تکمیل 5خط مترو پایتخت با اعتبار12هزارمیلیارد تومانی

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۴

توسعه خطوط مترو، یکی از راه‌های تحقق توسعه پایدار شهری است که می‌تواند در بهره‌مندی شهروندان از خدمات شهری موثر باشد. افتتاح گام به گام ایستگاه‌ها، تهرانی را امیدوار می‌کند که در آینده‌یی نزدیک، در کمترین زمان و به دور از هیاهوی ترافیک تهران، در این کلان‌شهر تردد کنند. با این‌حال، در برهه‌یی از زمان به‌دلیل اختلاف‌نظرها و عدم تامین منابع مترو، روند احداث ایستگاه‌ها کند پیش رفت. به‌طوری‌که به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران، درصورت تکمیل مترو، این وسیله نقلیه قابلیت جابه‌جایی ۱۰میلیون مسافر را دارد. تحقق این امر منوط به تامین ۱۲هزار‌میلیارد تومان اعتبار است که 50درصد آن را باید دولت پرداخت کند. گفته‌های هابیل درویشی حاکی از آن است که اگر ۱۲‌هزارمیلیارد تومان اعتبار به مترو اختصاص پیدا کند تا سال۹۵، پنج خط در دست احداث به اتمام می‌رسد. البته دولت پیش‌بینی کرده 215میلیارد تومان برای تکمیل مترو بپردازد. این در حالی است که مدیریت شهری ۳‌هزار میلیارد برای توسعه مترو در نظر گرفته که براساس قانون 1500میلیارد آن را باید دولت بپردازد. با این‌حال، کمبود اعتبار مانع از بهره‌برداری خطوط جدید مترو نشده است، چرا که به گفته مدیر روابط عمومی شرکت مترو از افتتاح ایستگاه‌های میدان ولیعصر(عج) و شهرک شریعتی خط3 مترو تهران با حضور مقامات شهری خبر داد.


شرایط توسعه خطوط مترو

مدیرعامل شرکت مترو در گفت‌وگو با مهر با اشاره به آخرین وضعیت خط۶ و ۷ مترو، گفت: در خط۷ مترو دو دستگاه TBM در حال حفاری هستند و تاکنون ۱۵کیلومتر تونل خط۷ ساخته شده و درصورت تامین اعتبارات لازم خط۷ مترو در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. هابیل درویشی با اشاره به اینکه اتمام کل خطوط مترو به ۱۲‌هزار‌میلیارد اعتبار نیاز دارد، گفت: دولت وظیفه خود را در حوزه مترو که تامین ۵۰درصد از اعتبارات است عمل کند تا ما بتوانیم تا پایان سال۹۵، پنج خطی که در دست احداث داریم به بهره‌برداری برسانیم. به گفته وی، راه‌حل تامین اعتبارات، فاینانس است و شهردار تهران در سفری که اخیرا با طرف خارجی داشته مشکل پیش‌پرداخت را حل کرده است و دولت می‌تواند با یک دیپلماسی قوی، فاینانس خطوط۶، ۷ و ۳ را اجرایی کند. وی با اشاره به رقم تصویب‌شده از سوی دولت برای کمک به مترو، گفت: دولت ۲۱۵میلیارد برای کمک به مترو پیش‌بینی کرده که این رقم بسیار ناچیز است، در‌حالی‌که مدیریت شهری ۳‌هزار‌میلیارد برای توسعه مترو در نظر گرفته که براساس قانون 1500میلیارد آن را باید دولت بپردازد. وی درخصوص آخرین وضعیت خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره)، گفت: تمام اعتبارات این خط باید توسط دولت تامین شود که تاکنون نزدیک به ۱۲۰میلیارد پرداخت شده که ۱۰۰میلیارد آن در دولت دهم و کمتر از ۲۰میلیارد در دولت یازدهم. درویشی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۸۰درصد این خط تکمیل شده و درصورت پرداخت اعتبارات لازم، شش‌ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید.

برنامه‌های آتی مترو

در راستای توسعه خطوط مترو، مدیر روابط عمومی شرکت مترو با اشاره به اهمیت خط۳ مترو تهران در اتصال جنوب‌غربی شهر تهران به شمال‌شرقی وکاهش ترافیک شهری در این کریدور گفت: این خط با عبور از نقاط پرترافیک بسیار مهم تهران مانند میدان راه‌آهن، میدان منیریه، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان ولیعصر(عج)، میدان فاطمی و ایستگاه‌های در حال ساخت شمالی و نیز تقاطع با خطوط مترو یک، ۴، ۶ و ۷ نقش عمده‌یی در جابه‌جایی مسافران شهر تهران برعهده دارد.

روح‌نواز افزود: طبق روال گذشته و از زمان کلنگ‌زنی مترو تهران، همواره میان افتتاح خطوط و ایستگاه‌ها با تکمیل تجهیزات دیگر ازجمله پله‌برقی فاصله زمانی زیادی وجود داشت که این امر برای شهروندان در استفاده از مترو مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، اما امروز با همت جهادی و برنامه‌ریزی هیچ ایستگاهی بدون پله‌برقی افتتاح نمی‌شود و ایستگاه میدان ولیعصر(عج) و شهرک شریعتی از خط3 مترو مصداقی از این مساله است. مدیر روابط عمومی شرکت مترو تهران و حومه همچنین گفت: عملیات نصب تجهیزات پله‌برقی دو ایستگاه میدان فاطمی و ایستگاه عبدل‌آباد از خط3 در حال اتمام است که به‌زودی بهره‌برداری خواهند شد.

وی درباره احجام کار در ایستگاه شهرک شریعتی نیز اظهار کرد: میزان خاکبرداری در این ایستگاه ۸۲‌هزار مترمکعب، میلگرد ۳‌هزار تن، ۲۳‌هزار مترمکعب بتون، قالب ۲۴‌هزار مترمکعب، با زیربنای ۱۱‌هزار مترمربع و همچنین احجام کار در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) به‌میزان خاکبرداری در این ایستگاه ۱۷۰‌هزار مترمکعب، میلگرد ۱۰‌هزار تن، ۶۵‌هزار مترمکعب بتن، قالب ۴۵‌هزار مترمکعب با زیربنای ۳۴‌هزار مترمربع است. روح‌نواز افزود: ایستگاه شهرک شریعتی در بزرگراه شهیدچراغی (جوانه)، محدوده خیابان مهران، بین ایستگاه‌های قلعه‌مرغی و عبدل‌آباد با دو ورودی و ایستگاه میدان ولیعصر(عج) در پایین میدان ولیعصر(عج) و هر دو ایستگاه با طول سکوی ۱۶۰متر و دارای پله‌برقی، آسانسور مخصوص معلولان از سطح خیابان تا سکو، سیستم تهویه و اطفای حریق و به‌روش ترانشه باز ساخته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر