دلارهای نفتی کشورهای عربی؛ منابع مالی داعش

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۸

جهان

گروه تروریستی و تکفیری داعش همچنان حمایت مالی قابل توجهی را از هواداران عرب در خارج از سوریه و عراق دریافت می‌کند، پول‌هایی که به این گروه کمک می‌کند تا تلاش‌های تروریستی خود را گسترش دهند.

به نوشته ایندیپندنت، ایالات متحده امریکا تلاش دارد تا این کمک‌های خصوصی درکشورهای نفت‌خیز (عرب) خلیج‌فارس به داعش را متوقف کند. گفته می‌شود، این کمک‌ها اغلب برای پرداخت حقوق جنگجویان تکفیری که احتمالا شمارش آنها به 100هزار تن می‌رسد. این روزنامه انگلیسی به نقل از یک مقام منطقه کردستان عراق نوشته است: «بسیاری از کشورهای عربی، احساس ترحمی را که نسبت به داعش دارند در قالب کمک‌های مالی به این گروه نشان می‌دهند.»

«فوأد حسین» رییس دفتر مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق به روزنامه ایندیپندنت گفته است: «تاکنون برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به نیروهای مخالف دولت سوریه کمک مالی می‌کردند اما اکنون این افراد جذب داعش و النصره و القاعده شدند در واقع اکنون داعش و النصره و القاعده هستند که کمک مالی دریافت می‌کنند.»

فوأد حسین در ادامه دلیل کمک‌های مالی کشورهای عربی به داعش را ترس آنان از حملات داعش دانست و افزود: داعش با دریافت کمک‌های مالی این کشورها به آنان وعده می‌دهد عملیاتی در خاکشان انجام ندهد. فواد گفته است: «داعش همچنان مورد حمایت مالی گسترده برخی از کشورهای عربی است و همین امر باعث شده تا این گروهک تروریستی بتواند به دامنه جنگ‌های خود توسعه بخشد. این کشورها حقوق ماهانه عناصر گروهک‌های تروریستی داعش مستقر در عراق و سوریه که شمارشان بیش از100هزار نفر است، می‌پردازند.»

ایندیپندنت در این گزارش آورده است: «به ‌نظر می‌رسد، داعشی‌ها نیروی نظامی و پول کافی برای ادامه طولانی‌مدت نبرد در عراق را در اختیار داشته باشند. در تماسی تلفنی با ساکنین شهر موصل و با کسانی که به‌تازگی از آن شهر گریخته‌اند، مردم گفته‌اند که داعشی‌ها از هر خانواده دست‌کم یک پسر را به‌عنوان نیرو برای خود جذب کرده‌اند. این شهر 1.5میلیون نفر جمعیت دارد. همچنین داعش کسانی که حاضر به جنگ در صفوف آنان نیستند را به 80 ضربه شلاق و اعدام محکوم کرده است.»

احمد 45ساله که در شهر موصل فروشگاهی را اداره می‌کند به روزنامه ایندیپندنت گفته است: «من سه جنگجو داعشی که خارجی هستند را می‌شناسم. معمولا آنها را در پست‌های بازرسی که داعش در شهر برپا کرده می‌بینیم. یکی از آنها ترکیه‌یی و دو نفر از آنان اروپایی هستند. خیلی کم عربی صحبت می‌کنند. آنها را به این خاطر می‌شناسم که اغلب برای خریدن مشروبات الکلی به مغازه‌های اطراف می‌آیند. فردی که ترکیه‌یی است از مشتریان من است. او می‌گوید که برای صحبت کردن با اعضای خانواده خود از تلفن ماهواره‌یی متصل به اینترنت استفاده می‌کند که در اینجا فقط برای خارجی‌ها استفاده از آن امکان‌پذیر است. افرادی که امتیازات و حقوق بسیار بالایی دارند.»

به گزارش ایرنا با توجه به برآوردهایی که ایندیپندنت از طریق گفت‌وگوهای متعدد و جمع‌آوری اطلاعات داشته است، نیروهای محلی داعش در عراق حقوق ماهیانه‌یی معادل 500 دلار (324 یورو) دریافت می‌کردند که اخیرا به 350دلار در ماه کاهش یافته اما نیروهای رده بالاتر و فرماندهان داعش مبالغی به مراتب بالاتر دریافت می‌کنند. ایندیپندنت ادامه می‌دهد حدود 20هزار نیرو خارجی برای داعش مبارزه می‌کنند که این افراد هم با حداقل حقوق ماهانه 800 دلار و بالاتر از آن عضو داعش شدند. گونتر مایر، کارشناس خاور نزدیک پیش‌تر در مصاحبه‌یی با دویچه‌وله درباره حمایت‌های مالی از داعش گفته بود: «درحمایت از گروه تروریستی داعش منابع مختلفی وجود دارد. از زمانی که این گروه فعالیت خود را در سوریه آغاز کرد، عمده‌ترین محل درآمدی آن چاه‌های نفتی در منطقه بوده است. نفتی که عمدتا به ترکیه و دلالان نفتی فروخته می‌شد. همچنین در مناطقی که پست‌های کنترل وجود داشت، داعش از طریق دریافت حق عبور منابع مالی را برای خود تعریف کرده بود اما اکنون اغلب درآمدهای این گروه تروریستی، کمک‌هایی خصوصی است که از طرف کشورهای تولیدکننده نفت خلیج فارس دریافت می‌کند.»


لبنانی‌ها: در راس تمایل به مقابله با داعش

دیلی استار چندی پیش با انتشار نتایج یک نظرسنجی جدید در هفت کشور عربی اعلام کرد که در میان کشورهای عربی مردم لبنان بیشترین و عربستان سعودی کمترین میزان حمایت از جنگ با گروه تروریستی داعش را دارند. به گزارش مهر، این نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات سیاسی اعراب انجام شده بود، نشان می‌داد بیش از 70درصد از مردم لبنان از جنگ با داعش حمایت می‌کنند.

این تحقیق در کشورهای مصر، تونس، عربستان سعودی، اردن، لبنان، فلسطین و عراق انجام شده و نتایج به‌دست آمده از آن نشان می‌دهد که 59درصد از مردم کشورهای عربی از جنگ با داعش حمایت می‌کنند. براساس این نتایج 76درصد از مردم لبنان از جنگ با داعش حمایت می‌کنند که 68درصد آنها قویا از آن حمایت کرده و 8 درصد دیگر نیز حمایتشان در حد معمولی است. بر همین اساس 58 درصد از پناهندگان سوری حاضر درکشورهای مختلف عربی نیز از جنگ با داعش حمایت می‌کنند. میزان حمایت از جنگ با داعش در تونس 54 درصد و در اردن 59 درصد است و 52درصد از مردم فلسطین نیز از این جنگ حمایت می‌کنند. اما بیشترین مخالفت با جنگ با داعش در کشورهای عربی از سوی مردم عربستان سعودی بوده یعنی نیمی از مردم این کشور از جنگ با داعش حمایت کرده و نیمی دیگر با آن مخالف هستند و فقط 16درصد از مردم عربستان از این جنگ حمایت قاطع می‌کنند. در مصر نیز فقط 52 درصد از مردم از جنگ با داعش حمایت می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر