احساس خطر بانک مرکزی برای بازگشت تورم

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۳

درحالی در دو ماه مانده به پایان سال، بانک‌ها حدود 95درصد از تسهیلات پیش‌بینی شده پرداختی در سال جاری را اعطا کردند که قائم‌مقام بانک مرکزی معتقد است محدوده عملکرد بانک‌ها خطر برگشت تورم را مطرح می‌کند.

به گزارش ایسنا، باوجود رکود حاکم در اقتصاد کشور و نیاز بنگاه‌های تولیدی به سرمایه در گردش و ازسویی دیگر انتقادات مطرح شده نسبت به عدم حمایت و مشارکت بانک‌ها در تولید و رشد اقتصادی، بانک مرکزی افزایش تسهیلات‌دهی بانک‌ها با تمرکز بر بخش‌های تولیدی را در برنامه امسال بانک‌ها به‌طور جدی‌تری در دستور کار شبکه بانکی قرار داده و پیش‌بینی کرد تا پایان سال بانک‌ها بتوانند حدود 245هزار میلیارد تومان تسهیلات بپردازند.

با این حال در ادامه شرایط به‌گونه‌یی پیش رفت که رییس کل بانک مرکزی از روند مناسب وام‌دهی بانک‌ها و تامین سرمایه در گردش بخش‌های تولیدی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا با روند موجود میزان تسهیلات پرداختی تا انتهای سال به 285هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

براین اساس آمارها نشان می‌دهد شبکه بانکی تا پایان نیمه اول سال بیش از 177هزار میلیارد تومان یعنی حدود 70درصد تسهیلات پیش‌بینی شده را پرداخته که عمده آن به سرمایه در گردش اختصاص داشته است. همچنین این آمار در پایان 9ماهه با رشد 60هزار میلیارد تومانی به 238هزار میلیارد تومان رسید.

اما آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 10ماهه امسال میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بیش از 270هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد حدود 32هزار میلیاردی در فاصله یک ماه به‌همراه داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر