ردپای موسسات اعتباری در اختلالات بازار ارز

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۶۲

ایسنا

معاون نظارت بانک مرکزی ضمن ارایه توضیحاتی در رابطه با فعالیت مخرب موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تاکید کرد: بانک مرکزی با این موسسات اتمام حجت کرده و در صورت ادامه تخلفات به‌شدت با آنها برخورد خواهد کرد.

حمید تهرانفر درباره نوع فعالیت 7000موسسه اعتباری فعال در کشور اظهارکرد: برآورد ما برای صندوق‌های قرض‌الحسنه حدود چهار تا پنج هزار مورد است و تعدادی حدود 1700تا 1800تعاونی اعتبارکارمندی، کارگری و صنعتی وجود دارد که بیرون از محیط کار خودشان دیده نمی‌شوند. در عین حال حدود 50 تا 60 تعاونی اعتبار آزاد که مورد پذیرش نبوده و باید مراحل انحلال، تبدیل یا ادغام را طی کنند نیز فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی بار‌ها اعلام کرده که لیست موسساتی که از این بانک مجوز گرفته یا درحال طی کردن مراحل آن هستند را از طریق سایت خود به اطلاع عموم مردم می‌رساند، ادامه داد: غیر از آنچه که اعلام شده است، سایر موسسات و دفاتری که اقدام به جمع‌آوری وجوه و سپرده‌های مردم می‌کنند، فعالیت خود را بدون نظارت و تایید بانک مرکزی انجام داده و این بانک با همکاری نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند. تهرانفر افزود: برخی موسسات غیرمجاز درحال طی کردن فرآیند مجوز‌گیری و تکمیل مدارک خود بوده و تلاش دارند تا وضعیت خود را به استاندارد‌های بانک مرکزی نزدیک کنند. معاون نظارت بانک مرکزی همچنین به برخی از تخلفات موسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: با وجود توافق بانک‌ها برای ساماندهی نرخ سود سپرده و پرداخت حداکثری آن تا 22درصد، برخی از موسساتی که مشکل دارند از راه‌های دیگر نرخ سود توافقی را دور می‌زنند و از آنجا که می‌خواهند ضعف نقدینگی خود را بپوشانند، نرخ سود سپرده بیشتری را به مردم می‌پردازند.

وی توضیح داد: این موسسات با وعده پرداخت سود‌های خارج از چارچوب مصوب و غیرقانونی اقدام به جذب سپرده‌های مردمی کرده و برای تحقق این نرخ سود، وارد فعالیت‌های پر ریسک و سوداگری می‌شوند که از این طریق در نظام پولی و مالی کشور خلل ایجاد کرده و مانع اجرای صحیح سیاست‌های پولی می‌شوند.

تهرانفر تصریح کرد: موسسات غیرمجاز بسیار خطرناک عمل می‌کنند و عموما با هیچ یک از قواعد بانکی انسی نداشته و با بنیانی تهی و خالی به حیات متزلزل و خطرناک خود ادامه می‌دهند.


نقش موسسات مالی در اختلالات بازار ارز و طلا

وی همچنین درباره اینکه با نحوه عملکردی که موسسات مالی و اعتباری دارند آیا می‌توان بخشی از نابسامانی‌های به‌وجود آمده در بازار ارز، مسکن و طلا طی چند سال اخیر را به شکل‌گیری این موسسات و عدم نظارت صحیح بر عملکرد آنها نسبت داد؟ تاکید کرد: تردید نکنید که این عبارت درست است حتی بنده احتمال می‌دهم کارهایی انجام شود که از نظر اجتماعی نیز منشأ برخی مشکلات باشد.

معاون نظارت بانک مرکزی توضیح داد: شاید زمانی عنوان می‌شد که فعالیت موسسات غیرمجاز و متخلف چندان موثر نیست اما امروزه شاهدیم و ثابت شده که برخی از آنها با اقدامات‌شان برای کشور بحران ایجاد کرده‌اند؛ بر این اساس تمام موسسات مالی موظف به داشتن شناسنامه برای انجام فعالیت‌ همچنین پرداخت نرخ سود مصوب بانک مرکزی هستند. وی اضافه کرد: برخی از این موسسات در سال‌های گذشته برای سودآوری بیشتر بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و مصلحت عمومی کشور وارد بازار‌هایی ازجمله ارز، سکه و مسکن شده و با اخلال در این بازار‌ها موجب ضرر و زیان افراد بسیاری شدند در واقع سود این موسسات از ضرر فعالان این بازار‌ها محقق می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر