گامی دیگر برای افزایش فضای سبز تهران

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۶۱
گامی دیگر برای افزایش فضای سبز تهران

گروه راه و شهرسازی|

در پی امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران، احتمال افزایش فضای سبز تهران قوت گرفت.

بنیاد مستضعفان یکی از سازمان‌هایی است که زمین‌ها و املاک بسیاری در اختیار دارد و به همین دلیل ناگزیر از ارتباط با مجموعه شهرداری است. طی چند سال اخیر این دو مجموعه اختلافات و تفاهمات بسیاری با یکدیگر داشته‌اند. اختلافات این دو نهاد بیشتر به ساخت مجدد پلاسکو بر می‌گردد. هر چند بعد از وقوع حادثه پلاسکو پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که ظرف دو سال پلاسکوی جدید را تحویل ذی نفعان می‌کند اما اکنون با گذشت بیش از 2 سال از این واقعه هنوز کار احداث پلاسکوی جدید شروع نشده است. اوایل ماه جاری مهدی مقیمی مجری پروژه پلاسکو گفت: «سنگ‌اندازی‌های شهرداری تهران به دلیل نقشه‌های پلاسکو نیست و آنها در تلاش هستند عوارضی حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی را از بنیاد دریافت کنند و این در حالی است که بر اساس رای کمیسون ماده ۵، بنیاد از پرداخت آن معاف است.»

اما بنیاد مستضعفان طی یک سال اخیر اقدام‌های مناسبی برای توسعه فضای سبز انجام داده است. برای مثال، سال گذشته طی تفاهمنامه‌ای ۲ باغ بنیاد مستضعفان در شمال و جنوب پایتخت به شهرداری تهران واگذار شد.

براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد بنیاد مستضعفان قسمتی از باغ عبقری واقع در منطقه دو شهرداری تهران (محله سعات‌آباد - خیابان عبقری) را در اختیار شهرداری قرار دهد. همچنین مقرر شد در قبال واگذاری باغ معروف وثوق الدوله واقع در منطقه 14 شهری زمین در همان محدوده منطقه 14 برای ساخت بیمارستان به شهرداری واگذار شود. بر اساس توافق صورت گرفته شهرداری با احیای باغ، آن را به یکی از مراکز فرهنگی و تفریحی عام‌المنفعه شهر تهران تبدیل می‌کند. روز سه شنبه هفته جاری، نیز رییس بنیاد مستضعفان و شهردار تهران برای حل برخی مسائل فی ما بین تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند. در این تفاهم نامه بنیاد مستضعفان متعهد شد تا در زمینه فضای سبز عمومی و پارک‌ها به شهرداری کمک کند. به گفته پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان، این بنیاد املاکی را در اختیار دارد که قابلیت تبدیل به فضای سبز را دارند. در واقع امضای این تفاهم نامه گام جدید شهرداری برای توسعه فضای سبز تهران است.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه فتاح با اشاره به جلسه ۳ ماه پیش خود با شهردار تهران اظهار کرد: این یک تفاهم نامه کلی میان شهرداری و بنیاد مستضعفان است که تمامی اختلافات و مسائل میان این دو را که از سال‌ها پیش وجود داشت و بخشی از آن باقی مانده بود، برطرف می‌کند. این اراده میان دو طرف وجود دارد که تمامی مسائل فی مابین شهرداری و بنیاد مستضعفان در یک بازه زمانی منطقی حل شود.

رییس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: این یک تفاهم کلی بوده و در آینده نه‌چندان دور، قطعا برای مصادیق ذکر شده، توافق نامه‌های دیگری به امضا خواهد رسید. بنا داریم آنچه به نفع مردم و شهرداری است، خصوصا در زمینه فضای سبز عمومی و پارک‌ها، در قالب این تفاهم نامه حل و فصل شود.

او با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در همه مواردی که به نفع مردم است، همراهی لازم را خواهد داشت، گفت: نگاه مشترک من و آقای حناچی این است که هر تصمیمی که به نفع مردم و تهران باشد، اتخاذ شود و فضاهای واگذار شده حتما کاربری عمومی خواهند داشت. رییس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: بنیاد مستضعفان املاکی را در اختیار دارد که می‌تواند با تغییر کاربری به فضای سبز تبدیل شود و اهتمام ما در این بخش به اندازه‌ای است که حتی اگر لازم باشد، بنیاد حاضر به نقل مکان و اثاث‌کشی هم هست. این تفاهم‌نامه هم به نفع مردم تهران و هم به نفع مستضعفان کشور خواهد بود و چون املاک بنیاد به نام مستضعفان است ما مسوولیت بزرگی داریم و قطعا کاری را خواهیم کرد که به نفع مستضعفان، مردم و کشور باشد.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان یکی از ذی‌نفعان بزرگ تهران است، گفت: با توجه به سابقه و رویکرد مثبت آقای فتاح، بدون شک موضوعات مشترکمان را به‌خوبی پیش خواهیم برد و در قالب این همکاری پروژه‌هایی تعریف خواهیم کرد که هم بنیاد و هم شهر تهران از آنها منتفع شوند. این تفاهم‌نامه چارچوب و کلیات پروژه‌ها و همکاری‌های آینده را تعریف می‌کند. پروژه‌هایی که به عنوان مثال تا الان دو مورد آن تملک باغ و فضای‌سبز در اختیار بنیاد و تبدیل آن به بوستان برای شهروندان تهرانی بوده است.

او با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه همه زمینه‌ها را در بر می‌گیرد، گفت: پروژه‌هایی هم که در آینده به‌صورت مشترک پیش می‌بریم، با نگاه همراهانه و برای نفع شهروندان خواهند بود و عمده آنها در مسیر توسعه حوزه قلمرو عمومی قرار خواهند داشت.

به گزارش «تعادل»، یکی دیگر از راهکارهای شهرداری برای توسعه فضای سبز تهران، پیگیری خروج پادگان‌ها از تهران و تبدیل بخشی از این فضای پادگان‌ها به پارک و فضای سبز است. از زمان تصویب طرح جامع ساماندهی تهران (اتک) در سال ٧٢ بحث انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر مطرح و مقرر شد یک سری از پادگان‌ها به خارج از شهر منتقل شوند که تعدادی هم انتقال پیدا کردند. در طرح جامع سال ۱۳۸۶، روی بعضی از این پادگان‌ها کاربری هم گذاشتند که کمی کار را پیچیده و مشکل کرد. درنهایت اولین پادگانی که از تهران خارج شد پادگان 30 متری جی بود و توسعه فضای سبز نیز در طرح بازسازی آن دیده شده است. همچنین شهرداری تلاش‌هایی بسیاری برای خروج پادگان 06 از تهران انجام داد که بالاخره به ثمر نشست و قرار است 35 هکتار از 50 هکتار اراضی پادگان 06 تهران تبدیل به پارک شود. گفتنی است پادگان ۰۶ تهران در شمال شرق و در منطقه پاسداران قرار دارد و منطقه‌ای با درختان بسیار است.

البته فقط شهردار نیست که به دنبال خروج پادگان‌ها از شهر است، بلکه دولت نیز دراین زمینه مصوباتی دارد. سال ٨٨ بود که بعد از ٤‌سال طرح موضوع، سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی «قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» را تصویب کردند تا شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی براساس یک چارچوب مشخص برای خرید و انتقال اراضی نظامی و پادگان‌ها اقدام کنند تا در نهایت زمین‌های آزادشده برای کمبود سرانه‌های خدماتی شهر به کار گرفته شود. تابستان سال جاری بود که مقام رهبری نیز دستور خروج 25 پادگان از شهر را صادر کردند. همان زمان محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که براساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن اخذ شده است، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها بر اساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده است در چارچوب ضوابط، ساخت و ساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد.

 

ارسال نظر