تظاهرات چپ‌های افراطی در یونان

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۷۹

جهان

با وجود استقبال رهبران یونان از تمدید طرح کمک به اقتصاد این کشور، هزاران نفر که عمدتا از طرفداران حزب کمونیست بودند علیه دولت الکسیس تسیپراس و ریاضت اقتصادی در مقابل پارلمان در آتن تظاهرات کردند. این درحالی است که بسیاری از مردم یونان به اقدامات دولت جدید چپ رادیکال برای نجات اقتصاد این کشور امید بسته بودند.

به گزارش یورو نیوز، الکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر یونان که در آغاز با شعارهای ضد یورو و نیز برنامه ریاضتی سرکار آمده بود حالا با انعطاف در مقابل اتحادیه اروپا مورد انتقاد چپ‌گرایان افراطی قرار گرفته است.

اما تسیپراس با صدور بیانیه‌یی ضمن استقبال از رای پارلمان آلمان قول داده که برای تغییر وضعیت یونان به سختی تلاش کند. او همچنین این رای را رای اعتماد آلمان به اروپا دانسته است.

گئورگیوس پاپاندرئو، نخست‌وزیر سابق یونان با بیان اینکه آلمان با این اقدام نه تنها به یونان بلکه به کشورهای دیگر هم کمک کرده است. پارلمان آلمان موسوم به بوندستاگ، روز جمعه با 541 رای موافق از مجموع 587 نماینده آن، طرح کمک به اقتصاد یونان را تا چهار ماه دیگر تمدید کرد. تنها حدود 30 نفر از نمایندگان محافظه‌کار مخالف دولت علیه آن رای دادند.

ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان از اعضای پارلمان خواست با تصویب طرح نجات مالی یونان موافقت کنند اما اطمینان داد به آتن اجازه «باج‌گیری» از منطقه یورو داده نخواهد شد.

شویبله گفت: «ما در مورد کمک میلیاردی جدید به یونان صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد هیچگونه تغییر در این برنامه صحبت نمی‌کنیم. این فقط به ارایه و اعطای وقت اضافه برای پایان دادن با موفقیت به این برنامه است.»آلمان که از اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی در یونان دفاع می‌کند خواستار موضع سخت اتحادیه اروپا در مورد پرداخت بدهی‌های این کشور بود. همزمان با رای‌گیری در آلمان، پارلمان استونی هم به ادامه کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به یونان رای مثبت داد.

وزیران دارایی منطقه یورو هفته گذشته پس از مذاکرات دشوار بر سر تمدید برنامه نجات مالی یونان به توافق رسیدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر