دبیر انجمن شرکتهای راهسازی با بیان اینکه ساخت یک کیلومتر آزادراه از ۷ تا ۵۰میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: عدم بازگشت سرمایه در مدت زمان مشخص، مانع ورود بخش خصوصی به پروژههای راهسازی میشود.
علی آزاد بااشاره به هزینههای بالای ساخت آزادراه در کشور، اظهار داشت: ساخت یک کیلومتر آزادراه در دشت اعتباری بالغ بر ۷ تا ۸میلیارد تومان نیاز دارد و اگر پروژه در مسیر تپه ماهور باشد، بالغ بر ۱۲ تا ۱۵میلیارد تومان هزینه لازم است. وی با بیان اینکه ساخت آزادراه در مناطق کوهستانی حدود ۳۰میلیارد تومان هزینه بهدنبال دارد، گفت: در مسیرهای کوهستانی سخت که نیازمند تونل هم باشد، این هزینه به ۵۰میلیارد تومان میرسد که در تمامی این شرایط شرکتهای پیمانکاری داخلی آمادگی کامل برای ساخت دارند. به گزارش مهر، دبیر انجمن شرکتهای راهسازی با اعلام اینکه باوجود حضور شرکتهای ایرانی میتوان از پیمانکاران خارجی هم بهعنوان سرمایهگذار استفاده کرد، افزود: اما این به معنای ناتوانی شرکتهای داخلی در این حوزه نیست بلکه بهدلیل کافی نبودن بودجههای اختصاص یافته به پروژههای عمرانی، حضور بخش خصوصی ضروری است. آزاد، یکی از مشکلات حضور بخش خصوصی در پروژههای آزادراهی را عدم بازگشت سرمایه دانست و گفت: درسال اخیر بخش خصوصی ثابت کرد که تواناییهای لازم را درحوزه راهسازی دارد اما عدم بازگشت سرمایه در مدت زمان مشخص، مانع ورود بخش خصوصی به عرصه راهسازی کشور است. وی تصریح کرد: در واقع باوجود اینکه دریافت عوارضی از آزادراهها بهعنوان تضمین بازگشت جزوی از مفاد قراردادهای راهسازی است، این عوارض با هزینههای صرف شده تناسب ندارد بنابراین حضور بخش خصوصی با مشکل مواجه میشود. دبیر انجمن شرکتهای راهسازی بااشاره به اینکه یکی از مهمترین راهکارها تغییر در قوانین است تا جذابیت سرمایهگذاری برای بخش خصوصی افزایش یابد، اظهار داشت: راهکار دیگر متناسب کردن قوانین فعلی و تعهد دولت در اجرای قانون و سوم ارایه تضمینهای مناسب به بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه است.