کاهش حجم مبنا؛ توجه به مطالبات سهامداران

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۹


تسنیم| یک کارشناس بازار سرمایه گفت: روان‌سازی معاملات بورس یکی از ثمرات مصوبه اخیر درخصوص حجم مبناست که نشان می‌دهد سازمان بورس با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران اقدام به بازنگری در قوانین و دستورالعمل‌ها کرده است.

محمد قصری درخصوص اقدام اخیر هیات‌مدیره بورس در مورد کاهش کاهش حجم مبنا در معاملات بازار سرمایه گفت: این اتفاق ازجمله مطالباتی است که سرمایه‌گذاران از مدیران بورسی دارند و تغییر حجم مبنا نشان از این دارد که مطالبات آنها مورد توجه قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هرچند انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت این تغییر جو روانی مثبت و مناسبی را بر معاملات بورس حاکم کند، با این حال کاهش حجم مبنا می‌تواند در بلندمدت با ایجاد تحرک و پویایی در سهام شرکت‌های بزرگ، جلوی حرکت آهسته اینگونه شرکت‌ها در بورس را بگیرد و موجب دسته افزایش معاملات روزانه شود.

وی بااشاره به اینکه وجود حجم مبنا به‌ویژه برای شرکت‌های بزرگ به یکی از موانع تغییر قیمت و معاملات تبدیل شده بود، تصریح کرد: در مدل جدید حجم مبنا، با یک‌میلیارد تومان معامله در یک روز سهام شرکت می‌تواند مثبت یا منفی کامل شده و این اتفاق مانع از ایجاد صف‌های خریدوفروش در روزهای متوالی خواهد شد که رسیدن سهام شرکت‌های بزرگ بورسی به تعادل را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. به‌علاوه اینکه سرمایه‌گذاران خرد نیز ترغیب می‌شوند تا به سهام شرکت‌های بزرگ نیز برای سرمایه‌گذاری وارد شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روان‌سازی معاملات بورس از دیگر اثرات مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس درخصوص حجم مبناست، گفت: این موضوع نشان می‌دهد سازمان بورس با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران اقدام به بازنگری در قوانین و دستورالعمل‌ها کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر