مسیرها و مقاصد بین‌المللی از فرودگاه‌‌های ایران

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۳

در آستانه نوروز خبرهای خوب و مثبتی از حوزه حمل‌ونقل هوایی به گوش می‌رسد. روز گذشته در دیدار رییس سازمان هواپیمایی با سفیر تونس، شروع پروازهای نوروزی و برقراری پروازهای برنامه‌یی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. از سوی دیگر 5مسیر پروازی داخلی به مقصد شارجه توسط شرکت هواپیمایی ایر عربیا صادر شده است. ازسوی دیگر برای پروازهای نوروزی هم بیش از 2هزار پرواز داخلی و خارجی برقرار شده است. بعد از تصویب قانون آزادسازی و متنوع‌سازی قیمت‌ها نوروز94 نخستین بهاری است که شرکت‌های هواپیمایی این قانون را پیاده کرده‌اند. همچنین در یک سال اخیر و باتوجه به کمرنگ‌تر شدن فشار تحریم‌ها و پررنگ‌تر شدن امید به لغو تحریم‌های هوایی مقاصد جدیدی به کشورهای مختلف در سیستم هوایی اضافه شده است. در پی صحبتی که مدیرعامل یک شرکت هوایی با «تعادل» داشته این مقاصد به مسکو، سن‌پترزبورگ وسوچی روسیه، جزیره موریس، پکن، برلین و نیویورک است.


متنوع‌سازی نرخ و استقبال از پروازها

به گزارش میدانی «تعادل»، مدیرعامل یکی از شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی در پاسخ به این سوال که آزادسازی و متنوع‌سازی نرخ در آستانه نوروز چه تاثیری بر استقبال مردم داشته است، گفت: استقبال از سفرهای هوایی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش داشته است. به گفته وی، این کاهش استقبال علاوه بر نرخ بلیت‌ها دلایل دیگری مثل نرخ هتل‌ها و ترانسفرها دارد و به هرحال آزادسازی هم تاثیرگذار بوده است. مدیرعامل این مجموعه در ادامه گفت: بعد از آزادسازی نرخ بلیت باتوجه به اتصال شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی به ایرلاین‌ها و خطوط مختلف هوایی این اعمال نرخ‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است و عدم اجرای آن تخلف محسوب می‌شود. وی در ادامه بااشاره به راه‌اندازی مقصدهای جدید پروازی نیویورک و برلین را دو کشور مهم دانست که قبلا بلیت این کشورها پرواز مستقیم نداشته است. مدیرعامل یک دفتر هواپیمایی دیگر در محدوده خیابان پاسداران هم بر این باور است که میزان استقبال از مسافرت‌های هوایی در پروازهای داخلی کاهش داشته حتی مردم دیگر ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از هواپیما از قطار استفاده کنند. وی این عدم استقبال را در یک مسیرهای خاص و باتوجه به متنوع‌سازی نرخ ایرلاین‌هایی خاص دانست. وی در ادامه نظر مسافران را در مواجهه با پدیده متنوع‌سازی نرخ منفی عنوان کرد چراکه با افزایش و متنوع‌سازی قیمت‌ها خدمات هواپیمایی متناسب با نرخ بلیت ارایه نمی‌شود.

اما نظر حسن کرمانی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، کاملا عکس نظرات مدیران آژانس‌های هواپیمایی است. وی بر این باور است که مساله متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما با استقبال مسافران کاملا بی‌ارتباط به یکدیگر است. کرمانی گفت: مساله متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما مدتی می‌شود که اتفاق افتاده و اتفاقا در نوروز کاملا بی‌تاثیر است چراکه در این ایام ضرورت سفر وجود دارد. وی در ادامه گفت: مردم برای این ایام از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند و افزایش به‌عنوان مثال 50هزار تومانی نرخ برنامه‌ریزی‌های‌شان را لغو نخواهد کرد. وی در ادامه گفت: اگر هم استقبال از سفرها با کاهش روبه‌رو شده باشد دلیلش توانایی‌های اقتصادی افراد است.


پروازهای مستقیم به مقاصد مختلف

در یک سال اخیر مقاصد جدیدی به کشورهای مختلف در سیستم هوایی اضافه شده است، در پی صحبتی که مدیرعامل یک شرکت هوایی با «تعادل» داشته این مقاصد به مسکو، سن‌پترزبورگ و سوچی روسیه، جزیره موریس، پکن، برلین و نیویورک اعلام کرده است.


گسترش همکاری‌های حمل‌و‌نقل هوایی ایران و تونس

در دیدار علیرضا جهانگیریان رییس سازمان هواپیمایی کشوری با غازی بن صالح، سفیر تونس در تهران مناسبات مشترک، توسعه روابط هواپیمایی، شروع پروازهای نوروزی و برقراری پروازهای برنامه‌یی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، در این دیدار سازمان هواپیمایی کشوری برای تبادل گردشگر بین دو کشور برای صدور مجوز پروازها برای شرکت‌های ایرانی و تونسی اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است براساس یادداشت تفاهم همکاری با کشور تونس در سال1385 ظرفیت پروازی برای هر طرف 2پرواز هفتگی به‌صورت برنامه‌یی و به تعداد نامحدود پروازهای غیربرنامه‌یی به امضا رسیده است.


افزایش 5 مسیر پروازی داخلی به شارجه

ازسوی دیگر روز شنبه سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پروازی در مسیرهای سنندج، لامرد، اصفهان و مشهد به مقصد شارجه را توسط شرکت هواپیمایی ایرعربیا صادر کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی ایرعربیا در مسیرهای پروازی شارجه- سنندج- شارجه از 21اسفند جاری دو پرواز در هفته، شارجه- لامرد- شارجه از 26اسفند جاری دو پرواز در هفته، شارجه- اصفهان- شارجه از 12 فروردین94 سه پرواز در هفته و شارجه- مشهد- شارجه از 12 فروردین94 پنج‌پرواز در هفته برقرار کرده است.


صدور بیش از 2هزار مجوز پروازی فوق‌العاده برای نوروز94

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از صدور 2111مجوز پروازی فوق‌العاده در مسیرهای داخلی و خارجی تاکنون برای ایام نوروز94 خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، محمد خداکرمی ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون برای نوروز امسال به‌صورت فوق‌العاده 580مجوز در مسیرهای داخلی و 1531مجوز در مسیرهای خارجی صادر کرده است. وی افزود: همچنین برای ایام مذکور در مسیرهای داخلی 10990مجوز و برای مسیرهای خارجی نیز 3635مجوز برنامه‌یی صادر شده است. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه عملیات پروازی نوروز94 از 20اسفند 93 آغاز و تا 15فروردین 94 ادامه دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در نوروز امسال بیش از 2میلیون مسافر جابه‌جا شود. خداکرمی افزود: صدور بخشنامه به شرکت‌های هواپیمایی برای انجام به‌موقع پروازها، کاهش تاخیرات، نظارت مستمر بر امور پروازها در ایام تعطیلات نوروز، تشکیل کمیته تاخیرات پروازی، رسیدگی به شکایات مسافران و پاسخگویی به مردم، حضور مستمر بازرسان سازمان در ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد جهت نظارت بر انجام به‌موقع پروازها از عمده‌ترین برنامه‌های این سازمان در نوروز94 به‌شمار می‌رود. وی تعیین معرفی نماینده مطلع و تام‌الاختیار ازسوی شرکت‌های هواپیمایی جهت پاسخگویی به مسایل و مشکلات احتمالی در ایام نوروز، تنظیم برنامه و انجام بازرسی از فرودگاه‌ها جهت آمادگی برای پذیرش پروازها و ارایه خدمات مطلوب و تسهیلات فرودگاهی و هوانوردی به مسافران در فرودگاه‌ها، همچنین تنظیم برنامه بازرسی از دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور با هدف رعایت قوانین و مقررات و ارایه خدمات به متقاضیان سفرهای هوایی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سفرهای نوروزی امسال عنوان کرد.

ارتقای ایمنی پروازها با عقد قراردادهای بین‌المللی جدید

سازمان هواپیمایی کشوری مهر امسال اعلام کرد که در ادامه تعاملات بین‌المللی پس از توافق ژنو، شرکت‌های بویینگ و ایرباس، همکاری‌های فنی خود با ایران را رسما کلید زدند. بر این اساس، روند ارایه مدارک و اطلاعات فنی که به‌طور جدی موردنیاز بخش حمل‌ونقل هوایی کشور بود، به‌خوبی در جریان است و شرکت‌های بویینگ و ایرباس، قطعات موردنیاز را نیز تحویل می‌دهند و نسبت به آنها تعهد پشتیبانی و خدمات نیز دارند. هرچند که به‌دلیل مشکلات بانکی، انتقال پول به کندی صورت می‌گیرد و این، روند انتقال قطعات را زمان‌بر کرده است. همچنین باوجود همکاری بویینگ و ایرباس، شرکت رولزرویس که قطعات فوکر را تولید می‌کند، هنوز حاضر به همکاری نشده است. با این حال این تعاملات بین‌المللی فضای امیدوار‌کننده‌یی را در جهت افزایش ایمنی پروازها ایجاد کرده و در روند امنیت پروازها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده بود که پس از توافق ژنو و در چارچوب اقدام مشترک، تاکنون یک قرارداد جدید و دو تمدید قرارداد با شرکت بویینگ به امضا رسانده‌ایم. به گفته فرهاد پرورش، این قراردادها تا پایان ژوئن2015 (اواسط تیر94) اعتبار دارند و ایران ایر با استفاده از این فرصت تاکنون 7دستگاه موتور هواپیماهای خود را پس از تعمیر دریافت کرده، ضمن آنکه تعدادی از موتورهای هواپیما نیز اکنون در یکی از کشورهای خارجی توسط شرکت بویینگ در حال تعمیر است. وی با بیان اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال استفاده از فرصت بوده تا برخی نیازهای تعمیراتی خود را انجام دهد، افزود: علاوه بر تعمیرات موتور هواپیما، از زمان اجرایی شدن توافقنامه ژنو، تعدادی ارابه فرود هواپیماهای جدید نیز با دریافت قطعات موردنیاز تعمیر شده، هرچند که اکنون ارابه فرود برخی هواپیماهای قدیمی در داخل کشور توسط متخصصان ایران ایر تعمیر می‌شود. به گفته وی، علاوه بر موارد یادشده شرکت هواپیماسازی بویینگ با مجوز خزانه‌داری امریکا تعدادی نقشه پروازی را که ایران ایر قبلا از منابع دیگری تهیه می‌کرد را به این شرکت تحویل داده است. پرورش تصریح کرد: درحالی که شرکت‌های سازنده هواپیما و قطعات خارج از چارچوب توافق ژنو مایل به همکاری بیشتر با هما نیستند اما ما معتقدیم حتی اگر قراردادی هم بین ما وجود نداشته باشد، بویینگ و ایرباس به‌علت رعایت برخی مسایل ایمنی پروازها باید به تعهدات خود در قبال شرکت‌های هوایی اقدام کنند. وی ادامه داد: عدم تحویل قطعه و سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های جهان خلاف مقررات بین‌المللی است زیرا همه پروازها باید به نکات ایمنی خود دقت کنند، همچنان که تمام کشورهای جهان متعهد هستند به این مساله توجه جدی داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر