آغاز تدوین متن توافق هسته‌ای

۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۶

گروه ایران

مذاکرات هسته‌یی طبق سنت هفته‌های اخیر مهم‌ترین بخش صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بود. وی که میزبان همتای ایتالیایی‌اش بود، در کنفرانس مشترک مطبوعاتی از آغاز محتمل نگارش متن توافقنامه میان ایران و گروه1+5 در هفته جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد پیشرفت‌های خوب روزهای اخیر در مذاکرات، ادامه پیدا کند.


امیدواری به پیشرفت در مذاکرات

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف دیروز در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود گفت: هفته گذشته پیشرفت‌هایی جدی در مذاکرات به‌دست آمد. امیدواریم این هفته نیز، در مذاکرات در سایر موضوعات به‌ویژه رفع تحریم‌ها به پیشرفت دست یابیم؛ در این صورت آن را تدوین و به‌شکل یک توافق جامع و دقیق درمی‌آوریم.وی اظهار داشت: این برنامه عملیاتی ما برای رسیدن به توافق است. وزیر امور خارجه این مطلب را در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند در مذاکرات اخیر در ژنو پیشرفت اندکی انجام شد، برخی دیگر آن را پیشرفت قابل‌ملاحظه توصیف می‌کنند همچنین تا پایان ماه مارس به چه شکلی از توافق سیاسی خواهیم رسید، بیان کرد.


بحث‌های مفید فنی

وی اضافه کرد: مسوولان فنی-هسته‌یی دو کشور در مذاکرات اخیر حضور داشتند و به‌طور کلی بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل مسایل انجام شد. رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی تصریح کرد: پیشرفت قابل‌ملاحظه‌یی در این زمینه‌ها صورت گرفت اما در حوزه‌های دیگر هسته‌یی و تحریم‌ها اختلاف‌ها باقی است. ظریف ادامه داد: بارها تکرار کرده‌ایم تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و امریکا و دیگر کشورها باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها راهگشا نیست بلکه مانع است. اگر این نگرش به‌وجود آید برای رسیدن به توافق جامع آماده‌ایم. رییس دستگاه دیپلماسی بر اصل همه یا هیچ، که در توافق ژنو نیز به آن اشاره شده، تاکید کرد و گفت: همواره اعلام کرده‌ایم تا روی تمامی مسایل به توافق نرسیم، توافقی وجود ندارد.


رژیم‌صهیونیستی همچنان به‌دنبال بحران‌آفرینی

خبرنگاری با بیان اینکه این هفته بنیامین نتانیاهو در کنگره امریکا در مخالفت با توافق هسته‌یی سخنرانی می‌کند، نظر وی را جویا شد که ظریف پاسخ داد: جای تاسف است که گروهی منافع خود را در تنش و بحران می‌بینند و از هیچ راه‌حلی استقبال نمی‌کنند، نتانیاهو مخالف هرگونه راه‌حل است و این نشان‌دهنده تلاشی است برای اینکه با استفاده از یک موضوع غیرواقعی و ساختگی بر واقعیات منطقه ازجمله اشغال و سرکوب مردم فلسطین و نقض حقوق آنها در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس سرپوش گذاشته شود. وی با بیان اینکه این رویکرد جدید نیست، ادامه داد: آنها با هراس‌افکنی و دروغ‌پردازی حتی در داخل کشورهای دیگر تلاش دارند مانع برقراری آرامش در منطقه شوند. معتقدم این تلاش بیهوده است و نباید مانع رسیدن به توافق شود. ظریف با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی خود با همتای ایتالیایی‌اش اظهار داشت: موضوعات منطقه‌یی و مذاکرات هسته‌یی نیز علاوه بر محورهای دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مقامات دو کشور برای ارتقای روابط و استفاده از فرصت‌ها آمادگی دارند.

وی با ابراز امیدواری به گسترش روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور گفت: در طول یک‌سال گذشته رفت‌و‌آمدهای خوب سیاسی میان دو کشور برقرار بوده و بنگاه‌های تجاری نیز گفت‌وگوهای خوبی داشتند و امیدواریم این گفت‌وگوها با رفع موانع تحریم‌ها هرچه بیشتر گسترش یابد.


جهان خواهان توافق است

اما در خبری دیگر در رابطه با مذاکرات هسته‌یی، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا، گفت: اگر ما بتوانیم به یک توافق با ایران دست پیدا کنیم جهان از آن استقبال خواهد کرد. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌یی این کشور روز جمعه در سخنرانی‌اش به‌مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در بنیاد کارنگی گفت: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده بتوانند در سال جاری به یک توافق دست پیدا کنند جهان آن را به‌عنوان یک اتفاق خوب تلقی خواهد کرد چون این تنها راهی است که به ما اطمینان خواهد داد ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا نخواهد کرد و هیچ راه دیگری ما را به این هدف نخواهد رساند. شرمن در پایان تصریح کرد: اجازه دهید بسیار روشن و صریح صحبت کنم من نمی‌خواهم بگویم که یک معامله‌ بسیار بزرگ با ایران در راه است. مذاکرات درباره‌ برنامه‌ هسته‌یی ایران است و ما به‌خوبی از آنچه در منطقه می‌گذرد آگاه هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر