کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۳۵

۱۲۸هزار قربانی تغییرات اقلیمی در پاکستان

حوادث ناشی از پدیده تغییرات اقلیمی در پاکستان عامل مرگ سالانه ۱۲۸ هزار نفر در این کشور بوده، مساله‌ای که موجب نگرانی شدید مردم و نمایندگان مجلس پاکستان شده است. به‌گزارش روزنامه داون، سالانه ۱۲۸هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به‌دلیل تغییرات آب و هوا و حوادث ناشی از این پدیده جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آلودگی و تغییرات آب‌وهوا باعث شده تا میانگین سنی و طول عمر پاکستانی‌ها از ۵ به۲ سال کاهش پیدا کند.

انتقاد نمایندگان افغانستان از روند صلح

شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان روند گفت‌وگوهای صلح نمایندگان امریکا و گروه طالبان را بی‌نتیجه خوانده و گفته‌اند بدون فشار جدی بر اسلام‌آباد و وادارکردن طالبان به روند صلح، این گروه حاضر به صلح در افغانستان نخواهد شد. به‌گزارش خبرگزاری افق، محیی‌الدین منصف عضو مجلس سنا، گفته: «ضرورت دارد که دولت امریکا بر پاکستان فشار وارد کند تا گروه طالبان را وادار به حل مساله صلح افغانستان کند.» زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، پیش‌تر گفته‌بود که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس از شروط اساسی روند صلح امریکا با طالبان است و تا زمانی‌که این شروط از سوی طالبان برآورده نشود، او توافقنامه صلح با این گروه را امضا نخواهد کرد.

ناتو به‌دنبال استقرار نیرو در اردن است

برخی منابع از مذاکرات جدی ناتو و برخی کشورهای اروپایی با دولت اردن برای ایجاد زیرساخت‌ها و استقرار نیرو در خاک این کشور خبر دادند. به‌گزارش رای‌الیوم، برخی ارتباطات ویژه پشت پرده از رایزنی‌ها میان دولت اردن و فرماندهی ناتو و برخی کشورهای اروپایی درباره همکاری‌های جدی‌تر با اردن در آینده خبر دادند. به نظر می‌رسد برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به‌طور جدی به‌دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک اردن، ایجاد اتاق عملیات‌های مشترک، آغاز برنامه‌های آموزشی و نیز ایجاد زیرساخت‌هایی هستند.

آزمایش اولین موشک هوا  به هوای ترکیه

رییس‌جمهوری ترکیه از اولین آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ملی هوا به هوای «بوزدوغان» خبر داده است. به‌گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان تأکید کرده شرکت «اس‌آی‌جی‌إی» در آینده موشک‌های هدایت‌شونده بیشتری تولید خواهد کرد.  اردوغان همچنین گفته است که ترکیه همچنین یک مرکز علمی در قطب جنوب تأسیس کرده و ایستگاه هواشناسی واقع در این مرکز رسما فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

 

ارسال نظر