صفرشدن رشد نرخ تورم، اتفاقی نادر پس از انقلاب است

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۱

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، دولت یازدهم، در شرایط اقتصادی بسیار ناگواری دولت را تحویل گرفت، صفرشدن میزان افزایش نرخ تورم در بهمن سال‌جاری را اتفاقی نادر درطول سال‌های پس از انقلاب اسلامی دانست.

سعید لیلاز بااشاره به مباحث مطرح شده ازسوی برخی از منتقدان دولت مبنی بر قابل لمس نبودن صفرشدن افزایش تورم در وضعیت معیشتی مردم، این مساله را ادعای غیرعلمی دانست و گفت: تورم در سال‌های1391 و1392 بین 55 تا 60درصد بوده و الان به حدود 15درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این بدان معنی نیست که تورم به‌طور کامل مهار شده بلکه در سال‌جاری روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار متوقف شده و این موضوع به‌طور کامل محسوس و قابل فهم است. وی با بیان آنکه، قدرت خرید مردم درسال1392 به‌عنوان سال آغاز به کار دولت حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی 30 تا 40درصد از بین رفته بود، اظهار داشت: این درحالی است که تنها درسال1390 میزان قدرت خرید مردم هنگامی که دولت وقت رکورد بی‌سابقه درآمد 118میلیارد دلاری نفتی و 95میلیارد دلاری واردات را ثبت کرد و کشور با تحریم‌های آنچنانی نیز مواجه نبود، از بین رفت. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، متوسط نرخ رشد درآمد مردم به خصوص کارگران و کارمندان درسال‌جاری از متوسط نرخ تورم بیشتر بوده است، گفت: این نوع عملکرد اقتصادی برای نخستین‌بار پس از سال1389 و درحالی که بسیاری از گروه‌های درآمدی تا سال1392 تحت فشار شدید معیشتی قرار گرفته بودند، قابل لمس است.

وی بااشاره به ثابت ماندن قیمت انواع محصولات غذایی درطول یک‌سال گذشته در کشور، گفت: قیمت انواع و اقسام مواد غذایی ازجمله حبوبات، برنج، گوشت و تخم‌مرغ که در سال‌های91 و92 شاهد رشد 100درصدی آن بوده‌ایم، نه‌تنها در سال‌جاری با افزایش قیمت مواجه نبوده بلکه در بسیاری از این گروه‌ها شاهد تورم منفی نیز بوده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر