مهاجرت بی‌دردسر؛ مشکل اسپانیا

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۶

دو شهر اسپانیا که در قاره آفریقا واقع هستند به مشکل بزرگی برای این کشور تبدیل شده‌اند.

اسپانیا تنها کشور اروپایی است که در شمال آفریقا، سرزمین دارد و «سبته» و «ملیله» دو شهر اسپانیا در شمال آفریقا واقع هستند. این دو شهر که در شمال مراکش قرار دارند؛ از نظر مراکش بخشی از کشور خود و در اشغال اسپانیا خوانده می‌شوند و این کشور خواستار واگذاری مالکیت آنها به مراکش است. مراکش خواهان مذاکره با اسپانیا برای گفت‌وگو درباره مالکیت این دو شهر است اما اسپانیا این موضوع را نمی‌پذیرد.

درحالی که دریای بزرگ مدیترانه میان اروپا و به‌ویژه اسپانیا و آفریقا واقع شده، به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع طبیعی در برابر ورود مهاجران غیرقانونی از آفریقا به اسپانیا و اروپا عمل می‌کند. انتقال از ساحل آفریقا به سمت کشورهای اروپایی با عبور از دریای مدیترانه نیز علاوه بر هزینه، با خطر جدی مرگ روبه‌رو است. با این حال دو شهر سبته و ملیله این وضعیت را تغییر داده‌اند و مهاجران غیرقانونی در آفریقا می‌توانند بدون عبور از دریا و رویارویی با خطر غرق شدن، با ورود به شهر سبته یا ملیله در اصل وارد خاک اسپانیا شوند و درخواست پناهندگی کنند.

دولت مراکش نیز در برابر انتقال مهاجران غیرقانونی از آفریقا به این دو شهر مانعی نمی‌شود. این امر به مشکل جدی دولت اسپانیا بدل شده که باید برای انتقال آسان و بدون مانع مهاجران غیرقانونی از آفریقا به خاک اسپانیا چاره‌یی بیندیشد. تنها تلاش اسپانیا برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی اقدام به فنس‌کشی گسترده‌یی است که نتوانسته مانع از ورود مهاجران غیرقانونی شود. مهاجران با وصل کردن حلقه‌هایی به کفش‌ها و دست‌های خود، به‌راحتی می‌توانند از سطح فنس‌ها بالا بروند و حتی آن بالا مدت زمان زیادی باقی بمانند تا شرایط برای پایین آمدن مهیا شود. این موضوع و رقابت مهاجران غیرقانونی و پلیس اسپانیا به یکی از سوژه‌های جذاب رسانه‌ها تبدیل شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر