اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۱

تخفیف 10 درصدی گاز روسیه برای ترکیه

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد: کشورش‌ با روسیه بر سر گرفتن تخفیف 10.25درصدی در مورد قیمت گاز وارداتی از این کشور به توافق رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری دیلی صباح، تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که کشورش بر سر گرفتن تخفیف 10.25درصد با روسیه به توافق رسیده است. وی که در نشست اتحادیه توزیع خدمات برق ترکیه سخن می‌گفت، افزود: در طی 3ماهه اخیر، اختلاف برابری لیره و دلار حدود 12.6درصد بوده است. این بدان معناست که افزایش نرخ دلار هنوز بالاتر از میزان تخفیف است. ترکیه و روسیه از دسامبر2014، مذاکراتی را برای تخفیف بیشتر در قیمت گاز روسیه برگزار کرده‌اند. درجریان سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به آنکارا اعلام شد که تخفیف 6درصدی در قیمت فعلی گاز صادراتی به ترکیه اعمال خواهد شد. نرخ برابری دلار با لیره، نسبت به دسامبر2013 و دسامبر2014، به ترتیب 26درصد و12.6درصد افزایش یافته است. درحالی که میزان تخفیف مورد توافق تنها 10.25درصد است. ییلدیز همچنین اعلام کرد که بخش خصوصی قادر خواهد بود گاز طبیعی خریداری شده از روسیه را آزادانه در داخل ترکیه به فروش برساند.


کاهش واردات نفت عراق و عربستان در امریکا

گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا که روز جمعه منتشر شد، نشان داد پالایشگاه‌های امریکا در ماه دسامبر واردات نفت‌خام را از کشورهای عربستان، عراق، مکزیک، ونزوئلا و کلمبیا کاهش داده‌اند. به گزارش رویترز، در این گزارش آمده است: پالایشگاه‌های امریکا در ماه دسامبر واردات نفت‌خام از کشورهای کانادا، اکوادور، نیجریه و کویت را افزایش داده‌اند. اداره اطلاعات انرژی امریکا افزود: واردات نفت‌خام از عربستان 201هزار بشکه در روز و واردات نفت‌خام از عراق 128هزار بشکه در روز کاهش یافته است.


عراق دومین صادر‌کننده بزرگ نفت به چین

پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارش داد: عراق در صادرات نفت‌خام به چین از آنگولا و روسیه پیشی گرفته است و در ماه ژانویه به دومین تامین‌کننده نفت‌خام چین تبدیل شد. آمارهای اداره گمرکات چین نشان می‌دهد ارسال محموله‌های نفتی از عراق به این کشور با 44درصد افزایش به 3میلیون و400هزار تن یا به عبارتی 803هزار بشکه در روز رسیده است. آمارهای اداره گمرکات چین نشان می‌دهد این آمار بالاترین سطح واردات نفت‌خام از عراق به چین از مه سال2008 است که این کشور را پس از عربستان سعودی به دومین تامین‌کننده بزرگ نفت‌خام چین تبدیل کرده است. چین در این میان از تخفیف‌های قابل توجه ارایه شده ازسوی تولید‌کنندگان نفت‌خام که برای کسب سهم در بازار در بحبوحه عرضه بیش از حد جهانی نفت با یکدیگر رقابت می‌کنند، بهره می‌برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر