فرصت‌هایی که تعاونی‌ها می‌سوزانند

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۹

گروه تعاون سپیده پیری

دولت یازدهم تمام توان خود را برای کاهش تورم و خروج از رکود اقتصادی به‌کار گرفته است و در زمان گذشته نیز ثبات قابل‌توجهی برای اصناف و سرمایه‌گذاران و خریداران به‌وجود آمده است. درچنین شرایطی امیدها بار دیگر زنده می‌شود تا اقتصاد مقاومتی از طریق خود مردم اداره شود و اقتصاد به پویایی بیشتری برسد. اگر اصناف نیز نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند کار دولت در تحقق اهداف اقتصادی ساده‌تر می‌شود.

یکی از همین انتظارت برگزاری نمایشگاه‌های فصلی بوده است چرا که اتاق اصناف ایران تاکنون مدیریت برگزاری نمایشگاه‌های فصلی را برعهده داشته است. اما این نمایشگاه‌ها به‌لحاظ فضای برگزاری، کیفیت اجناس، کالاهای ارایه‌شده، خدمات رفاهی که لازمه یک مرکز خرید است و اطلاع‌رسانی به‌موقع در سطح حداقل‌ها نیز نبوده و همین امر سبب نارضایتی خریداران شده بود تا جایی‌که اغلب افراد دیگر تمایلی به خرید از نمایشگاه‌های فصلی ندارند. این نمایشگاه‌ها می‌تواند عرصه‌یی برای عرضه کالاهای داخلی باشد و توجه دوباره خریداران را به استفاده از کالاهای داخلی جلب کند در‌حالی‌که ارایه کالاهای داخلی باکیفیتی که هرگز مصرف‌کننده را راضی نمی‌کند با دیگر هدف «تولید ملی، ثروت ملی» را به شعاری خوش‌آهنگ تبدیل می‌کند و به‌نوعی می‌توان گفت جشنواره‌یی برای عرصه اجناس بنجل شده است. هم‌اکنون نمایشگاه‌های بهاره در حکیمیه تهرانپارس، پارک ارم و بوستان ولایت از 6اسفند آغاز به‌کار کرده و تا 15اسفند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.


برگزاری نمایشگاه در سطح عامه

امروزه نمایشگاه‌ها از مهم‌ترین و موثرترین ابزارهای بازاریابی در دنیای امروز تجارت محسوب می‌شوند و از دیدگاه اقتصادی تاثیر بسزایی در اقتصاد جوامع داشته‌اند. از طرفی برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا فرصت مغتنم و شایسته‌یی برای دسترسی مناسب مردم به مایحتاج با قیمت مناسب و زمینه‌یی برای تطبیق محصولات تولیدی با احتیاجات بازار یا مصرف‌کنندگان است که می‌تواند در تعدیل قیمت‌های بازار بسیار موثر باشد. تمام این ویژگی‌ها و مزایای برپایی نمایشگاه را گفتیم تا به این موضوع بپردازیم که با وجود اتحادیه‌های متفاوت در بخش تعاون و تولید‌کنندگانی که منتظر چنین فرصت‌هایی برای عرضه کالاها و خدمات خود هستند چرا بخش تعاون از این فرصت بهره کافی نمی‌برد. از آنجایی‌که مطابق قانون، برپایی نمایشگاه در بخش تعاون برعهده اتاق تعاون است.

دبیرکل اتاق تعاون در این باره به «تعادل» می‌گوید: تاکنون نیازی به برپایی نمایشگاه در سطح عامه احساس نمی‌کردیم در‌حالی‌که با‌توجه به رویکرد و مسوولیت اجتماعی بخش تعاون برگزاری این نمایشگاه‌‌ها می‌تواند زمینه و بستر خوب کارآفرینی برای اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی را فراهم کند.

ماشاءالله عظیمی در ادامه با بیان اینکه از طرفی ورود بخش تعاون به تامین نیاز مردم در ایام پایانی سال فرصتی دوجانبه برای هر دو بخش باشد، می‌افزاید: هم‌اکنون کالاهای بی‌کیفیتی در نمایشگاه عرضه می‌شود که تفاوت قیمت چندانی هم با بازارهای بیرون ندارند در‌حالی‌که تعاون شعار کالای ارزان و باکیفیت را می‌دهد و این دقیقا همان چیزی است که مردم از چنین نمایشگاه‌هایی انتظار دارند. حضور بخش تعاون در چنین فضاهایی می‌تواند موقعیت مناسبی برای ترویج فرهنگ تعاون و پاک کردن این ذهنیت که تعاونی یعنی کالای ارزانی که کیفیت مطلوبی ندارد موقعیت بسیار مناسب و مغتنمی است.


اتاق تعاون به‌دنبال اهداف والاتر

ماشاءالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران با اشاره به قانون بخش تعاون می‌گوید: «مطابق قانون اصلاحی بخش تعاون در اردیبهشت سال جاری یکی از وظایف اتاق تعاون برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است که باید مقوم بخش تعاون و عرصه‌یی برای ارایه توانمندی کالاهای ایرانی باشد. اتاق تعاون در شرایط کنونی توان خود را جهت برگزاری نمایشگاه‌های ساختمان در کیش و تهران متمرکز کرده است. درواقع نمایشگاه‌های منطقه‌یی استانی در دستور کار اتاق تعاون قرار دارد. برای مثال نمایشگاه‌های تخصصی فرش، صنایع دستی و سنگ‌های تزیینی و قیمتی با کیفیت بالا و و دارای رتبه‌بندی جهانی برگزار شده است.»

او درباره برگزاری نمایشگاه‌های فصلی می‌گوید: «متولی برگزاری این نمایشگاه‌ها اتاق اصناف است اما بسیاری از کالاهایی که به فروش می‌رسد تولید بخش تعاون است و ما تعاونی‌ها را از حضور در چنین نمایشگاه‌هایی منع نکرده‌ایم. اتاق تعاون اهدافی فراتر از اینها دارد تا عرصه‌یی برای بروز توانمندی‌های بخش تعاون باشد چرا که ما به صنعت به‌ویژه در بخش کشاورزی و ساختمان نگاه تخصصی داریم. برگزاری نمایشگاه‌هایی در سطوح بالا می‌تواند زمینه‌های آشنایی سرمایه‌گذاران و خریداران را فراهم کند.»

وی ضمن تاکید بر امور نمایشگاهی به‌عنوان یکی از ابزارهای قوت اتاق تعاون می‌افزاید: «در سال1394 خبرهای خوبی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی داریم. هرچند که اتاق تعاون در شورای عالی اصناف نماینده دارد و ما دلیلی برای انجام کارهای موازی نمی‌بینیم. اما از آنجایی‌که یکی از مولفه‌های 7گانه تعاون در جهان مبادله میان خود تعاونی‌ها است که در ایران این نقطه قوت باید جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد. در راستای تحقق این اهداف و بنابر فصل مشترک سه اتاق تعاون، اصناف و بازرگانی باید هر کاری با مشارکت هر سه اتاق انجام شود.»

دبیرکل اتاق تعاون ایران درباره عدم همکاری اتاق تعاون با اتاق اصناف جهت برگزاری نمایشگاهای فصلی تاکید می‌کند: تاکنون دلیلی برای برگزاری نمایشگاه خاص تعاونگران نمی‌دیدیم چرا که نباید تعاون را با شعار کالای ارزان شناخت بلکه شعار بخش تعاون ارایه کالای استاندارد ایرانی باکیفیت و قیمت مناسب است. البته اتاق تعاون به‌زودی تحولی عظیم در برگزاری نمایشگاهای داخلی و خارجی را رقم می‌زند و در سال جدید برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و غیرتخصصی را نیز در سطح عامه در دستور کار خود قرار داده است.»


اصناف چشم انتظار اتاق تعاون

رییس اتاق اصناف ایران و تهران نیز در این رابطه به تعادل می‌گوید: «بنا بر اصل44 قانون اساسی که اقتصاد ایران از 3بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تشکیل شده است. ما نیز به بخش تعاون و تاثیرگذاری این بخش در اقتصاد ملی اعتقاد کامل داریم و به سهم خود آمادگی هر نوع همکاری با این بخش هستیم. در رابطه با نمایشگاه‌های فصلی نیز اعتقاد داریم اگر بخش تعاون ورود کند شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در برگزاری نمایشگاه خواهیم بود چرا که بخش تعاون و اتحادیه‌های تعاونی پتانسیل‌هایی دارند که می‌توانند در افزایش کیفیت و کاهش قیمت کالاهای ارایه‌شده در نمایشگاه دخیل باشند.»

علی فاضلی درباره همکاری اتاق اصناف با تعاونی‌ها گفت: «اتاق اصناف آماده هر نوع همکاری با بخش تعاون در برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و سایر فعالیت‌های اقتصادی است اما تاکنون قدمی از سوی اتاق تعاون در این راستا برداشته نشده است. متاسفانه تاکنون جهت ورود بخش تعاون به نمایشگاه که قطعا می‌تواند دستاوردهای مهمی برای این بخش داشته باشد، اتاق تعاون اقدام جدی نداشته است. در‌صورت تمایل بخش تعاون می‌توان نمایشگاه‌های سال آینده را با همکاری اصناف و تعاونگران با جدیت، پیشرفت و کیفیت بهتر و بیشتری برگزار کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر