «تمام چیزهایی را که به او هشدار دادیم درحال وقوع است. ما پیش‌بینی کردیم که این قضیه اثر دومینو خواهد داشت. اعضا بیشتری از دموکرات‌های کنگره سخنرانی را بایکوت خواهد کرد، روابط با قانونگذاران دموکرات به‌طور چشمگیری تخریب خواهد شد و زمزمه بایکوت جلسه سالانه آیپک توسط دولت اوباما شروع شده است. ما اخطار دادیم و اعتراض خودمان را اعلام کردیم و چه کسی به این اخطارها محل نگذاشت؟ نتانیاهو. او دارد می‌آید.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر