رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۲

افت قیمت سنگ‌آهن

هفته گذشته بازار سنگ‌آهن چین هنوز در تعطیلات بود و از روز چهارشنبه با اتمام تعطیلات سال نو قمری در این کشور نخستین افت قیمت‌ها در بازار فیوچرز سنگ‌آهن مشاهده شد. چند هفته آینده نیز بازار سنگ‌آهن شکننده خواهد بود و شاید با آغاز فصل ساخت‌وساز و گرمتر شدن هوا از اواخر ماه مارس تغییرات مثبتی در بازار مشاهده شود.

سنگ‌آهن خلوص ٦٢درصد وارداتی به چین به‌طور میانگین ٦٣دلارو٤٠سنت هر تن چین بود که نسبت به هفته قبل نسبتا ثابت ماند.

آخرین موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین ٩٥میلیون و١٣٠هزار تن بوده که یک‌میلیون و٩٠هزار تن کاهش داشت. مازاد عرضه و محدودیت نقدینگی فشار بیشتری بر قیمت فولاد و سنگ‌آهن وارد کرده است.


قیمت قراضه در سراشیبی

در هفته گذشته قراضه وارداتی سنگین کلاس ١ و٢ خلوص ٢٠-٨٠ امریکا در ترکیه تا ٣دلار افت داشته به ٢٤٤دلار هر تن رسید. قراضه آ٣ روسیه ٢٣٦دلار هر تن ترکیه معامله شد که ٤دلار هر تن نسبت به معامله قبلی افت داشت.

در بازار داخلی جنوب اروپا قیمت قراضه ٥یورو هر تن افت داشته قراضه خردشده به ٢٥٥ تا ٢٦٠یورو هر تن رسید. در بازار واردات نیز قیمت ٥ تا ١٠یورو هر تن افت داشت ولی چند هفته آتی بهبودهایی خواهد داشت چون هوا گرمتر می‌شود و تقاضا بهتر خواهد شد. در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خردشده در ثبات بود.

در تایوان شاخص قیمت قراضه وارداتی خلوص ٢٠-٨٠ یک دلار هر تن افزایش داشت و بازار به‌دلیل تعطیلات سال نو چینی درسکوت بود. قراضه کانتینری خردشده وارداتی در هند ٣دلار هر تن پایین آمده به ٢٤٩دلار هر تن رسید.


بیلت ارزان شد

هفته گذشته متوسط قیمت بیلت صادراتی دریای سیاه ابتدا تا ٥دلار پایین آمد و پس از آن ٢دلار هر تن بهبود داشته به ٣٤٧دلار هر تن رسید. معامله جدیدی بسته نشد ولی عرضه‌کننده‌ها قیمت را تا ٥دلار بالا برده به ٣٥٠ تا ٣٦٠دلار هر تن رساندند. ولی خریداران به‌دنبال کمتر از ٣٥٠دلار بودند. آخرین معاملات پیش از این در ٣٥٩ تا ٣٦٢دلار هر تن ترکیه شنیده شده که معادل ٣٥٠دلار هر تن است. قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه ٢٠ تا ٢٥دلار هر تن افت داشته به ٣٨٥ تا ٣٩٥دلار هر تن درب کارخانه بدون ١٨درصد مالیات بر ارزش‌افزوده رسید. بیلت صادراتی ترکیه نیز ١٥دلار هر تن افت داشته ٣٨٥ تا ٣٩٠دلار هر تن فوب بود.

بیلت چین قبل از تعطیلات در این کشور ٣٧٠ تا ٣٨٠دلار هر تن خاور دور شنیده شده بود. محصول روسیه در عربستان ٣٨٠ تا ٣٩٠دلار هر تن بود. متوسط قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا ٣٧٠ تا ٣٨٠دلار هر تن و به‌دلیل تعطیلات در ثبات بود.


آخرین وضعیت بازار مقاطع

هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه ٤٣٠ تا ٤٣٥دلار هر تن ثبت شد که در راستای افت قیمت قراضه تا ٥دلار نزولی بوده است. قیمت میلگرد در بازار داخلی ٤٣١ تا ٤٤١دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده درحالی که اواسط فوریه ٤٢٩ تا ٤٥٦دلار هر تن درب کارخانه بود.

قیمت میلگرد در جنوب اروپا دو هفته اخیر ٥یورو هر تن افت داشته ٤٢٠ تا ٤٢٥یورو هر تن درب کارخانه بدون ٢٢درصد مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت شد. قیمت میلگرد صادراتی ایتالیا به ٤١٠یورو هر تن فوب کاهش یافته ولی معامله‌یی نهایی نشد.

میلگرد دریای سیاه در اروپا ٣٨٠ تا ٣٨٥یورو هر تن معادل ٤٣٠ تا ٤٣٦دلار هر تن تحویل مرز شنیده شد. چین و ترکیه بازار عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس را در منطقه منا کساد کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر