اخبار

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۶

روایت سیف از غوغای اضافه‌برداشت بانک‌ها

ولی‌الله سیف در نشستی با بانکداران از تنها گذاشتن بانک مرکزی در موضوع کارمزد کارتخوان‌ها گله کرد. وی با اعلام اینکه اضافه‌برداشت بانک‌ها غوغا می‌کند، سود ۲۲درصد را پایدار ندانست و هشدار داد که بانک‌ها زیر بار سودهای کاذب نروند. به گزارش تسنیم، باتوجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال93 و افزایش ترافیک فعالیت بانکداران باخبر شدیم که طی روزهای گذشته ولی‌الله سیف سکاندار بانک مرکزی میزبان مدیران عامل بانک‌ها در برج میرداماد بوده است. در این نشست که اعضای هیات‌عامل بانک مرکزی نیز حضور داشتند؛ مباحثی ازجمله اخذ کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی و نرخ‌های سود بانکی، وضعیت تراز بانک‌ها، ضرورت انسجام بین مدیران بانک‌ها، مطالبات معوق بانکی و... اعلام شده است. کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی در این نشست به بانکداران گفته است که گزارش دریافت کارمزد از کارتخوان‌های فروشگاهی هم‌اکنون در بانک مرکزی نهایی شده و به‌زودی در شورای پول و اعتبار طرح خواهد شد. احمدی دبیرکل بانک مرکزی نیز از 35میلیارد تراکنش بین‌بانکی و 10میلیارد تراکنش درون‌بانکی تا پایان دی در شبکه بانکی خبر داده و گفته است: کارمزد از کارتخوان‌ها قرار بود از ابتدای دی اجرایی شود ولی اتحاد دیانی‌ها و بقالی‌ها از شبکه بانکی بیشتر بود و توانستند اعتراض‌شان را به دولت ببرند. در‌حالی‌که در آن ایام بانک مرکزی با تمام توان خود برای دفاع از این طرح ورود کرد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی در این طرح تنها ماند، گفت: برنامه بلندمدتی در این زمینه داریم و این تنهایی به‌معنای آن نیست که بانک مرکزی از این سیاست کناره‌گیری کرده است. دبیرکل بانک مرکزی در همین ارتباط به وضعیت استفاده از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی در کشورهای همسایه اشاره و تصریح کرد: این خدمت در کشورهای همسایه با هزینه‌های بالا ارایه می‌شود اما در کشور ما بدون هیچ هزینه‌یی این خدمت ارایه می‌شود. ناصر حکیمی مدیرکل فناوری ارتباطات بانک مرکزی نیز در این نشست گفته است: سهم کارمزد در درآمد بانک‌ها در ایران بسیار ناچیز است و در این مورد البته بحث‌های زیادی با بانک‌ها داشته‌ایم، این موضوع باید مشترکا حل شود.


خروج بانک صادرات از سرمایه‌گذاری غدیر

بانک رفاه کارگران و بانک صادرات در راستای سیاست خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری قصد دارند در روز 18اسفند سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و غدیر را به فروش برسانند. به گزارش ایسنا، بانک صادرات ایران قصد دارد در روز 18اسفند 9.63‌درصد از سهام سرمایه‌گذاری غدیر را فروخته و از ترکیب سهامداری این شرکت خارج شود. به این ترتیب قرار است 3میلیارد و 467‌میلیون و 942‌هزار و 736سهم به قیمت پایه 3303تومان به‌صورت 15‌درصد نقد و مابقی اقساط توسط کارگزاری بانک صادرات در بازار اول بورس عرضه شود.


سیدعلی : ذخایر ارزی را زیر قیمت بازار نفروشیم

مدیرعامل بانک ایران زمین گفت: ما هیچگاه اعتقاد نداشته‌ایم که نرخ بازار پر اهمیت است و نباید ذخایر ارزی را زیرقیمت بازار به فروش برسانیم تا ایجاد رانت نکنیم. به گزارش روابط‌عمومی بانک ایران‌ زمین؛ همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال 94 با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو، چهارم اسفند ماه در محل اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران برگزار شد. در این همایش سیدکمال سیدعلی به بررسی مولفه‌های تاثیرگذار ارز بر اقتصاد کشور، یکسان‌سازی نرخ ارز و شرایط ارزی کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها پرداخت. سیدعلی در تشریح شرایط تعیین نرخ ارز گفت: نرخ ارز به‌عنوان یک مولفه تاثیرگذار بر اقتصاد مطرح و از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است و‌ نقش بازار به‌عنوان یکی از مولفه‌های تعیین نرخ باید مورد توجه قرار گیرد. مدیرعامل بانک ایران زمین درخصوص تعیین نرخ ارز توسط بازار گفت: وقتی به دوران بحران ارزی نگاه می‌کنیم، نرخ ارز در مقطعی از زمان به بالای 4000 تومان رسید و بعد به حدود 3000 تومان بازگشت و کسی هم کاری نکرد، یعنی خود بازار دست به تسویه و پالایش نرخ زد. ایشان فروش ارز با نرخ دولتی را باعث ایجاد رانت اقتصادی دانست و اظهارکرد: بعضی افراد عقیده دارند که باید نرخ ارز مبادله‌یی را حفظ کنیم؛ درحالی که در این صورت رانت بسیاری به وارد‌کننده پرداخت می‌شود و کسانی که با این نرخ کالا وارد می‌کنند پس از واردات، آن را به نرخ آزاد به‌فروش می‌رسانند. سیدعلی تاکید کرد: اگر ما در شرایط کنونی اعتقاد به آزاد‌سازی قیمت‌ها، مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی داریم باید نرخ بازار را مورد توجه قرار دهیم و از تعیین دستوری نرخ جلوگیری کنیم. مدیرعامل بانک ایران زمین درخصوص رشد نرخ ارز همگام با تورم گفت: اگر اجازه رشد ارز در سال به میزان معقول و همگام با تورم داده نشود به یک‌باره با پرش‌های قیمتی مانند گذشته مواجه می‌شویم. وی درخصوص بهترین زمان برای حذف فاصله ارز دولتی و آزاد گفت: اکنون بهترین زمان برای نزدیک کردن نرخ ارز مبادله‌یی به ارز آزاد است و با این کار می‌توانیم به کنترل تورم و نقدینگی، حذف رانت موجود و بازگرداندن اعتماد عمومی به پول ملی دست پیدا کنیم. سیدعلی در مورد اینکه برای نرخ ارز پس از برداشته شدن تحریم‌ها چه اتفاقی می‌افتد، افزود: ما اعتقاد داریم وقتی به ذخایرمان در کره، ژاپن و اروپا دسترسی داشته باشیم و فروش نفت عادی شود سیر افزایشی نرخ ارز کنترل خواهد شد؛ هرچند ما به‌دلیل برداشته شدن تحریم‌ها با تراکم تقاضا مواجه خواهیم بود زیرا ما باید به نوسازی صنعت نفت، نیرو، ناوگان هوایی و بسیاری از مسایلی که در این دوران نتوانسته‌ایم جوابگوی آن باشیم، بپردازیم بنابراین باید در این شرایط مدیریت و کنترل بازار را در دستور کار خود قرار دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر