نگاه‌ها به تعاون شفاف شود

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۴

شامگاه سه‌شنبه در نشست مشترک با تعاونگران اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: امیدواریم این گفت‌وگو‌ها و دورهم جمع‌ها به‌ویژه با حضور نمایندگان مجلس برای بخش تعاون منشأ خیر و اثر باشد تا همه به یک درک مشترک از تعاون برسیم. وی جهت ایجاد تحول در بخش تعاون به ذکر مواردی پرداخت تا در صورت موافقت سایر مسوولان این موارد از سوی آنان مورد پیگیری قرار بگیرد. اصل 43 و44 قانون اساسی به‌عنوان بخشی مهم و موثر در تقسیم‌بندی اقتصاد جمهوری اسلامی به 3 بخش دولتی، خصوصی و تعاونی مورد توجه و اعتبار است و باید جهت اجرای آن اهتمام لازم را به خرج داد.

دو شخصیت بزرگ انقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی و مقام معظم رهبری بیشترین تاکیدات را به تعاون و تعاونی داشته و دارند. علت اینکه تعاون همچنان به جایگاه مطلوب نرسیده و اهدافش محقق نشده است را باید مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. باید با پژوهش موانعی که در مسیر پیشرفت اقتصاد تعاونی قرار دارد را کشف کنیم. بخش دولتی اقتصاد بخش فعالی است که در بسیاری از موارد هم انحصار دارد اما در میان افراد موثر کشور این بخش هنوز به تفاهم مشترک درباره تاثیر‌گذاری بخش تعاون در کشور نرسیده‌ایم. این موضوع در کشور باید حل شود که آیا تعاونی می‌تواند در جهت توزیع عدالت در کشور موثر باشد یا خیر؟ برای ارتقا بخش تعاون نیاز به تفاهم ملی داریم هرچند هنوز به وفاق و اجماع در این خصوص دست نیافته‌ایم. تعاون در توزیع عادلانه ثروت، کاهش فاصله تولید و مصرف، ارتقا سرمایه اجتماعی و کاهش فقر و نابرابری در جامعه تاثیرگذار است. درصورتی که به بخش تعاون اعتقاد داشته باشیم باید به هماهنگی و تفاهم برسیم و نگاه‌ها به تعاون شفاف شود چراکه به نظر می‌رسد در این حوزه با رودربایستی رو‌به‌رو هستیم در صورتی که تعاون به‌عنوان یکی از راهبردهای موثر جهت تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح است. تعاون و شبکه تعاونی‌ها به‌عنوان مجموعه‌یی که تولید ارزش‌افزوده دارند باید مورد توجه ویژه مسوولان قرار بگیرد.

تعاون نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، نباید به تعاون به‌عنوان شهروند درجه 2 نگاه کنیم. نباید کالای تعاونی به‌عنوان کالایی که از کیفیت کمتری برخوردار است نگاه شود بلکه باید همچون بسیاری از کشورها، تعاون رکن مهم اقتصاد کشور شود. باید برند تعاون را به‌عنوان یک برند قابل قبول در کشور معرفی کنیم در سال‌های دفاع مقدس نام تعاون با اعتماد، صداقت، درستی و سلامت همراه بود باید تلاش کنیم تا این فرهنگ جایگزین فرهنگ فعلی شود. باید از همه ظرفیت‌ها، رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما برای تحقق اهداف تعاون کمک گرفت. نمایندگان مجلس هم باید در سخنرانی‌ها و نشست‌هایشان نگاه جدیدی را به تعاونی‌ها تزریق کنند. این تعاونی که از آن صحبت می‌کنیم در دنیا 2میلیون و 600 هزار واحد تعاونی وجود دارد که یک میلیارد نفر عضو فعال دارد. در ایران بیش از 100هزار تعاونی در 120رشته اقتصادی در بخش‌های خدمات، توزیعی، تولید، مصرف و علمی فعال هستند. برای مثال حدود پنج میلیون نفر عضو تعاونی‌های مصرف هستند. حدود 460 تعاونی دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، 70درصد حمل ونقل بین شهری به‌وسیله تعاونی‌ها انجام می‌شود و تاکنون 2.5میلیون مسکن مهر از طریق تعاونی‌ها ساخته و به مردم تحویل داده شده است همچنین یک میلیون زن در 10هزار تعاونی زنان درکشور فعال هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر