حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۵

تشکیل کمیته مشترک برای رفع مشکلات تعاونی مسکن فرهنگیان

همایش یک روزه تعاونی‌های مسکن فرهنگیان استان فارس با هدف بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص مشکلات موجود تشکیل و وضعیت تعاونی‌های مسکن فرهنگیان استان فارس و با حضور 60نفر از مدیران شرکت‌های تعاونی مذکور درمحل خانه معلم استان برگزار شد.

در این همایش دکتر سیاری مدیرکل پشتیبانی و تعاون وزارت آموزش و پرورش و بیگدلی مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران محلی استان از هر دو ارگان ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش استان فارس و همچنین نظام‌آبادی مدیرعامل محترم اتحادیه مسکن فرهنگیان کشور فارس حضور داشته و سخنرانان به تشریح وضعیت موجود تعاونی‌های مسکن فرهنگیان پرداختند. در پایان این نشست مقرر شد جهت رفع مشکلات تعاونی‌های موصوف و کمک به فعالیت آنها در استان، کمیته مشترکی از نمایندگان ادارات کل آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتحادیه تعاونی‌های مسکن تشکیل شد و درخصوص موضوعاتی که نیاز به طرح در شورای مسکن استان دارد به آن شورا ارجاع شود.


جزئیات یک تفاهم بانکی برای پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها

تسنیم| مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون بااشاره به تفاهمنامه صندوق ضمانت با بانک صادرات گفت: موضوع اصلی این تفاهمنامه همکاری بانک برای ارایه تسهیلات و پذیرش ضمانتنامه‌های صندوق ضمانت ازسوی بانک‌هاست. مهدی حسین‌نژاد از تفاهمنامه صندوق ضمانت با بانک صادرات خبر داد و گفت: موضوع اصلی این تفاهمنامه عبارت از همکاری بانک و صندوق در چارچوب قوانین و مقررات جاری، سیاست‌های بانک با توافق و تراضی طرفین و عندالالزام اخذ مجوزهای لازم در هر مورد، جهت ارایه خدمات بانکی هرچه بیشتر به شرکت‌های تعاونی، از قبیل تسهیل در دریافت تسهیلات طبق ضوابط و مقررات جاری بانک و صدور ضمانتنامه اعتباری وفق نظر بانک توسط صندوق است. مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون درباره مدت تفاهمنامه گفت: مدت اعتبار این تفاهمنامه جهت صدور ضمانتنامه یک‌سال از زمان امضای آن تا تسویه کامل تعهدات ضمانت‌شده ازسوی صندوق خواهد بود. درصورتی که هریک از طرفین، تا یک ماه قبل از انقضای مدت، نظر خود را مبنی بر عده تمایل برای تمدید تفاهمنامه کتبا به آگاهی طرف مقابل نرساند، تفاهمنامه برای مدت مشابه تمدید شده تلقی می‌شود و همین تعمیم برای دوره‌های بعدی قابل انجام خواهد بود.

وی در بیان تعهدات بانک گفت: مدیریت‌های شعب بانک در استان‌ها و مناطق تهران در چارچوب این تفاهمنامه و مقررات و سیاست‌های بانکی خود رابط بانک و صندوق خواهند بود، تکمیل و ارسال اطلاعات اعتباری متقاضیان پس از تصویب بانک و معرفی مازاد وثایق و تضمین‌های دراختیار بانک به صندوق، حسب تشخیص بانک، جهت وصول مطالبات صندوق در مواردی که ضمانتنامه به نفع بانک کارسازی و پرداخت شده باشد. حسین‌نژاد در بیان تعهدات صندوق افزود: بررسی و صدور ضمانتنامه طبق ضوابط صندوق برای تعاونی‌های متقاضی تسهیلات بانکی، صدور ضمانتنامه تا 70درصد اصل و سود تسهیلات بانک، سقف ضمانتنامه اعتباری صندوق، 70میلیارد ریال به‌ازای هر شرکت تعاونی است، حداکثر سقف ضمانتنامه صادره به نفع بانک سالانه مبلغ 500میلیارد ریال است. تمدید، افزایش یا کاهش ضمانتنامه با درخواست بانک ولو کرارا انجام خواهد شد. اعمال تخفیف حداکثر 30درصد در کارمزد دریافتی به مشتریانی که تعهدات خود را به بانک به موقع انجام داده‌اند، بنا به درخواست بانک صندوق برای هر مورد از قرارداد تسهیلاتی ضمانتنامه جداگانه صادر کند. صدور ضمانتنامه برای شرکت تعاونی کارکنان بانک، متناسب با موضوع درخواست، قبول مدارک تاییدشده مشتریان (کپی برابر اصل) برای کاهش روند اداری، سپرده‌گذاری وجوه صندوق نزد بانک به‌صورت‌های مختلف و بازپرداخت بدهی مضمون عنه بدون نیاز به انجام تشریفات قضایی و قانونی براساس مفاد ضمانتنامه صادره بدون قید و شرط و عندالمطالبه ازجمله تعهدات صندوق است.


برگزاری برنامه آموزشی اتحادیه تعاونی‌های مصرف اتحادیه بین‌المللی تعاون

بخش آسیا و اقیانوسیه ICA با کمک اتحادیه تعاونی‌های مصرف ژاپن یک برنامه آموزشی دو هفته‌یی را در این کشور برگزار خواهد کرد. دفتر معاونت امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران براساس خبر دریافتی از یوکی نیشی موتو دبیر کمیته تعاونی مصرف در بخش منطقه‌یی اتحادیه بین‌المللی تعاون با بیان خبر فوق، هدف از برگزاری این دوره را دراختیار قرار دادن سیستم‌های مدیریتی، بهترین عملکردها و ارزش‌های به کار گرفته شده برای آموزش مدیران تعاونی‌های مصرف اعلام کرد. زمان برگزاری این برنامه آموزشی 5 الی 18 مرداد و 2 الی 15 آذر و آخرین مهلت ثبت‌نام 19 اسفند سال‌جاری است و تا انتهای فروردین افراد منتخب اعلام خواهند شد. معاونت امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران اهداف برگزاری این برنامه آموزشی را مطالعه مدیریت تعاونی‌های مصرف در ژاپن، آموزش مهارت‌های مدیریت فروشگاه‌های تعاونی، رابطه با فعالیت‌های تعاونگران در بخش تعاونی مصرف و بازگشت به کشور خود با جمع‌آوری اطلاعات ذی‌قیمت در این خصوص اعلام کرد.

براساس این گزارش، شرایط شرکت در این برنامه آموزشی نیز این است که مدیران تمام وقت تعاونی‌های مصرف شامل آن می‌شوند و اعضای هیات‌مدیره شامل آن نمی‌شوند، 2سال سابقه کاری مرتبط با مدیریت تعاونی‌های مصرف و دانش زبان انگلیسی باید داشته باشند، سن افراد باید کمتر از 45سال باشد، افراد نباید قبلا در تعاونی‌های مصرف ژاپن آموزش دیده باشند، افراد باید به‌طور مستمر گزارش پیشرفت به تعاونی ژاپن ارایه کنند و افراد باید تجربیات خود را به‌همراه خود به این کشور برده و به اشاعه این اطلاعات در تعاونی‌های مصرف بپردازند. گفتنی است؛ افراد متقاضی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88753101 دفتر امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران تماس بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر