دریا؛ امن‌ترین حوزه حمل‌و‌نقلی سال 93

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۹

گروه حمل‌ونقل سارا جنگروی

بنادر و کشتیرانی طی سال‌های متمادی سعی در ایمن‌سازی دریا و حوزه حمل‌ونقل دریایی داشته، این درحالی است که کشور ما با دارا بودن 5800کیلومتر مرز دریایی استعداد بی‌نظیری در زمینه حمل‌ونقل دریایی دارد و ازسوی دیگر این پتانسیل بالا در دارا بودن ظرفیت‌های دریایی امنیت دریا را نیز حایز اهمیت خواهد کرد. بیش از 97درصد از جابه‌جایی کالا و مسافر از طریق دریا انجام می‌شود و این موضوع نیز لزوم افزایش ایمنی و کاهش حوادث را در این حوزه افزایش می‌دهد.

حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته، در بندر بوشهر «موضوع ایمنی سفرهای دریایی ضمن اشاره به اشاعه فرهنگ دریانوردی در بین مردم» گفت: یکی از دغدغه‌های تاریخی ما این است که باوجود برخورداری از مرز طولانی دریایی، متاسفانه نتوانسته‌ایم استفاده مطلوبی از این نعمت خدادادی ببریم.

درحالی که کشورهای پیشرفته باتوجه به رشد و شکوفایی که در بنادر خود ایجاد می‌کنند بیشترین تمرکز جمعیتی خود را در کنار سواحل شاهد هستند.

روزبه مختاری عضو هیات‌مدیره انجمن کشتیرانی در این باره به «تعادل» گفت: در بنادر معمولا حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد حوادث زمان پهلوگیری کشتی‌هاست که ممکن است کشتی‌ها در زمان عملیات پهلوگیری و باز شدن کشتی دچار حادثه شوند که به کشتی و اسکله آسیب می‌رساند. همچنین در زمان تخلیه و بارگیری حوادثی برای کشتی‌ها به‌وجود خواهد آمد که در زمان قطع عملیات کانتینری اتفاق خواهد افتاد و کانتینر دچار حادثه خواهد شد. وی در ادامه افزود: دزدان دریایی در مسیرهای خاص در کشور وجود دارند، متاسفانه جدیدا در یکسری کشورهای آسیای جنوب شرقی هم دزدان دریایی رویت شده‌اند و مشکلاتی را به‌وجود آورده‌اند، یکسری شرکت‌های معتبر و بزرگ کشتی‌های خود را ترجیح می‌دهند با محافظت راهی دریاها ‌کنند. در آب‌های سرزمین خودمان یک بحث دزدان دریایی و یک بحث حوادث طبیعی داریم، با این وجود حادثه خاص و چشمگیری در بنادر نداشته‌ایم.

استفاده بهینه از تجهیزات با وجود تحریم

عضو هیات‌مدیره انجمن کشتیرانی ادامه داد: در مجموع میزان خسارات به‌وجود آمده نسبت به سال گذشته کمتر بوده با این توصیف که حجم عملیات کاری هم نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است، اما در مجموع ایمنی بنادرمان بالا رفته و درخصوص ایمنی، بنادرمان وضعیت مطلوبی دارند اما این نکته را هم فراموش نکنیم که برخی حوادثی که حین عملیات کار پیش می‌آیند به‌دلیل فرسودگی تجهیزات اسکله است و قطعات یدکی موردنیاز را باتوجه به شرایط تحریم نمی‌توانیم وارد کنیم، با این وجود باتوجه به مهارتی که نیروهای دریایی در بنادر دارند توانسته‌اند از همین تجهیزات فرسوده هم به‌خوبی استفاده کنند و به نسبت سال‌های گذشته توانسته‌ایم از ایمنی بهتری برخوردار باشیم.


اثرات ناوبری دریایی در کاهش سوانح

اینها درحالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته در نخستین کنفرانس ملی ناوبری با محوریت «شناسایی مفاهیم ناوبری»، بااشاره به نقش و اهمیت ناوبری در ایران و جهان و تاکید بر رشد ناوبری حمل‌ونقل دریایی در ایران، از کاهش حوادث و سوانح دریایی ناشی از به‌کارگیری فراگیر این پدیده خبر داد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه با اعلام رشد قابل‌توجه مسافرت‌های دریایی و نقش راهبردی ناوبری دریایی در ایجاد ایمنی و امنیت جان مسافران، گفت: به‌علت اعتماد ایجاد شده برای سفرهای ایمن دریایی در سال گذشته، نزدیک به 16میلیون مسافر از بنادر مسافری کشور جابه‌جا شده‌اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان از سال‌ها قبل در حوزه گردشگری سواحل و بنادر مطالعه و فعالیت داشته است، افزود: تقریبا همه بنادر بزرگ کشور دارای ترمینال‌های مجهز مسافری بوده و حجم مسافرت دریایی در طول سال‌های گذشته با یک رشد فزاینده روبه‌رو بوده، ضمن اینکه امسال نیز شاهد رشد خوبی در این زمینه بودیم و به بالای ۱۵میلیون نفر، سفر دریایی رسیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بنادر مسافری سازمان بنادر بیش از این میزان است، ادامه داد: در تلاشیم تا ظرفیت مسافرت دریایی کشور هم در شمال و هم در جنوب کشور افزایش یابد. همچنین اقداماتی جدی در این زمینه انجام شده که نوسازی ناوگان مسافرت دریایی از آن جمله است. به‌عنوان مثال لندینگ‌کرافت‌ها و شناورهای مسافری به لحاظ ایمنی و خدمات‌‌رسانی به مسافران نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند.

سعیدنژاد اقدام دیگر سازمان بنادر در طول سال‌های گذشته را ایمن کردن آبراه مسافرت دریایی با هدف کاهش تلفات در بخش مسافری عنوان و اظهار کرد: در طول سال‌جاری هیچ‌گونه تلفات مسافرت دریایی نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: بندر چابهار همیشه مهم‌ترین بندر کشور محسوب شده و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در جهت توسعه آن تلاش می‌کند، ضمن اینکه این سازمان از اعتبارات داخلی خود برای توسعه بندر چابهار استفاده می‌کند و در این زمینه مشکلی نداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر