کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۳

سرنوشت خط لوله صلح در انتظار رفع تحریم

وزیر بازرگانی پاکستان گفت: کشورش از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان کنار نکشیده و به محض برداشته‌شدن تحریم‌ها این طرح را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از رسانه‌های پاکستانی، خرم دستگیرخان، وزیر بازرگانی پاکستان گفت کشورش از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان کنار نکشیده و به محض برداشته شدن تحریم‌ها که مانع اجرای پروژه شده، اسلام‌آباد این طرح را پیگیری خواهد کرد. وی که در کراچی با خبرنگاران سخن می‌گفت: اظهار داشت: «خط لوله انتقال گازی که قرار است از گوادر تا نوابشاه احداث شود، می‌تواند 11 کیلومتر دیگر تا مرز ایران کشیده شود.» پیش‌بینی می‌شود که پاکستان و چین در جریان سفر ماه آینده ژی جیپینگ، رییس‌جمهوری چین به اسلام‌آباد، یک قرارداد 3 میلیارد دلاری احداث خط لوله گاز را منعقد کنند. دستگیرخان در حاشیه مراسمی که برای بررسی جزییات کنفرانس فرصت‌های تجاری پاکستان و امریکا تشکیل شده بود، صحبت می‌کرد. این کنفرانس قرار است در روزهای 10 تا 12 مارس در اسلام‌آباد برگزار شود.

امریکا همچنان یک منبع مهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در پاکستان است و طی 7 سال گذشته، 1.3میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی انجام شده در پاکستان از سوی امریکایی‌های بوده است.


نیاز به سرمایه 30 میلیارد دلاری در صنعت نفت

معاون وزیر نفت گفت: صنعت نفت برای نگه‌داشت، حفظ تولید و توسعه طرح‌های این صنعت سالانه به ٣٠میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. منصور معظمی در گفت‌وگو با شانا بااشاره به اینکه متاسفانه درسال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کاهش یافته است، اظهار کرد: کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت طرح‌های توسعه‌یی و نگهداشت وضع موجود را با تاخیر یا توقف روبه‌رو کرده است. وی با بیان اینکه وزارت نفت پارسال با تاکید بر طرح‌هایی که دارای پیشرفت فیزیکی بالاتری بودند، توانست توان تولید گاز کشور را ١٠٠میلیون مترمکعب افزایش دهد، افزود: خوشبختانه دیگر فازهای پارس‌جنوبی هم پیشرفت قابل قبول و مطلوبی دارند. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز ظرفیت تولید گاز کشور ١٠٠میلیون مترمکعب دیگر نیز افزایش یابد، تصریح کرد: سال آینده (١٣٩٤) سالی است که می‌توانیم از منظر تامین نیازهای انرژی کشور به آرامش نسبی برسیم؛ اگرچه هنوز برای فصل پیک سرما باید ظرفیت و توان تولید کشور افزایش یابد.معظمی با بیان اینکه اختلاف مصرف گاز در ٨ تا ٩ماهه نخست سال با سه تا چهارماه پایانی سال زیاد است، گفت: وزارت نفت ناچار است ظرفیت‌سازی و هزینه زیادی برای ٩ماهه از سال که مصرف گاز کاهش می‌یابد، انجام دهد، از این‌رو باید نسبت به کاهش مصرف سوخت، بهینه و منطقی مصرف کردن آن توجه ویژه‌یی شود.


کاهش 19‌درصدی حجم بارش‌های کشور

با بارندگی حدود 20 میلی‌متری در هفته نخست اسفند93، حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر93) تاکنون به 117 میلی‌متر رسیده است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، این میزان بارش درمقایسه با میزان بارش‌های مدت مشابه سال آبی گذشته 10‌درصد و درمقایسه با متوسط درازمدت 19‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، میزان بارش‌ها در دوره مشابه سال آبی گذشته 130 میلی‌متر و دوره درازمدت در همین زمان 144 میلی‌متر ثبت شده است. بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته درمقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه ترکرود رامسر در استان مازندران با 150‌درصد افزایش بارش بوده و ایستگاه طاشکوئیه در استان هرمزگان با 93‌درصد کاهش کمترین میزان بارندگی درمقایسه با دوره درازمدت را داشته است.

بیشترین میزان بارش طی هفته گذشته در حوضه آبریز سرخس با 31 میلی‌متر و کمترین بارش در حوضه مرزی شرق با 11 میلی‌متر بارندگی گزارش شده است. همچنین میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر طی هفته گذشته 22 میلی‌متر، حوضه دریای عمان و خلیج فارس 21 میلی‌متر، حوضه دریاچه ارومیه 12 میلی‌متر و حوضه فلات مرکزی 18 میلی‌متر گزارش شده است.


هدررفت 24درصدی آب به دلیل فرسودگی شبکه

مدیرعامل شرکت آبفای کشور گفت: 24درصد آب آشامیدنی کشور به‌دلیل فرسوده بودن شبکه و آبیاری فضای سبز هدر می‌رود.

به گزارش ایسنا در منطقه کهگیلویه و بویراحمد، حمیدرضا جانباز در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به مجتمع بوسنگان باشت افزود: به‌دلیل فرسودگی شبکه 13درصد و به‌علت استفاده از آب آشامیدنی برای فضای سبز 11درصد آب در سطح کشور هدر می‌رود. وی اظهارکرد: 24درصد آب آشامیدنی کشور به‌دلیل فرسوده بودن شبکه و آبیاری فضای سبز هدر می‌رود. مدیرعامل شرکت آبفای کشور تصریح کرد: از راهبردهای وزارت نیرو برای پیشگیری از هدرروی آب درکشور برنامه‌ریزی برای نوسازی سالانه یک درصد از شبکه آب فرسوده است. جانباز عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای رفع این مشکل هماهنگی با وزارت کشور و شهرداری‌ها برای کاهش استفاده از آب آشامیدنی برای دیگر مصارف است. وی اضافه کرد: باید فرهنگ استفاده درست از آب آشامیدنی در سطح جامعه در بین مردم بهینه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر