نیمی از ظرفیت مراکز معاینه فنی تهران بی‌استفاده مانده‌ است

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروی‌های تهران با تاکید بر اینکه برخورد با مراکز معاینه فنی غیرمجاز و مراکزی که بدون معاینه برگه می‌دهند باید با جدیت از سوی نیروی انتظامی پیگیری شود، گفت: کنترل معاینه فنی معتبر در تردد خودروها دغدغه اصلی ماست درحالی که بیش از نیمی از ظرفیت مراکز معاینه فنی تهران بی‌استفاده مانده‌ است. ولی‌الله آذروش با تاکید برگفته‌های فرمانده نیروی انتظامی کشور مبنی بر برخورد با مراکز معاینه غیرمجاز کشور تصریح کرد: اکنون مراکز معاینه فنی بسیاری درحاشیه شهر تهران وجود دارد که بی‌قید و شرط و بدون معاینه خودرو، برگه معاینه فنی را صادر می‌کنند لذا باید با چنین مراکزی با جدیت برخورد شود. آذروش با بیان اینکه اکنون بیش از 2میلیون و 700 هزار خودرو شهر تهران مشمول معاینه فنی هستند که متاسفانه طی سال جاری برای انجام معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند، اظهارکرد: برگه معاینه فنی باید مانند گواهینامه و بیمه‌نامه خودرو یکی از الزامات استفاده از خودرو در شهر تهران باشد. به گفته آذروش عوامل راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی باید با جدیت بیشتری بر اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه اهتمام ورزند و درعین حال نیز برخورد با مراکز غیرمجاز معاینه فنی و پلمب این مراکز دردستور کار قرارگیرد. زیرا الزام خودروها به دریافت برگه معاینه فنی و پلمب مراکز غیرمجاز اقماری تنها درسایه همکاری نیروی انتظامی به سرانجام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته داشتن معاینه فنی معتبر مراکز مکانیزه شهر تهران یکی از الزامات ارایه آرم طرح ترافیک به خودروها بوده است، اظهارکرد: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از ابتدای سال جاری تردد خودروهای پلاک عمومی در محدوده طرح ترافیک نیازمند مجوز طرح ترافیک بوده که بر این اساس، تمامی خودروهای وانت‌بار و پلاک عمومی حاشیه شهر تهران در صورت نیاز به ورود به محدوده طرح ترافیک نیازمند دریافت آرم طرح ترافیک روزانه هستند که در این خصوص نیز داشتن برگه معاینه فنی معتبر مراکز شهر تهران یکی از الزامات است که این مهم نشان از اهمیت معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در هسته مرکزی شهر دارد.

آذروش همچنین گفت: 14مرکز معاینه فنی با 40 خط فعال خودروی سبک در شهر تهران فعالیت دارد که قادراست به بیش از 6 هزار دستگاه خودرو خدمات‌رسانی کند. این درحالی است که درسال جاری بیش از نیمی از ظرفیت مراکز بلااستفاده باقی مانده است. آذروش با اشاره به اینکه اکنون بیش از 30درصد تصادفات ناشی از نقص فنی ترمز و لاستیک خودروهاست، گفت: با توجه به اینکه ایران سهم بالایی درتصادفات جاده‌یی و تلفات ناشی از آن در جهان دارد قطعا با انجام معاینه فنی مستمر و کارآمد درمراکز مکانیزه می‌توانیم آمار تصادفات جاده‌یی کشور را به میزان چشمگیری کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه معاینه فنی مستمر و سالانه در تمام کشورهای دنیا صورت می‌گیرد، بیان‌کرد: یک خودرو استاندارد یورو 4 در سایر کشورهای پیشرفته سالانه ملزم به دریافت معاینه فنی برای تردد در شهر است. این درحالی است که متاسفانه در ایران خودروها هنوز با کمترین استاندارد (یورو 2) تولید می‌شوند و سن معافیت از معاینه فنی آنها 5 سال تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر قطعه کاتالیست پس از 80 هزار پیمایش فرسوده شده، آلایندگی تولید می‌کند، گفت: متاسفانه با تصویب قانون 5 ساله معاینه فنی، نظارت بر کاتالیست نیز به فراموشی سپرده شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر