رنسانس اقتصادی در کار نبود

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۳


اکونومیست

تلفن‌های هوشمند- سیاره تلفن‌ها

طلوع سیاره تلفن‌های هوشمند در ماه ژانویه سال2007 به وقوع پیوست؛ استیو جابز جلوی حضار ایستاد و درحالی که وسیله‌یی به اندازه یک کیت‌کت ساخته ‌شده از پلاستیک، آهن و سیلیکون را در دست داشت، گفت: «این همه‌ چیز را تغییر خواهد داد.» یک‌بار هم که شده هیچ اغراقی در کار نبود. تنها هشت سال بعد، آیفون کمپانی اپل نماد تکنولوژی تعیین‌کننده قرن بیست‌ویکم شده است. بخشی از اهمیت تلفن‌های هوشمند به‌خاطر حضور فراگیرشان است؛ فروش آنها از هر وسیله تکنولوژیکی دیگر بیشتر شده و چهار برابر کامپیوترهای شخصی به فروش می‌رسند. در حال حاضر نیمی از جمعیت بزرگسال جهان صاحب یک تلفن هوشمند است و تا سال2020 این رقم به 80درصد افزایش خواهد یافت. تلفن‌های هوشمند به تمام جنبه‌های روزانه زندگی نیز نفوذ کرد‌ه‌اند. شهروندان امریکایی به‌طور متوسط روزی یک تا دو ساعت از وقت خود را صرف آنها می‌کنند و تقریبا 80درصد از صاحبان آنها به مدت 15دقیقه بعد از بیدار شدن پیغام‌ها، اخبار و خدمات دیگر آنها را چک می‌کنند.

برزیل - در باتلاق

ستاره سابق امریکای‌ لاتین در بدترین وضعیت خود از اوایل دهه1990 تا به حال به‌سر می‌برد. دیلما روسوف که ماه اکتبر گذشته برای دوره دوم ریاست‌جمهوری خود کمپین به راه انداخته بود، دنیایی زیبا از هفتمین اقتصاد بزرگ جهان را به‌نمایش گذاشته بود. به گفته او، استخدام کامل، افزایش حقوق‌ها و مزایای اجتماعی تنها توسط سیاست‌های نئولیبرال رقبایش مورد تهدید بودند. اما حالا که تنها دو ماه از آغاز دوره جدید ریاست‌جمهوری او می‌گذرد، برزیلی‌ها فهمیدند که تصویری کاملا غلط به آنها تحمیل شده است. اقتصاد برزیل در باتلاقی بزرگ گیر کرده و مشکلاتش بسیار بیشتر از آن چیزی است که مسوولان دولتی یا سرمایه‌گذاران بزرگ اقرار می‌کنند. کسادی آرامی که در سال2013 آغاز شد، حالا دارد تبدیل به یک رکود اقتصادی کامل می‌شود که به احتمال زیاد ادامه‌دار هم خواهد بود.

بازیابی اقتصادی امریکا- دقیقا آن چیزی که به‌نظر می‌رسد، نیست

در یک کارخانه رولز رویس شیک واقع در ایندیاناپولیس، تیمی از کارمندان دستگاه‌های «لیفت‌فن» را تولید می‌کنند که به هواپیماهای جنگنده کمک می‌کنند بدون نیاز به فضای بیش از حد، از زمین بلند شوند یا فرود بیایند. این کارخانه نسبت به تصویر داغ، بدبو و پر سر و صدایی که مردم از کارخانه‌ها در ذهن دارند کاملا به‌دور است؛ کارکنان با دستکش به دستگاه‌های درجه یک دستور می‌دهند و همه‌چیز به آرامی پیش می‌رود. امریکا بعضی از قابل توجه‌ترین کارخانه‌های ساخت جهان را دراختیار دارد، اما صحبت‌هایی که طی چند ماهه اخیر درباره «رنسانس اقتصادی» پیش آمده بودند کاملا از بین رفته‌اند. رشد اقتصادی وابسته به تعداد کمی از صنایع است که حالا کارمندان کمی را استخدام می‌کنند و حتی دستگاه‌های تکنولوژیکی هم به مشکلات برخورده‌اند.

آلمان- پرتاب به سمت صحنه جهانی

یک سال پیش، مسوولان ارشد سیاسی کشور آلمان بحثی بزرگ برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های خارجه کشور به راه انداختند. حالا باتوجه به تمام مسایل بزرگ جهانی پیش آمده طی چند ماهه گذشته، آلمان دارد خیلی سریع‌تر از آنکه پیش‌بینی می‌کرد تبدیل به یکی از نیروهای بزرگ دیپلماتیک جهان می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر