بزرگ‌ترین افت شاخص کل در 32 روز گذشته

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۴

طی معاملات روز گذشته، دماسنج بازار باز هم ارتفاع از دست داد و 475 واحد دیگر ریخت. در حالی که اخبار نسبتا مثبتی از مذاکرات هسته‌یی به دست می‌رسد اما بازار سرمایه همچنان قصد ندارد به استقبال توافق هسته‌یی برود. پس از آنکه بازار سهام تهران چند‌بار در قمار روی شاخص کل متحمل زیان‌های هنگفتی شد، ظاهرا این‌بار دیگر نباید انتظار داشته باشیم که تا زمان قطعی شدن فرآیند مذاکرات، بازار سرمایه رشد چندانی را تجربه کند.

نکته دیگری که در روز گذشته روی بازار سهام تاثیر گذاشت، آغاز انتصابات در ساختمان ملاصدرا بود. انتظار می‌رفت که تا آغاز سال نو خبری از خانه‌تکانی در سازمان نباشد اما به هر ترتیب ریاست سازمان تصمیم گرفت که روند تغییرات سازمان را شتاب دهد و این مساله می‌توانست در افت شاخص کل دخیل باشد.

از طرف دیگر نگاهی به نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل در روز گذشته، نشان می‌دهد که دقیقا نمادهایی با ریزش شدید مواجه شدند که در روزهای گذشته با استمداد از معاملاتی بلوکی در نمادهای عادی سرپا ایستاده بودند. باز هم ثابت شد که معاملات بلوکی در نماد عادی، حربه‌یی است که حنایش دیگر برای فعالان بازار رنگی ندارد. افتی که باید به طور آهسته رخ می‌داد، با استفاده از معاملات بلوکی به تعویق افتاد تا به این صورت خود را نشان دهد. نمادهای «فارس»، «رمپنا»، «فولاد»، «پارسان»، «غدیر» و... که در روزهای گذشته بیشترین تاثیرات مثبت را بر شاخص کل می‌گذاشتند، در روز گذشته و طی معاملات طبیعی در این نمادها با ریزش مواجه شدند و لذا رشدی که در این مدت به شاخص کل دادند را پس گرفتند.

ارزش معاملات همچنان چنگی به دل نمی‌زند و هیچ صف خرید قابل توجهی در بازار به چشم نمی‌خورد. چنانچه معاملات عمده و بلوکی و صوری را از دل ارزش معاملات درآوریم، ارزش معاملات به اندازه گردش حساب یک کارگزاری در روزهای خوب بازار است.

به نظر می‌رسد فعالان بازار تنها به بورس نگاه می‌کنند. برخی واقعا قصد دارند تا زمانی که تکلیف مذاکرات مشخص نیست دست به خرید و فروش نزنند و برخی دیگر از فعالان تا حدی در زیان هستند که با فروش سهم‌های خود باید بپذیرند به‌شدت زیان کرده‌اند. لذا اقدام به فروش نمی‌کنند تا شناسایی زیان محقق نشود. نوسان‌گیران هم با این وضعیت بازار امیدی را برای تاختن نمی‌بینند و لذا ارزش معاملات بسیار کاهش یافته است.


«صادرات» خروج از بنگاه‌داری

را آغاز کرد

بانک صادرات عرضه عمده 9.63 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (مدیریت غیرکنترلی) را در 18 اسفند 93 در دستورکار دارد. بر اساس اطلاعیه منتشرشده در سایت بورس اوراق، به درخواست بانک صادرات، 9.63 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر معادل 3 میلیارد و 467 میلیون و 942 هزار و 736 برگه سهم به قیمت پایه 3303 ریال در تاریخ 18 اسفند ماه عرضه می‌شود. شرایط واگذاری یک‌جا و نقد یا نقد و اقساط (15درصد نقد و مابقی اقساط) اعلام شده است، همچنین حداکثر مهلت پرداخت حصه نقدی 9 روز کاری از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت است.

خاطرنشان می‌شود، کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را نقدا یا به صورت ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به این شرکت ارائه کند.


آمار معاملات

در جریان معاملات دیروز، طی 34 هزار و 14 نوبت معاملاتی حدود 800 میلیون برگه سهم به ارزش 208 میلیارد و 904 میلیون برگه سهم معامله شد که این حجم معامله منجر به افت 474 واحدی شاخص کل شد و بدین‌ترتیب شاخص کل در ارتفاع 64 هزا رو 51 واحدی متوقف شد.

دیروز شاخص کل با افت 474 واحدی معادل 0.73 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) هم با افت 206.51 واحدی معادل 0.73 کاهش پیدا کرد و به ارتفاع 27 هزار و 897 واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افت 78.8 واحدی به ارتفاع 9815 واحدی رسید.

در معاملات روز گذشته نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان با افت 69.19 واحدی، نماد مخابرات با افت 59.39 واحدی، مپنا با افت 55.8 واحدی، نماد شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با افت 46.87 واحدی، سرمایه‌گذاری غدیر با افت 40.18 واحدی و بانک ملت با افت 32.14 واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

بیشترین افزایش قیمت به نام معدنی دماوند با رشد 5.72 درصدی خورد و بیشترین کاهش قیمت از آن داروسازی روزدارو با افت 22.16 درصدی بود. تولید اتومبیل سایپا بیشترین ارزش معاملات و بانک ملت بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند.


فرابورس

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 93 میلیون و 490 هزار ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 545میلیارد و 710 میلیون ریال در 9 هزار و 256نوبت خرید و فروش شد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در پایان معاملات روز چهارشنبه 6 اسفند ماه 1393، 93 میلیون و 490 هزار ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 545 میلیارد و 710 میلیون ریال در 9 هزار و 256 نوبت معامله شد و شاخص فرابورس نیز با اندکی کاهش به رقم 716.6 واحد رسید.

بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس به معامله 6 میلیون و 310 هزار سهم پتروشیمی امیرکبیر به ارزش 68 میلیارد و 230 میلیون ریال اختصاص یافت.

همچنین شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، نیرو سرمایه و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با بیشترین افزایش قیمت و حق تقدم بیمه نوین، بیمه کارآفرین و شرکت آهن و فولاد ارفع با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند.

در بازار اوراق با درآمد ثابت، معامله 189 هزار ورقه از اوراق اجاره ماهانه رایتل با ارزشی بالغ بر 189 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش را به خود اختصاص داده است. ضمن اینکه بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با معامله 12 هزار و 706 سهم بود. این گزارش حاکی است، نماد معاملاتی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، افرانت، نفت پاسارگاد و بیمه نوین پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد دیروز بازگشایی شد.

همچنین در پایان معاملات دیروز، نماد شرکت پتروشیمی امیرکبیر جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز یکشنبه 10 اسفندماه متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر