نقش زنان در گردشگری دنیا

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۲

بیش از نیمی از کرسی‌های گردشگری دنیا در اختیار زنان است. تا سال 2010 میلادی، 21درصد وزیران گردشگری زن بوده‌اند. 20 درصد هیات‌مدیره شرکت‌های گردشگری دنیا را زنان تشکیل می‌دهند.

این آمارها برآمده از تحقیق سازمان جهانی جهانگردی درباره نقش زنان در توسعه گردشگری است که شبنم بهرامی عضو کانون کارآفرینان توسعه‌گرا در نشستی با موضوع «نقش زنان در توسعه گردشگری» ارایه کرد.

به گزارش ایسنا، بهرامی که رییس پیشین کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران است، گردشگری را در مقایسه با سایر صنایع، صنعتی زنانه دانست و گفت: مطالعات و تحقیق سازمان جهانی جهانگردی که در سال 2010 میلادی انجام شد، نشان می‌دهد زنان، فعالیت و نقش پررنگی در صنعت گردشگری دارند؛ اما درآمد آنها 10 تا 15 درصد کمتر از مردان است. در حوزه مدیریتی گردشگری نیز با وجود آنکه بیشترین کرسی‌ها در اختیار زنان است؛ اما آنها باز هم با مساله کاهش درآمد مواجهند.

وی اظهار کرد: تعداد کارفرمایان زن در حوزه گردشگری دنیا دو برابر بیشتر از مردان است، امریکای لاتین نمونه‌یی مسلم برای این آمار به شمار می‌آید؛ 70 درصد از کارفرمایان گردشگری در نیکاراگوئه و پاناما زن هستند، اما در آسیا شرایط کمی تفاوت دارد، مثلا در اندونزی، فیلیپین و تایلند نیمی از جمعیت کارفرمایان به زنان اختصاص دارد و در پاکستان و افغانستان نیز آماری در دست نیست.

او در ادامه، به بخش دیگری از این تحقیق که به سطح آموزش زنان در حوزه گردشگری پرداخته است، اشاره و بیان کرد: در بخش آموزش‌های گردشگری، جمعیت زنان رو به افزایش است؛ فیلیپین 82 درصد، هندوراس 72 درصد و در قطر 9 درصد از جمعیت زنان آموزش‌های گردشگری را گذرانده‌اند.

به گفته وی مطالعات سازمان جهانی جهانگردی با بررسی 175 کشور دنیا نشان می‌دهد، تا پایان سال 2010 میلادی، 21 درصد وزیران گردشگری زن بوده‌اند که بیشترین آمار به کشورهای حوزه آفریقا اختصاص دارد. همچنین 20 درصد هیات‌مدیره شرکت‌های گردشگری و 23 درصد هیات‌مدیره سازمان‌های مردم‌نهاد گردشگری نیز در اختیار زنان بوده است.

او گفت این آمار در مناطق روستایی نیز به همین نسبت است و زنان بیشترین مسوولیت‌های گردشگری را در مقایسه با مردان دارند. وی درباره وضعیت زنان در صنعت گردشگری ایران گفت: با بررسی جمعیت فعال زنان در گردشگری پایتخت، اکنون 11درصد مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، 10درصد مدیران مراکز اقامتی و 57درصد نیروی شاغل در حوزه گردشگری زن هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر