اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۸

عربستان منطقه آزاد تجاری احداث می‌کند

مدیرکل اتاق صنعت و بازرگانی در منطقه جازان عربستان خبر داد. برنامه‌ریزی برای احداث منطقه آزاد تجاری در مرز مشترک عربستان- یمن به پایان رسیده است و براساس برنامه تدوین شده، این منطقه در فضایی به مساحت 30هزارمترمربع احداث می‌شود. احمد بن‌ محمد قنفذی در گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت: «این منطقه آزاد«ایداع» نامگذاری شده است. منطقه آزاد ایداع منطقه‌یی با استقلال مالی و اداری است و اتباع دو کشور برای ورود به این منطقه با مشکل و محدودیتی روبه‌رو نخواهند شد.»


قیمت نفت‌خام عمان در معاملات آتی افزایش یافت

قیمت رسمی فروش نفت‌خام عمان برای تحویل در ماه آوریل با افزایش ٩دلار و ٤٨سنت به ٥٦دلار و ٢١سنت در هر بشکه رسید. به گزارش پایگاه خبری زاویه، بازار بورس انرژی دوبی قیمت رسمی فروش نفت‌خام عمان برای تحویل در ماه آوریل را با افزایش ٩دلار و ٤٨سنت، ٥٦دلار و ٢١سنت در هر بشکه اعلام کرد. قیمت فروش رسمی نفت‌‌خام عمان در ماه آوریل، درحقیقت میانگین معاملات روزانه برای انعقاد نزدیک‌ترین قرارداد در ماه فوریه به شمار می‌رود. باتوجه به قیمت فروش رسمی نفت‌خام دوبی با تخفیف 0.90دلار در هر بشکه نسبت به معاملات ماه آتی نفت‌خام عمان پیش‌بینی می‌شود، این شاخص برای تحویل در ماه آوریل درحدود ٥٥دلار و ٣١سنت در هر بشکه معامله شود. موسسه اعتبارسنجی مودیز میانگین قیمت نفت‌خام را برای سال٢٠١٥ حدود ٥٥دلار برای هر بشکه پیش‌بینی و برآورد کرده است که این قیمت به‌صورت تدریجی افزایش می‌یابد و تا سال٢٠١٨ به ٧٥دلار در هر بشکه می‌رسد. این موسسه در گزارش خود بااشاره به اینکه دولت عمان حجم زیادی از نقدینگی را به‌صورت سپرده در سیستم بانکی داخلی دراختیار دارد، آورده است.


توافقنامه خط لوله ترانزیت گاز روسیه به ترکیه امضا شد

وزیر انرژی روسیه احتمال داد که توافقنامه میان‌دولتی ساخت خط لوله ترانزیت گاز روسیه به ترکیه (ترکیش استریم) در سه ماهه دوم سال٢٠١٥ امضا شود. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو احتمال دارد در سه ماهه دوم سال٢٠١٥ میلادی توافقنامه میان‌دولتی برای ساخت خط لوله ترکیش استریم را با ترکیه امضا کند. وی افزود: بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده گاز روسیه (شرکت گازپروم) مسیر این خط لوله جدید را با طرف ترک هماهنگ کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر