رویارویی نارندرا مودی با میلیونر‌های هندی

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۷

به عقیده دوین چاکسی، مدیرعامل سهام و اوراق بهادار چاکسی اقدامات اخیر نخست‌وزیر باعث می‌شود تا تصویر واضح‌تری از هند درجهان به نمایش گذاشته شود. چاکسی گفت: «سرمایه‌گذاران با دریافت پیام روشن نخست‌وزیر در مورد مبارزه با فساد احساس بهتری برای خرج کردن سرمایه‌های خود خواهند داشت و این به نفع همه است

جهان

مبارزه با فساد در سطح دولت و دستگیری عوامل آن این‌بار در کشور هند به اجرا گذاشته شد. پس از برزیل و چین این‌بار این حزب نارندرامودی، نخست‌وزیر تازه هند است که می‌خواهد با تحقیقات در زمینه دستگیری عاملان فساد اقتصادی در دولت، راه‌های تازه‌یی برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی پیدا کند.

به گزارش بلومبرگ، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند پیش از پیروزی در انتخابات در یکی از سخنرانی‌هایش اعلام کرده بود که پس از آنکه در انتخابات پیروز شوم، سعی می‌کنم تمرکز دولت را بر کشف فساد و مجازات عاملان آن قرار دهم.

هفته گذشته سونیل کومار، افسر پلیس تحقیقات گسترده در هند اعلام کرد که نیروهای پلیس پنج نفر را در ارتباط با سرقت مدارک و اسناد از وزارتخانه زغال‌سنگ و نفت هند دستگیر کرده‌اند. نشریه اکسپرس ایندیا با استناد به گفته پلیس‌های ناشناس درگیر در این عملیات، در گزارشی نوشت که اسناد به سرقت رفته شامل جزییات قابل توجهی از سایت‌های اکتشاف گازطبیعی، نحوه تاثیر‌گذاری بر قیمت‌گذاری آنها و شیوه مدیریت صنایع قابل اتکای نفت می‌شود.

با گسترده شدن تحقیقات در اواخر هفته گذشته هفت نفر دیگر نیز به جرم درگیری با این پرونده دستگیر شدند. در میان دستگیر‌شدگان افرادی از سران صنایع قابل اتکا، کمپانی نفت اسار و چند شرکت انرژی سرشناسی هندی می‌شدند.

همان‌طور که مبارزه با فساد ازسوی شی‌جین‌پینگ، همتای چینی مودی به‌شدت تعقیب می‌شود؛ نارندرا مودی نیز آماده است تا با پرنفوذترین، سرشناس‌ترین و تاثیرگذارترین خانواده‌های هندی وارد مبارزه‌یی نفس‌گیر شود. گستردگی تحقیقات مبارزه با فساد ممکن است تا آنجا پیش برود تا راه‌های رسیدن اسناد و مدارک دولتی به دست شرکت‌های خصوصی هندی را برای بهره‌برداری پیش از اندازه از موقعیت‌های خاص اقتصادی ببندد. موهان گاراسوامی، رییس مرکز سیاست‌های جایگزین داخلی در دهلی نو و یکی از مقامات سابق وزارت دارایی در دولت قبلی درباره روند این تحقیقات گفت: «نشت اطلاعات درهمه جا وجود دارد. این تنها مختص وزارت نفت نیست و تمامی سطوح دولت را در بر می‌گیرد.»

میلیونرهای هندی عموما خانوادگی در صنایع قابل اتکا و پایه‌یی هند مشغول به کار هستند. به عقیده دوین چاکسی، مدیرعامل سهام و اوراق بهادار چاکسی اقدامات اخیر نخست‌وزیر باعث می‌شود تا تصویر واضح‌تری از هند درجهان به نمایش گذاشته شود. چاکسی گفت: «سرمایه‌گذاران با دریافت پیام روشن نخست‌وزیر در مورد مبارزه با فساد احساس بهتری برای خرج کردن سرمایه‌های خود خواهند داشت و این به نفع همه است.»


جای پای امنیت ملی هند

دستگیری‌های اخیر در هند نقطه اوج تحقیقات چهارماهه‌یی است که ازسوی سازمان‌های اطلاعاتی هند آغاز شده بود. اجیت دووال، مشاور امنیت ملی دولت اکتبر گذشته در نامه‌یی که برای تک‌تک اعضای کابینه مودی ارسال شده بود، نوشت؛ نشت و نفوذ همین اطلاعات طبقه‌بندی شده به روزنامه‌ها نیز می‌تواند امنیت ملی را تضعیف کند.

درعین حال صنایع قابل اتکا نیز خود به‌دنبال انجام تحقیقات داخلی از کارمندان خود است. توشار پانیار، سخنگوی یکی از شرکت‌های بمبئی این خبر را با ارسال یک ایمیل به رسانه‌ها اعلام کرد. مانیش کدیا، سخنگوی کمپانی نفت اسار نیز اعلام کرد که در نتیجه تحقیقات داخلی این شرکت یکی از کارمندها دستگیر شده و این شرکت حاضر است تا با مقامات برای پیش‌گیری از این بحران همکاری کنند. اینگونه به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های مورد بررسی از شرایطی که منجر به دستگیری کارمندانش خواهد شد، آگاه نیستند. برخی از صنایع و شرکت‌های هندی علاقه‌یی ندارند با ماموران دولت برای اکتشاف همکاری کنند. درمندرا پرادان، وزیر نفت هند در این‌باره گفت: «این دولت به کسی اجازه نمی‌دهد که در سیستم نقصی ایجاد کنند یا اینکه قوانین را به نفع خودشان بچرخانند. این تحقیقات علیه شخص خاصی نیست. ما در اثر تحقیقات مقداری اطلاعات در این زمینه به‌دست آورده‌ایم که باعث می‌شود نسبت به آن بی‌تفاوت نباشیم.»


دورنمای بلندمدت هندوستان

ارز و سهام هند یکی از بهترین مراکز برای سرمایه‌گذاری است. عملکرد مودی در زمینه مبارزه با فساد می‌تواند شرایط را از این هم برای کشورش بهتر کند. به همین خاطر هم برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد هند می‌تواند چین را نیز پشت سر بگذارد. جاگاناندام تونوگونتلا، رییس پژوهش بنیادی در شرکت سهامی کاروی در این‌باره گفت: «دولت در تلاش است تا با این اصلاحات ساختاری در اقتصاد جلوی نشت اطلاعات را بگیرد و شرایط یکسانی را برای تمامی افراد در عرصه اقتصاد برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند. چنین اقداماتی اگر پایدار و طولانی‌مدت باشد، می‌تواند اثرات مثبت قابل توجهی بر روند کشور داشته باشد.»

پلیس در فوریه گذشته با گذاشتن تله‌یی در خانه وزیر نفت توانست گروهی از افراد سودجو را دستگیر کند. این افراد سه نفر بودند که دو نفر آنها وارد خانه شدند و یک نفر آنها داخل ماشین منتظر ماند. پس از حدود دوساعت، دونفر سارق مدارک با کیفی پر از اسناد درحال خارج شدن از خانه وزیر نفت بودند که ازسوی پلیس دهلی دستگیر شدند. هر سه آنها از کارمندان دولت بودند و ماشینی که با آن در محل سرقت حاضر شده بودند، ماشین یکی از ادارات دولتی هند بود. از دیگر بازداشت‌شدگان در این زمینه می‌توان به ده‌ها خبرنگار و روزنامه‌نگاری اشاره کرد که درصورت اثبات جرم آنها حداقل به 14سال زندان محکوم خواهند شد. شیوه کار این افراد اینگونه بود که این افراد توسط کلید یدک کارمندان داخلی وارد دفتر اسناد شرکت‌ها می‌شدند. با قطع تصاویر دوربین‌های مداربسته از تمامی اسناد و مدارک یک کپی تهیه می‌کردند یا عکس می‌گرفتند بعد این مدارک به قیمت‌های گزاف به صاحبان صنایع و شرکت‌های خصوصی می‌فروختند. این سوءاستفاده‌ها از اطلاعات به‌دنبال رابطه نزدیک خبرنگاران و سران دولت ایجاد شده بود. همین باعث می‌شود تا سران دولت هند در نحوه برقراری رابطه با سران رسانه تجدیدنظر کنند.

اتهامات مربوط به فساد دولتی مدتی طولانی بر دولت هند سایه افکنده بود. رسوایی‌های همچون فروش امواج رادیو و تلویزیون و تخصیص غیرقانونی معدن زغال سنگ ازجمله اینهاست. حزب نارندرامودی در ماه می ‌گذشته نشان داد که تعهد لازم را برای مبارزه با فساد و بهبود بهره‌وری در کشورش را دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر