مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از نهایی شدن قرارداد جدید همکاری پژو فرانسه با ایران خبر داد و گفت: مفاد این قرارداد، قابل مقایسه با قراردادهای همکاری پیشین خودروسازان نیست.
هاشم یکهزارع بااشاره به نهایی شدن قرارداد جدید همکاری ایران و پژو، گفت: این قرارداد نهایی شده و به لحاظ مفاد آن که قابل مقایسه با هیچ یک از قراردادهای امضا شده در صنعت خودروسازی کشور نیست، مشارکت جوینت ونچر (joint venture) صورت خواهد گرفت و این خودروساز موظف به صادرات ۳۰درصد از تولیدات مشترک با ایران است. وی افزود: در قرارداد ذکر شده که اگر طرف خارجی به این تعهد خود برای صادرات عمل نکند، فروش داخلی آن هم متوقف خواهد شد، بنابراین با عملیاتی شدن این همکاری میان ایران و فرانسه، جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقهیی صادرات خودرو تبدیل خواهد شد. یکهزارع تصریح کرد: با شریک غیرآسیایی خود هم در حال مذاکره هستیم و در آینده نزدیک، نام آن را اعلام خواهیم کرد اما به هر حال منتظر مشخص شدن توافقات هستهیی هستیم تا قراردادهای خود را عملیاتی کنیم. وی در ادامه درخصوص آخرین وضعیت تولید خودرو دنا نیز گفت: تاکنون ۶۰۰۰دستگاه از خودرو دنا را تولید کردهایم و البته تا تحویل ۱۰هزار دستگاه به مردم متعهد هستیم. این مقام مسوول در صنعت خودرو افزود: بازار صادراتی دنا بسیار مطلوب بوده و صادرات بیش از فروش داخلی برای ایران مقرون به صرفه است اما به هر حال مصرفکنندگان باید انتظارات خود درخصوص قیمت این خودرو را از شورای رقابت پیگیری کنند، چراکه خودروهای مشابه دنا بسیار گرانقیمتتر از نرخی بود که ایرانخودرو تقاضا کرده است بنابراین بهنظر میرسد باید در قیمت تجدیدنظر شود تا تولید این خودرو رونق گیرد. یکهزارع ادامه داد: هماکنون تویوتا سه تا چهار مدل خودرو «یاریس» دارد که ممکن است هر یک از این مدلها 6۰-7۰میلیون تومان با هم تفاوت قیمت داشته باشند اما پلتفرم آنها یکسان است و ۱۵نوع خودرو روی این پلتفرم تولید میشود.