وداع با «یاشار کمال» نویسنده بزرگ ترکیه

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۸

یاشار کمال نویسنده بزرگ ترکیه که از 13ژانویه در بیمارستان بستری بود، در استانبول درگذشت.

به گزارش مهر، این نویسنده که آثارش به زبان‌های مختلف ترجمه شده نخستین کاندیدای کشورش برای دریافت جایزه ادبی نوبل بود. کمال که نویسنده بیش از 20رمان و نزدیک به 10عنوان کتاب تجربی و نیز مجموعه داستان کوتاه است، برای بازآفرینی زبان ترکی از اعتبار خاصی برخوردار بود.

او اصلیتی ترکی- کردی داشت و در سال1923 در استان جنوبی عثمانیه به‌دنیا آمد. وی که چشم راستش را در یک حادثه از دست داده بود، کودکی دشواری را پشت‌سر گذاشته بود. او ابتدا به‌عنوان نویسنده شهری کوچک شناخته شد و بعد به روزنامه‌نگار بدل شد و سرانجام رمان‌نویس شد. او همواره به انسانیت و طبیعت انسانی باور داشت و از هنرش به‌عنوان عاملی برای خدمت به نیازمندان یاد می‌کرد.

درحالی که مهم‌ترین اثر یاشار کمال «اینچه ممد» است که در سال1955 منتتشر شد، او نخستین کتابش «سرودها» را سال1943 به بازار فرستاده بود. «بچه» و «مغازه‌دار» از نخستین قصه‌های او بودند. او تنها رمان‌نویسی موفق نبود بلکه به‌عنوان یک مدافع حقوق اجتماعی نیز شناخته می‌شد. وی سال پیش ازسوی آکادمی ادبیات و آزادی بیان نروژ به‌عنوان برنده جایزه بیورسون نروژ در سال2013 انتخاب شد و از او به‌عنوان شاعر اتحاد و همبستگی که همواره از افراد ضعیف و آنهایی که زیرفشار زندگی کرده‌اند، دفاع کرده، تجلیل شد. او در سال1984 نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرده بود و بسیاری از جوایز معتبر جهانی را در کارنامه‌اش داشت. این نویسنده شهیر در سال۲۰۰۸ جایزه بزرگ ادبیات ریاست‌جمهوری ترکیه را دریافت کرد که یکی از مهم‌ترین جوایز ملی در ترکیه است و به نویسندگان، شاعران، هنرمندان و خوانندگان ملی تعلق می‌گیرد. بیشتر رمان‌های یاشار کمال به زبان فارسی ترجمه شده‌اند. آثار او اگرچه از متن سرزمین و جغرافیایی محدود و مشخصی بر آمده‌اند، اما ساختار و محتوایی جهانی دارند. «آن سوی کوهستان»، «اگر ما را کشتند»، «دریا قهر کرد»، «مرد تنها»، «لانه‌های پریان»، «پیت حلبی»، «علف همیشه جوان» و «ستون خیمه» ازجمله آثار وی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر