اخبار

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۶

وجود 88 هزار طرح صنعتی نیمه‌تمام در کشور

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون 88هزار طرح صنعتی نیمه‌تمام با پیشرفت کاری یک تا 90درصد در کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، دانش یزدی دیروز در آیین معارفه مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت استان یزد افزود: اگر این طرح‌ها در میان مدت به بهره‌برداری برسد، زمینه اشتغال 2میلیون و500نفر فراهم می‌شود. وی از فعالیت 84هزار واحد صنعتی در بخش‌های مختلف در کشور خبر داد که برای بیش از 2میلیون و 200هزارنفر شغل ایجاد کرده است. این مسوول اظهار کرد: امسال 270هزارمیلیارد تومان تسهیلات به صاحبان صنایع در بخش‌های صنعتی، معادن، خدمات و کشاورزی پرداخت شد.

یزدی گفت: از مجموع اعتباراتی که امسال با پیگیری مستمر دولت پرداخته شده حدود 31درصد آن فقط مربوط به سهم صنعت است و بقیه در سایر بخش‌ها اختصاص یافته است. وی گفت: در مجموع 4درصد اشتغال مولد و مفید کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت مربوط به استان یزد است. وی افزود: یزدی‌ها با همدلی، همکاری و برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف سرمشق دیگران و الگویی در کشور محسوب می‌شوند و این یک فرصت برای کار و فعالیت بیشتر است.


پیش‌شرط‌‌های رشد معدن در سال آینده

بهرام شکوری، نایب‌رییس انجمن سنگ‌آهن بااشاره به کاهش قیمت جهانی فلزات و عدم رغبت سرمایه‌گذاران در ورود به بخش معدن، پیش‌بینی کرد که رشد بخش معدن درسال94 چندان مناسب نباشد.

به گزارش ایسنا، شکوری با برشمردن پیش‌شرط‌‌های تحقق رشد بخش معدن درسال آینده گفت: تحقق رشد در بخش معدن آن هم درسال94، به فضای محیط داخلی و نوع رفتار دولت با معدنکاران و معادن کشور بستگی دارد؛ این در شرایطی است که هم‌اکنون فضای بین‌المللی به لحاظ افت قیمت جهانی بسیاری از فلزات در بازارهای دنیا، برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.

نایب‌رییس انجمن سنگ‌آهن افزود: هم‌اکنون قیمت جهانی برخی فلزات ازجمله مس و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی کاهش یافته و ازسوی دیگر، منابع مالی دولت یا بانک‌ها نیز محدودتر شده است و بنابراین همه اینها دست به دست هم داده تا توسعه مثبتی در بخش معدن کشور شکل نگیرد.

وی تصریح کرد: برای سال آتی نیز فعالان اقتصادی در کنار دولت باید تلاش‌های مضاعفی را انجام دهند تا در کنار بهبود فضای بین‌المللی، بتوان شاهد رشد و توسعه بخش معدن کشور بود.

به اعتقاد شکوری پیش‌بینی رشد معدن درسال آینده بسیار سخت است و با شرایط فعلی، آینده روشنی در انتظار بخش معدن کشور نیست، ولی اگر نگاه‌ها به بخش معدن کشور تغییر یابد و توافقات ایران با گروه‌های سیاسی دنیا به نتیجه برسد، می‌توان امیدوار بود که بتوان بخش معدن کشور را با رشد مثبت مشاهده کرد. وی اظهار کرد: دولت و مجلس باید به سمت رونق فضای کسب‌وکار بروند و بخش معدن نیز جایگزینی برای نفت شود. این درحالی است که باید در مورد پروژه‌هایی همچون فولاد، تکمیل زنجیره ارزش را صورت داد و در این صورت، جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی تدارک دید.

نایب‌رییس انجمن سنگ‌آهن اظهار کرد: هم‌اکنون چشم‌انداز تولید فولاد کشور به 55میلیون تن درنظر گرفته شده که اگر زنجیره ارزش آن نیز اتفاق افتد؛ به‌طور قطع می‌تواند درآمدی معادل 2.5میلیون بشکه نفت را برای کشور به ارمغان آورد.


ایمیدرو پیگیر اجرای طرح‌های برون‌مرزی

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در داخل کشور از سیاست‌های این سازمان محسوب می‌شود و طرح‌های برون‌مرزی را با هدف صدور خدمات فنی مهندسی و نیز بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذاران جهت توسعه صنایع معدنی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایرنا، امیر خرمی شاد افزود: همسایه شرقی کشور از ذخایر غنی معدنی برخوردار است و شرایط مطلوبی برای ساخت کارخانه‌های فرآوری و در نتیجه توسعه استان‌های شرقی کشور دارد.

وی افزود: معادن افغانستان به‌عنوان یک کشور معدن‌خیز، فرصت‌های بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌آهن، مس، نیوبیوم، کبالت، مولیبدن و لیتیم دارد که با فراهم‌سازی شرایط جهت ایجاد واحدهای فرآوری و درعین حال تکمیل زنجیره ارزش صنایع معدنی در داخل کشور، می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال، اقتصاد منطقه و کشور را رونق داد.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی، اظهار کرد: ارزش ذخایر اکتشافی معادن افغانستان تاکنون حدود 850میلیارد دلار برآورد شده و چنانچه در حوزه‌های یادشده سرمایه‌گذاری و مواد فرآوری شده را به تولید با ارزش‌افزوده تبدیل شود، سالانه می‌توان بیش از 5میلیارد دلار مواد فرآوری شده صادر کرد.

وی ادامه داد: افغانستان به آب‌های آزاد راه ندارد و منطقه ویژه چابهار ایران برای صادرات این مواد به بازارهای جهانی بسیار مناسب است و این کشور برای صادرات تولیدات معدنی خود از طریق ایران می‌تواند بهره‌مند شود. افغانستان، ایران و هند برای استفاده از بندر چابهار موافقتنامه امضا می‌کنند موضوع استفاده از بندر چابهار، از 10سال قبل مورد بحث مقام‌های دولتی افغانستان، ایران و هند بوده اما مذاکرات سران سه کشور نتایج اجرایی به‌دنبال نداشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر