پوتین: بخواهیم، دو هفته‌ای کی‌یف را تصرف می‌کنیم

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳

جهان وزیر دفاع اوکراین ‌بار دیگر با انتقاد از مسکو اعلام کرده که روسیه جنگی بزرگ را علیه این کشور آغاز کرده است. در همین حال بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، به قدرت‌های غربی هشدار داده هیچ راه‌حل نظامی‌ برای حل این بحران وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری آلمان، درحالی‌که اوضاع اوکراین بحرانی‌تر شده، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، دست به تهدیدی جنجال‌آفرین زده است. روزنامه ایتالیایی لا رپوبلیکا گزارشی درباره اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در 30 اگوست منتشر کرده که در آن گفته شده مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، درباره تهدیدی که پوتین کرده سخن گفته است. باروسو در برابر روسای دولت‌های عضو اتحادیه اروپا گفته می‌خواسته در تماسی تلفنی از پوتین درباره عملیات سربازان روسی در اوکراین سوال کند که رییس‌جمهور روسیه پاسخ می‌دهد «اگر می‌خواستم، می‌توانستم کی‌یف را در عرض دو هفته تصرف کنم.» یک دیپلمات اروپای غربی که در این اجلاس شرکت داشته گزارش لا رپوبلیکا را تایید کرده است. به نوشته لا رپوبلیکا، پوتین می‌خواسته با این سخن روشن کند که نباید او را با تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه تحریک کنند.

اشپیگل نیز در گزارشی از رویایی که جدایی‌طلبان شرق اوکراین درباره روسیه جدید در سر می‌پرورانند نوشته است؛ رویایی بلندپروازانه که تقریبا نیمی از خاک اوکراین را در‌بر‌می‌گیرد. نخستین‌بار پوتین آوریل۲۰۱۴ واژه روسیه‌جدید را به کار برد و خشم کی‎یف را برانگیخت. از قرار روسیه‌جدید منطقه وسیعی را شامل می‌شود؛ منطقه‌یی فراتر از دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک. به‌ظاهر این دو جمهوری خودخوانده هستند که روسیه جدید را تشکیل می‌دهند.

اما جدایی‌خواهان شرق اوکراین خواستار آن هستند که در آینده بخش‌های دیگری را نیز به این دو بخش اضافه کنند، ازجمله مناطق کوچکی در جنوب‌شرقی اوکراین که امروز تحت کنترل دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر