رخداد

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۲

ابلاغ اختصاص۳۰ درصد درآمد واگذاری‌ها به تعاونی‌ها

بسیاری بر این عقیده‌اند که دولت باید موسسات و بنگاه‌های خود را واگذار کند تا براساس این مبحث بخشی یا تمامی بدهی‌های دولت در طول یک دوره مشخص و معین پرداخت شود. اما این تهاترها بلای جان بخش‌های مهمی از اقتصاد همچون تعاون شده است.

در سه سالی که ادغام صورت گرفته سهمی که دولت در بودجه تعاونی‌ها را بر مبنای درآمد حاصل از واگذاری‌ها قرار داده است با تهاترهایی که صورت گرفت عملا بودجه‌یی به تعاون اختصاص پیدا نکرد و بسیاری از طرح‌های خوب این بخش روی میزها خاک خورد. با روی کار آمدن دولت یازدهم، نگاه دولت به تعاونی تغییر پیدا کرد و طرح تحول تعاون را هم کلید زد. همچنین براساس بند 2 ماده 29 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 باید 30درصد از درآمد حاصل واگذاری‌ها به بخش تعاون اختصاص پیدا می‌کرد که بخش تعاون به این مهم دست پیدا نکرده بود.

معاون امورتعاون وزیر تعاون گفت: سازمان مدیریت اختصاص ۳۰درصدی درآمد واگذاری‌ها به بخش تعاون را ابلاغ کرده است.

حمید کلانتری درباره سند جدید توسعه تعاون در مسیر دولت گفت: برخی از موارد در سند توسعه تعاون وجود دارد که دارای اولویت است و هنوز اجرایی نشده است. آن موارد شناسایی شده تا برای توسعه بخش به‌کار گرفته شود.

کلانتری با بیان اینکه 7پیشنهاد برای توسعه بخش تعاون از لابه‌لای سند توسعه تعاون استخراج شده است، گفت: ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و منابع انسانی، هم‌افزایی شبکه‌ای، تامین منابع و مشوق‌ها، تقویت و همکاری بین شبکه‌ای، توسعه بازار و برند و تعمیم و توسعه نظارت ازجمله برنامه‌های مهم در این هفته است.

وی با بیان اینکه منظور از سند جدید توسعه تعاون همین پیشنهاد 7 گانه است و شبکه تعاونی‌ها در مسیر پیشرفت و توسعه و تولید ارزش‌افزوده نقش جدی دارند، گفت: نگاه به تعاون باید اصلاح شود. نباید به تعاون و تعاونی به‌عنوان شهروند درجه دو و سه نگاه شود. تعاون در کشورهای توسعه یافته به‌عنوان رکن شفاف اقتصاد است و در این باره برند تعاون را به‌نام یک برند قابل قبول می‌شناسند.

معاون امورتعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه واگذاری 30درصدی درآمدهای ناشی از واگذاری‌ها به تعاونی‌ها یکی از اقدامات در جهت توسعه تعاون بوده است، گفت: سازمان مدیریت طی سال‌های گذشته باید به‌صورت ویژه این موضوع را در دستور کار خود قرار می‌داد که متاسفانه روند واگذاری‌ها به این بخش بسیار کند بوده است.

مذاکراتی را با مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام دادیم و در مرحله اول ریاست سازمان مدیریت انجام این موضوع را ابلاغ کرده‌اند و مرحله دوم آن تخصیص است و ما درحال پیگیری هستیم که ابلاغ دکتر نوبخت تبدیل به تخصیص شود. اگر چنین شود کمک خوبی به بخش تعاون می‌شود و اقداماتی که باید عملیاتی می‌کردیم و انجام نشده برای عملیاتی کردن آن انجام خواهد گرفت.



« اسکاد » تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را ربود

اتحادیه سراسری تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت (اسکاد) برای پنجمین سال متوالی مفتخر به دریافت عنوان «حامی حقوق مصرف‌کننده» و «تندیس طلایی» شد.

در این مراسم که به مناسبت گرامیداشت روز حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور؛ تندیس طلایی و لوح حامی حقوق مصرف‌کننده را به عبداللهی رییس هیات رییسه اتاق تعاون ایران و مدیرعامل اتحادیه اسکاد اعطا کرد.

شایان توجه است اسکاد تاکنون دو تندیس طلایی، یک تندیس نقره‌یی و پنج گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت

کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر