تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۷۳

مشاهده نیترات در سیب‌زمینی و کالباس

فارس رییس انستیتو تغذیه کشور با بیان اینکه برخی سوسیس و کالباس‌ها حاوی نیترات هستند گفت: مصرف زیاد این مواد شانس ابتلا به بیماری‌های بدخیم و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. مجید حاجی‌فرجی گفت: نیترات یکی از عناصری محسوب می‌شود که می‌تواند در آب، خاک و محصولات فرآوری‌شده صنعتی وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: بحث اصلی ما وجود نیترات در مواد صنعتی است چرا که با نظارت انجام‌شده این محصولات نباید نیترات داشته باشند؛ این محصولات حدود استانداردی دارند که صنعتگران موظف به رعایت آن هستند. وی ادامه داد: در سال‌های قبل سوسیس و کالباس‌های ایرانی حاوی نیترات بیش از حد استاندارد بودند اما اکنون این میزان کاهش یافته است اما همچنان در بعضی موارد مشاهده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نیترات در محصولات کشاورزی نیز مشاهده می‌شود که این نیترات از طریق خاک یا استفاده نادرست از کودها به‌وجود می‌آید. حاجی‌فرجی ادامه داد: در این میان محصولات غده‌یی شکل مانند سیب‌زمینی و پیاز بیشتر نیترات موجود در خاک و کود را به خود جذب می‌کند.


افزایش پوشش بیمه داروهای پزشک خانواده

ایرنا معاون پارلمانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش پوشش بیمه داروهای پزشک خانواده از 250 به 450 قلم از خدمات شاخص دولت تدبیر و امید در بخش سلامت است که موجب کاهش بخش زیادی از هزینه‌های هنگفت مردم در این بخش می‌شود.

طاهر موهبتی به هزینه‌های کلان اجرای طرح سلامت از سوی دولت یازدهم و افزایش رضایت مردم از این خدمات اشاره کرد و افزود: ارایه خدمات تخصصی به بیماران در بخش دولتی در قالب اجرای طرح تحول سلامت افزایش یافته است. موهبتی ادامه داد: بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام بیمارستانی از‌جمله اهداف این وزارتخانه است.


هشدار WHO درباره همه‌گیری آنفلوآنزا

مهر سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: جهان همچنان به‌شدت در معرض احتمال همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا قرار دارد و دولت‌ها باید بر میزان نظارت و آمادگی خود در این زمینه بیفزایند. سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: نمی‌توان هیچ چیزی را درباره آنفلوآنزا پیش‌بینی کرد از‌جمله اینکه در چه منطقه‌یی شیوع پیدا خواهد کرد و ویروس آن از چه نوعی خواهد بود.

براساس گزارش این سازمان، جهانیان خوش‌شانس بودند که تازه‌ترین مورد همه‌گیری آنفلوآنزا که ناشی از ویروس اچ۱ان۱ (معروف به آنفلوآنزای خوکی) در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ بود نسبتا خفیف بوده است. اما نباید فریب این خوش‌شانسی را خورد. سازمان جهانی بهداشت در گزارشی هفت صفحه‌یی درباره آنفلوآنزا اعلام کرد: جهان اکنون در بسیاری از سطوح و بیش از هر زمانی در گذشته برای برخورد با شیوع آنفلوآنزا آمادگی دارد. سطح آماده‌باش بالا است و نظارت بیشتری بر شیوع ویروس‌های خانواده آنفلوآنزا در بین حیوانات و انسان‌ها صورت می‌گیرد.


افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است

فارس نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: افزایش قیمت لبنیات علاوه بر 15درصد مصوبه تیرماه غیرقانونی است و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود. محمد فربد افزود: تیرماه امسال و از بعد ماه رمضان صنایع لبنی طبق مصوبه مجاز شدند که قیمت محصولاتشان را 15درصد افزایش دهند. فربد با بیان اینکه در آن ایام برخی صنایع براساس مصوبه 15درصد افزایش قیمت را اعمال کردند، گفت: اما برخی دیگر به‌دلایلی از‌جمله عدم کشش بازار و مسایل رقابتی این افزایش قیمت را اعمال نکردند، بنابراین طبق مصوبه مجازند هر وقت که تشخیص دهند این کار را انجام دهند.


سمعک‌های چینی عامل نارضایتی بیماران

ایرنا رییس کارگروه جامعه شنوایی‌شناسی ایران کیفیت سمعک‌های چینی موجود در بازار را بسیار پایین دانست و گفت: این سمعک‌ها در مراکز غیرعلمی و غیرتخصصی ارایه می‌شود و لازم است بیماران به این مساله توجه داشته باشند. دکتر فرزام جنابی گفت: در‌حال‌حاضر سمعک در مراکز درمانی سراسر کشور ارایه می‌شود و بیمه‌ها می‌توانند آن را تحت پوشش قرار دهند اما مبلغی که بیمه‌ها پرداخت می‌کنند تنها حدود 100 تا 150هزار تومان است البته پوشش بیمه‌یی سمعک متغیر است و برخی بیمه‌ها نیز نیمی از هزینه سمعک را پرداخت می‌کنند.


20 تا 30 درصد نمک‌تولیدی غیراستاندارد است

ایرنا مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 20 تا 30درصد نمک در کشور زیرزمینی و غیراستاندارد تولید می‌شود. زهرا عبداللهی گفت: تولید نمک در کشور و واحدهای تولیدی این ماده غذایی که در زندگی مردم نقش مهمی دارد، نیازمند ساماندهی است. طرح یددار کردن نمک از سال1368 در کشور آغاز شد که در آن زمان شیوع بیماری گواتر که علت اصلی آن کمبود ید است 68درصد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر