حمایت اجتماعی کلید پایان تکدی‌گری در افغانستان

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۷


دولت افغانستان برای حل پدیده گدایی قصد دارد تا با راه‌اندازی برنامه حمایت اجتماعی از طریق جمع‌آوری زکات و خمس، این مشکل را مهار کند.

به گزارش دویچه ووله، برخی از گدایان به‌صورت حرفه‌یی کار می‌کنند. سیدمحمد فیاض، یکی از معلمان شهر کابل می‌گوید: دولت برای حل این مشکل توجهی ندارد و مردم نیز وظیفه اجتماعی‌شان را انجام نمی‌دهند: «اگر همه مسلمانان زکات‌شان را به شکل درستش بدهند و نهادی باشد که آن را جمع‌آوری کند و به مستحقانش برساند، من فکر نمی‌کنم کسی نیازمند باشد که در روزهای بارانی روی زمین‌های ‌تردست به گدایی بزند. آنان هم انسان هستند و شرافت انسانی دارند.»

علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان می‌گوید که دولت چند سال پیش براساس فرمان رییس‌جمهور سابق تنها گدایان شهر کابل را جمع‌آوری کرد که شمارشان به 4300 تن می‌رسید.

وی می‌گوید که قانون حمایت‌های اجتماعی ازسوی ریاست‌جمهوری توشیح شده و بخشی از آن به قانونمند شدن پرداخت عشر و زکات اختصاص دارد؛ به این معنی که مردم واجد شرایط عشر و زکات‌شان را باید به حساب بانکی که در «افغانستان بانک» ایجاد شده، بپردازند تا به دست مستحقان برسد.

افتخاری می‌گوید: حالا براساس این قانون گدایان یک‌بار دیگر جمع‌آوری می‌شوند و پس از تفکیک، گداهای حرفه‌یی به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌شوند. قرار است به این گداها، پول در ازای کار پرداخت شود و دوره‌های کارآموزی نیز برایشان تدارک دیده شود.

وی می‌گوید که حساب بانکی پرداخت‌های عشر و زکات زیرنظر یکی از معاونان ریاست‌جمهوری است و وزارت‌های مسوول و ارگان‌های عدلی و قضایی بر روند گزینش افراد مستحق توسط کمیته تفکیک و استفاده از پول این حساب نظارت دارند. از طریق این برنامه تلاش می‌شود که خانواده‌ها به خودکفایی اقتصادی برسند و دیگر به کمک‌های اجتماعی نیاز نداشته باشند.

افتخاری تایید می‌کند که افزایش گدایی و باندهای آموزش گدایی حرفه‌یی باعث شده مشکلات اجتماعی و امنیتی بیشتر شود. وی می‌گوید: تا قبل از این وزارت کار و امور اجتماعی نمی‌توانست به‌خاطر خلأ قانونی با چنین افرادی برخورد کند؛ اما از این به بعد گداهایی که با این باندها همکاری داشته باشند یا به شکل خانوادگی و گروهی گدایی کنند ازسوی موظفین این وزارت به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر