برنامه و کارنامه دولت در حوزه مسکن

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۶

چندی پیش گزارشی از مطالبات مجلس از وزیر راه و شهرسازی در روزنامه تعادل منتشر شد که در این گزارش، به گفته یکی از اعضای کمیسیون عمران، دو نگرانی عمده مجلس در حوزه راه و شهرسازی بخش مسکن و حمل‌ونقل هوایی است. چراکه باوجود ارایه طرح مسکن اجتماعی و فرسودگی ناوگان هوایی در آغاز دوره وزارت عباس آخوندی، همچنان متولیان این حوزه تاکنون برنامه مشخصی ارایه نکرده‌اند. به دنبال این گزارش، وزارت راه و شهرسازی در جوابیه خطاب به روزنامه تعادل، توضیحاتی درباره برنامه‌هایش برای مسکن مهر، مسکن اجتماعی و نوسازی بافت‌های فرسوده ارایه کرد که در ادامه می‌خوانیم:


بدین‌وسیله پیرو درج مطلبی در روزنامه تعادل به تاریخ 2/12/93 با عنوان «دولت برنامه مسکن خود را ارائه دهد» خواهشمند است دستور فرمایید بنابر ماده 23 قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها توضیحات زیر در آن روزنامه درج شود:

تکمیل طرح مسکن مهر: باتوجه به اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از واحدهای مسکن مهر در خارج از محدوده شهر مادر و بعضاً در مناطق کمتر برخوردار جانمایی گردیده‌اند، بسیاری از مشکلات، به‌ویژه الزامات مبدل نمودن آنها به مکان‌های سکونتی مناسب، در مراحل پایانی اجرای پروژه، بروز نموده است؛ علی‌ایحال، دولت یازدهم بر ایفای تعهدات و اتمام پروژه‌های مسکن مهر اهتمام داشته است. در این راستا از ابتدای آغاز فعالیت دولت یازدهم، حدود 165هزار واحد مسکن مهر مرحله سفت‌کاری، 345هزار واحد مرحله نازک‌کاری و 335هزار واحد مرحله فروش اقساطی را پشت سر گذاشته و 246هزار واحد نیز افتتاح گردیده‌اند. همچنین به منظور تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های مسکن مهر اقداماتی به شرح ذیل صورت پذیرفته است: هماهنگی با بانک مرکزی جهت تجهیز منابع مالی به میزان باقی‌مانده تسهیلات، افزایش طول دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر از 15 به 20سال و همچنین افزایش سقف تسهیلات از 250 به 300میلیون ریال، تامین و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر (ازجمله آب، برق، گاز، فاضلاب، مدرسه، مسجد، کلانتری و مرکز بهداشتی) و همچنین آماده‌سازی و تکمیل واحدها، نظارت عالیه، پرداخت تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی پروژه‌های مسکن مهر از طریق پرداخت یارانه و...

مسکن اجتماعی: تدوین مکانیزم‌های اجتماعی به منظور کمک به تامین مسکن اقشار کم‌درآمد ازجمله برنامه‌های موردنظر دولت می‌باشد که تلاش شده است تا بخشی از آن از طریق تدوین یک برنامه مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در قالب یک تفاهمنامه اجرایی گردد. باتوجه به وجود پراکندگی منابع حمایتی مسکن در دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، صندوق بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اهتمام بر تجمیع منابع آنها و ظرفیت حمایتی خیرین در این حوزه و جهت‌دهی هدفمند حمایت‌ها از اقشار هدفی که توان تأمین هزینه مسکن خود را بدون کمک دولت ندارند، برنامه‌ریزی شده است.

نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و مسکن روستایی: در بافت‌های فرسوده، اعطای سالانه 300هزار فقره تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی در سه سقف 300، 400 و 500میلیون ریالی و اعطای سالانه 60هزار فقره وام ودیعه اسکان در سه سقف 100، 150 و 200میلیون ریالی و همچنین در مناطق روستایی، اعطای سالانه 200هزار فقره تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت تا سقف 150میلیون ریال تا پایان برنامه ششم توسعه مصوب گردیده و در دست اقدام می‌باشد.

اصلاح و توسعه نظام تامین مالی بخش مسکن: در این راستا، برنامه‌های متنوعی در هر دو سوی عرضه و تقاضای بخش مسکن تعبیه گردیده که از آن‌جمله می‌توان به فعال شدن حساب‌های امانی، تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان، تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه مسکن، راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز در شبکه بانکی به منظور افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، انتشار اوراق بهادار برای تقویت منابع جهت ساخت و خرید مسکن، توسعه بازار رهن و راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، فعال نمودن لیزینگ در بخش مسکن، تمرکز بر تجدید ساختار بانک مسکن به‌مثابه یک بانک توسعه‌ای و... اشاره نمود که در بسیاری از موارد (مانند صندوق پس‌انداز) مطالعات اولیه انجام شده است؛ برخی موارد (مانند رهن ثانویه، لیزینگ و...) در مرحله ایجاد بسترهای قانونی است و برخی موارد (مانند صندوق زمین و ساختمان، شرکت تأمین سرمایه مسکن) نیز به مرحله اجرا درآمده است. بدیهی است که موارد فوق، بخشی از اقدامات در دست اجرا در حوزه مسکن می‌باشد؛ ضمن اینکه باتوجه به ماهیت بخش مسکن، اعمال و به نتیجه رسیدن اصلاحات در این حوزه، تدریجی و زمانبر خواهد بود.

سیدقاسم ‌بی‌نیاز

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر