تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۰

ضرب‌الاجل وزارت بهداشت برای «روغن»

ایسنا مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از اجبار به کاهش مصرف اسیدچرب ترانس در روغن‌های خوراکی از سال94 در راستای طرح تحول سلامت در حوزه غذا خبر داد. دکتر سیدهدایت حسینی گفت: در بحث سلامت روغن‌ها محوریت ما به‌حداقل‌رساندن میزان اسیدهای چرب ترانس است، چراکه اسیدهای چرب ترانس اسیدهایی هستند که برای سلامت مصرف‌کننده مخاطره‌آمیزند. وی با بیان اینکه در سال‌94 میزان اسیدهای چرب تمام روغن‌های مصرفی باید به زیر 2درصد کاهش یابد، ادامه داد: اکنون میزان اسیدچرب ترانس در روغن‌ها براساس ضوابط مختلف، متفاوت است و گاهی تا 5درصد و 3درصد و بالاتر هم مجوز داشته‌اند. اما در سال‌94 اجبارا میزان اسیدهای چرب ترانس تمام روغن‌هایی که تولید و مصرف می‌شوند به زیر 2درصد خواهد رسید.


فروش 100‌هزار تن سیب‌زمینی در چهارمحال

ایانا رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از پرداخت یارانه صادراتی برای محصول سیب‌زمینی خبر داد. رستم غیبی گفت: باتوجه به تصویب پرداخت یارانه صادراتی برای محصول سیب‌زمینی توسط هیات دولت و خرید توافقی آن، اعتبار لازم برای پرداخت یارانه صادراتی محصول سیب‌زمینی به‌ازای هر کیلوگرم 1500ریال اختصاص داده شد. رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان، 4‌هزار و 800هکتار است و به‌طور متوسط 160‌هزار تن سیب‌زمینی از این سطح برداشت می‌شود، اظهار داشت: امسال باتوجه به افزایش 15‌درصدی سطح زیر کشت سیب‌زمینی و کاهش قیمت آن، سیب‌زمینی‌کاران استان برای فروش محصول خود مشکلاتی داشتند که با اجرای مصوبه یادشده 100‌هزار تن از سیب‌زمینی تولید شده در استان به فروش رفته و مابقی به‌عنوان سیب‌زمینی بذری همانند سال‌های گذشته به استان‌های همدان، اردبیل و آذربایجان صادر می‌شود.


امهال وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده

اگنا مجلس تمامی بانک‌های کشور را موظف کرد بازپرداخت وام‌های اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که دچار خسارت، خشکسالی یا سرمازدگی یا آفات یا حوادث غیرمترقبه یا آتش‌سوزی غیرعمدی شده‌اند، به‌مدت سه‌‌سال امهال کنند.

براساس این مصوبه مجلس تمامی بانک‌های کشور اعم از دولتی، غیردولتی و موسسات مالی و صندوق‌های حمایتی که به بخش کشاورزی تسهیلاتی پرداخت کرده‌اند، موظفند بازپرداخت وام‌های اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که دچار خسارت خشکسالی، سرمازدگی، آفات و بیماری‌های همه‌گیر، حوادث غیرمترقبه یا آتش‌سوزی غیرعمدی شده باشند را به‌مدت سه‌‌سال امهال کنند.


سود واردکنندگان تجهیزات پزشکی کافی است

ایرنا مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش و تعدد شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی، سود 18‌درصدی برای این شرکت‌ها را کافی دانست. سیدحسین صفوی افزود: دستورالعمل تعیین و تصویب 18‌درصد سود واردکنندگان تجهیزات پزشکی مربوط به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و در‌صورتی‌که این سود کافی نباشد، قطعا، بازار به‌سمت دیگر می‌رود. وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید به این مساله توجه داشته باشیم که توسعه تجهیزات پزشکی و تعدد شرکت‌ها در سال‌های گذشته گویای کافی‌بودن همین 18‌درصد سود برای آنها بوده است و از سوی دیگر همچنان درخواست برای ورود به این حوزه بالا است.


لزوم اصلاح تعرفه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی

باشگاه خبرنگاران عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: با استخراج قیمت پایه تست‌ها می‌توان تعرفه واقعی برای آزمایشگاه‌های تشخیص طبی تعریف کرد. دکتر محمد صاحب‌الزمانی گفت: با تشکیل کارگروهی می‌توان این قیمت پایه را تعیین و تعرفه‌ها را واقعی کرد. وی با بیان اینکه اخیرا وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا اعتبار بخشی آزمایشگاه‌ها را به اداره نظارت و ارزشیابی و همچنین کیت و تجهیزات را به سازمان غذا و دارو بدهد افزود: این سردرگمی و هر روز یک تصمیم گرفتن به موقعیت آزمایشگاه‌ها لطمه می‌زند. صاحب‌الزمانی با تاکید بر اینکه آزمایشگاه‌ها از نظر کمی و کیفی وضعیت خوبی در کشور دارند گفت: حدود 5500 آزمایشگاه تشخیص طبی در هر دو بخش داریم که سالانه 80میلیون نفر به آنها مراجعه می‌کنند.


ابلاغ دستوربرچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی

فود‌پرس دستورالعمل اجرایی حداقل ضوابط برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی توسط سازمان غذا و دارو و با همکاری کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نهایی و ابلاغ شد. محمد علوی‌فرد گفت: هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین مقررات و الزامات و نحوه بیان صحیح و دقیق اطلاعات مربوط به ماده غذایی روی برچسب‌های بسته‌بندی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی در جهت ارتقای اطلاعات و کمک به انتخاب مواد غذایی توسط مصرف‌کننده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر