آغاز انتصابات مدیریتی در سازمان

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۳

گروه بورس

بالاخره نخستین اعضای تیم دکتر فطانت فرد (رییس سازمان بورس و اوراق بهادار) از راه رسیدند. این نخستین تغییراتی است که محمد فطانت‌فرد در سازمان انجام می‌دهد. انتقاد مهمی که پس از انتصاب ریاست جدید سازمان بورس، پس از علی صالح‌آبادی، از طرف اصحاب رسانه و صاحب‌نظران به فطانت‌فرد می‌شد این بود که وی تیم مشخصی برای اداره سازمان بورس معرفی نکرده است. همین موضوع باعث می‌شد که فطانت‌فرد رییسی بی‌برنامه جلوه کند.

از طرف دیگر شنیده‌ها حاکی از این بود که فطانت‌فرد قصد دارد پس از آغاز سال نو تیم مدیریتی خود را روی کار آورد. اما مشخص نیست که چرا در این امر تعجیل شد و چطور برنامه رییس سازمان بورس در این باره تغییر کرد. ولی در کل به نظر می‌رسد که اندک‌اندک باید منتظر تغییرات اساسی در مدیران میانی و ارشد سازمان بورس باشیم. در این رابطه سنا اعلام کرد: در پی استعفای دکتر محمدرضا عربی از سمت معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن امیری را به این سمت منصوب کرد. عربی همچنان در هیات‌مدیره سازمان بورس حضور دارد و به فعالیت خود در این سازمان ادامه می‌دهد.

همچنین دکتر فطانت طی حکمی اعضای گروه مشاوران سازمان بورس و اوراق بهادار را برگزید. بر اساس این حکم، احکام مشاوره برای احمد قلعه‌بانی، مسعود کمالی‌اردکانی، دکتر فرهاد ریاضت، دکتر سیدعلی حسینی و محمدرضا مصلحی صادر شده است. در این میان نام احمد قلعه‌بانی شاید مطرح‌ترین نامی است که به چشم می‌خورد. وی که تجربه فعالیت به عنوان مدیریت عامل سایپا و مدیریت عامل شرکت ملی نفت ایران را در کارنامه دارد چندان هم خوش‌نام نیست. نکته مهمی که درباره قلعه‌بانی مطرح است، همکاری وی با دولت‌های اصلاحات، نهم و دهم است. همچنین نام محمدرضا مصلحی مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشور نیز در میان مشاوران فطانت‌فرد دیده می‌شود.

به این ترتیب رییس سازمان بورس دیروز احکام مشاوره برای احمد قلعه‌بانی (مدیرعامل سابق سایپا، شرکت ملی نفت و ملی مس)، مسعود کمالی‌اردکانی (رایزن سابق بازرگانی ایران در چین)، دکتر فرهاد ریاضت (عضو هیات‌مدیره بانک‌های ایران و اروپا، بانک‌های آسیا و اقیانوسیه، معاون ریاست بانک صنعت و معدن، رییس مرکز تحقیقات مدیریت دانشگاه)، دکتر سیدعلی حسینی (مدیرعامل کنونی شرکت بورس انرژی و معاون سابق سازمان بورس) و محمدرضا مصلحی (مدیرعامل سابق و عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و هیات‌مدیره سازمان گردشگری ایران، ایران‌سازه، صنایع مس شهیدباهنر و...) را صادر کرده است.

همچنین در حالی برخی اخبار غیررسمی و زمزمه‌ها از تغییر مدیرعامل یکی از بورس‌ها حکایت کرده‌اند که از قرار معلوم تغییر سعید مستشار مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل هم قطعی شده و از فردی به نام سید طاهری و برخی دیگر نام برده شده است. همچنین قرار است مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل و شرکت خدمات بورس هم تفکیک شود.

اما نقطه ضعف اساسی گروه مشاوران دکتر فطانت‌فرد نداشتن سابقه کافی این افراد در زمینه بازار سرمایه است. هرچند اغلب افرادی که معرفی شده‌اند حکم مشاور رییس سازمان را دارند اما این نگرانی وجود خواهد داشت که تغییرات بعدی که در سازمان رخ خواهد داد نیز می‌تواند به همین صورت باشد. چنانچه مدیران اجرایی و میانی سازمان نیز با همین شرایط تغییر کنند این ریسک برای بازار سرمایه وجود خواهد داشت بازار سرمایه با چالش‌های اساسی مواجه شود. البته احتمالا بازار سرمایه از تغییر مدیران استقبال خواهد کرد، چرا که مدیران فعلی به‌شدت به کنترل و دستکاری بازار اعتقاد دارند. اما نقطه قوت این مدیران این است که به واسطه فعالیت طولانی در سمت‌های خود، به‌شدت به بازار سرمایه اشراف دارند. همین نکته هم باعث افزایش احتمال فساد و هم از طرف دیگر می‌تواند باعث کارآمدی سازمان بورس شود.

چنانچه مدیران جدید بدون توجه به تجربه مرتبط انتخاب شوند، دست‌کم یک سال طول می‌کشد که مدیران شرایط خاص بازار سرمایه ایران را شناسایی کنند و همین موضوع می‌تواند امکان سوءاستفاده برخی را پررنگ کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر