محدودیت‌ها در بازارهای خارجی و بازار سرمایه ایران

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۱

سنا| معمولا در بورس‌های مختلف جهانی، محدوده نوسان روزانه قیمت براساس درصد تغییر در یک روز و براساس قیمت سهم تعیین می‌شود.

احسان عسگری، پژوهشگر مدیریت تحقیق و توسعه شرکت بورس با بیان مقایسه‌یی میان دامنه نوسان در بازار سرمایه و بازارهای خارجی اظهار داشت: دامنه نوسان قیمت در واقع محدوده قیمتی است که مسوولان بورس برای محدود کردن تغییرات قیمت از آن استفاده می‌کنند و در واقع مانع نوسان شدید قیمت سهم در یک روز معاملاتی می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا در بورس‌های مختلف محدوده نوسان روزانه قیمت، براساس درصد تغییر در یک روز یا براساس قیمت سهم تعیین می‌شود.

عسگری افزود: مثلا اگر قیمت سهم یک‌هزارتومان باشد در طی یک‌ روز می‌تواند 20تومان بالاتر و 20تومان پایین‌تر معامله شود اما درحالت کلی در تمام بورس‌هایی که بررسی شد، همه بورس‌ها حد نوسان قیمت را برای معاملات روزانه دارند و سازوکارهایی که در آنجا قرار دارد و به‌نظر مناسب می‌آید.

وی درخصوص بازارهای خارجی ادامه داد: بازارهای خارجی محدوده نوسان ایستا و پویا دارند که محدوده نوسان پویا در واقع میزان تغییرات قیمت از یک معامله به معامله دیگر است.

وی افزود: محدوده نوسان ایستا که در بازار سرمایه ما نیز کاربرد دارد، به‌صورت درصدی از قیمت سهم تعیین می‌شود و برای همه سهم‌ها مشترک است اما در بعضی از بورس‌ها، باتوجه به قیمت سهم می‌تواند متغیر باشد. عسگری در ادامه درخصوص حداقل تغییرات قیمت در بازارهای جهانی ابراز داشت: حداقل تغییرات قیمت که در بازار مالی و ادبیات مالی به آن تیک‌سایز می‌گویند یعنی حداقل تغییرات قیمت از یک معامله به معامله دیگر که در بازار سرمایه ما یک ریال تعیین شده است اما در بازارهای دنیا بر مبنای قیمت سهام این حداقل‌ها متغیر است.

وی در این خصوص اینگونه بیان داشت که اگر سهمی 100تومان باشد، می‌تواند 100تومان و یک ریال معامله شود اما سهمی که 1000تومان است باید هزار و ده یا هزار و بیست تومان معامله شود. پژوهشگر مدیریت تحقیق و توسعه شرکت بورس افزود: سومین موضوع حراج نوسان است که در واقع شرایطی است که وقتی سفارشات عدم تعادل دارند و بازار درحال تشکیل صف‌های خریدوفروش است، این حراج نوسان برگزار می‌شود و مانع ایجاد صف خریدوفروش می‌شود که در بازار سرمایه ما اجرا نمی‌شود اما در بورس‌های پیشرفته دنیا این کار انجام می‌شود. وی درخصوص تغییر حد و نوسان قیمت بیان داشت: موضوع آخر هم در رابطه با حد تغییر و حد نوسان و تغییر حداقل قیمت است که براساس واحد پولی تعیین می‌شود و در بازار سرمایه ما به‌صورت درصدی تعیین می‌شود.

عسگری درخصوص روند توقف معاملات در بازارهای خارجی بیان داشت: دومین ساختاری که از نظر ما اهمیت دارد، بحث توقف معاملات است که جلوگیری از دادوستد یک ورقه بهادار در سیستم بورس است. وی ادامه داد: در واقع در دنیا توقف معاملات یا به‌صورت صلاحدید ناظر است یا به‌صورت خودکار معاملات متوقف می‌شود و به این صورت است که اگر قرار است اطلاعاتی منتشر شود و اگر احساس شود که شایعاتی در بازار موجود است و قیمت سهم درحال تغییر است، ناظر با صلاحدید خود معاملات یک سهم را متوقف می‌کند.

عسگری خاطرنشان کرد: درصورتی که سیستم خودکار وجود داشته باشد، سیستم به خودی خود معاملات را متوقف می‌کند. در بورس‌های هند، هنگ‌کنگ، مالزی این عمل هم به‌صورت صلاحدیدی و هم به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

وی گفت: اما نکته‌یی که در بورس‌های دنیا وجود دارد این است که اگر ناشری مدت زمان توقفش از یک مدت زمان تعیین شده بیشتر شود، شرکت را به حالت تعلیق از بورس اخراج می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر