اختلاف 7/2 میلیارد یورویی در قرارداد یک پروژه

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۱

رییس‌جمهوری در حاشیه مراسم افتتاح قطعه اول آزادراه حرم تا حرم رسما کلنگ یک پروژه مهم راه‌آهن را نیز به زمین زد. پروژه‌یی که طبق اعلام شرکت ساخت، 65درصد از آن را پیمانکار ایرانی خواهد ساخت. به گزارش ایسنا، طرح ساخت راه‌آهن سریع‌السیر قم- اصفهان که از چند سال قبل به‌عنوان نخستین و اصلی‌ترین طرح ایران برای ورود به عرصه قطارهای سریع‌السیر مطرح شده بود، سرانجام چند روز قبل و با حضور روحانی وارد عملیات اجرایی شد، با این تفاوت که مسیر تهران- قم هم به مسیر اولیه اضافه شد، اما تفاوت بزرگ‌تر اینجا بود که پروژه‌ که طبق اعداد و ارقام اعلام شده ازسوی وزارت راه‌وشهرسازی دولت یازدهم نسبت به طرح اولیه آن با بودجه‌یی بسیار کمتر ساخته خواهد شد، حتی در شرایطی که مسیر تهران- قم نیز به آن افزوده شده است! نخستین قرارداد برای ساخت این پروژه مهم در سال1389 بسته شد. طرحی که برای ساخت آن بنا بود نقش اصلی را پیمانکاران چینی ایفا کنند و در کنار آن سرمایه‌گذاران و فعالان ایرانی در پروژه سهمی ناچیز را به خود اختصاص دهند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی دولت یازدهم درباره قرارداد قبلی این پروژه اعلام کرده که پیمانکار چینی در جریان این قرارداد که با هزینه 5.2میلیارد یورویی ساخته می‌شده، نقش اصلی را ایفا می‌کرده است و در قرارداد ابتدایی پیمانکار ایرانی تنها 10درصد از پروژه را دراختیار داشته و اجازه فعالیت در آن را داشته است اما در قرارداد جدید که اجرای آن باتوجه به گشایش اعتبارات اسنادی (LC) در آینده‌یی نزدیک وارد مراحل ابتدایی می‌شود با نرخی بسیار ارزان‌تر و البته با محوریت پیمانکار ایرانی در دستور کار قرار خواهد گرفت. آن‌طور که نورزاد اعلام کرده است، در قرارداد جدید ساخت این پروژه با 2.5میلیارد یورو هزینه عملیاتی خواهد شد و 65درصد از این طرح را نیز پیمانکار ایرانی اجرایی خواهد کرد. هرچند باتوجه به اینکه طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به‌عنوان یک طرح ملی شناخته شده و باتوجه به صرفه‌جویی گسترده در زمان و هزینه‌ها در اولویت‌های دولت قرار دارد اما در این بین یک نکته ابهامات بسیاری را به‌وجود می‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر