تورم صفر در بهمن‌ سال جاری

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۵

گروه ایران

در روز بزرگداشت «روز ملی مهندسی کشور»، رییس‌جمهور کشورمان اعلام کرد، با درنظر گرفتن اینکه امسال کمترین اتکا بر درآمدهای نفتی را خواهیم داشت و مهندسان نیز در این امر مهم تاثیر بسزایی را ایفا می‌کنند و با توجه به اینکه قرار است بودجه سال آینده با استفاده از کمترین پشتوانه درآمدهای نفتی باشد، 25درصد افزایش صادرات 10ماهه امسال نسبت 10ماهه سال گذشته را بسیار موفقیت‌آمیز بیان کرد.


ایجاد شبکه ملی اطلاعات برای توسعه دولت الکترونیک

حسن روحانی همچنین با بیان اینکه به‌عنوان رییس‌جمهور از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور خوشحالم، گفت: هنگامی که رهبران دو کشور در صحبت با من از شرکت‌های ایرانی که راه و سد در کشورهایشان ساخته بودند، قدردانی کردند و کار آنها را بهتر از شرکت‌های سایر کشورها می‌دانستند، احساس غرور کردم و از مهندسان کشور می‌خواهم تا برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برای توسعه دولت الکترونیک، ساخت ماهواره‌ برای قرار گرفتن در ارتفاع 36هزار کیلومتری و ساخت تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها وارد عمل شوند. رییس دولت یازدهم با اشاره به گام‌های با ارزشی که ایران در صادرات غیرنفتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است، ادامه داد: گزارشی درباره عملکرد یک‌سال گذشته در این خصوص در هیات دولت ارایه شد، این گزارش افتخارآمیز بود و به‌زودی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت. در صنعت نفت و نیز ساخت نیروگاه و پل توانمندی‌های بسیار خوبی داریم و باید همواره در اجرای طرح‌ها به فکر نام ایران و کشورمان باشیم.

ایران برای غنی‌سازی مخفی‌کاری نمی‌کند

رییس‌جمهوری با اشاره به آمار روز گذشته مرکز آمار مبنی‌بر تورم صفر در بهمن‌ سال جاری گفت: این کار عظیم و بزرگ بدون حضور و حمایت مردم نمی‌توانست محقق شود و دولت قدردان همه مردم است. روحانی در بخش دیگری از سخنانش روند حرکت کشور برای دستیابی به غنی‌سازی با اهداف صلح‌آمیز را یادآور شد و تاکید کرد: ایران هیچ‌گاه برای غنی‌سازی مخفی‌کاری نکرده و اینکه می‌گویند ایران به‌دنبال مخفی‌کاری است دروغی بزرگ است چرا که ما ابتدا به سراغ اروپایی‌ها رفتیم و بعد به سمت روسیه و چین و همه مذاکرات ما برای اینکه به انرژی نوین هسته‌یی با اهداف صلح‌آمیز دست یابیم، آشکار بود، اما آنها ما را به بهانه‌های واهی معطل کردند و در نهایت حاضر نشدند این فناوری را به ما بدهند. رییس دولت یازدهم با اشاره به نقش دانشمندان کشور در ساخت سانتریفیوژ و ایجاد نسل جدید سانتریفیوژ‌های پیشرفته، گفت: بخش بزرگی از افتخارات ما در فناوری‌های نوین مرهون تلاش آنهاست. در علوم فضایی گام‌های بلندی برداشته‌ایم، چنانچه ماهواره جدیدی که سال گذشته طراحی و امسال پرتاب شد گام افتخارآمیز جدیدی در مسیر هوافضا بود.


تامین منابع مالی قطار سریع‌السیر

تهران - اصفهان

روحانی با تاکید بر اینکه در مسایلی که مربوط به منافع ملی کشور است، باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم خاطرنشان کرد: در علم، فناوری و افتخارات ملی، این خط، آن خط و این جناح و آن جناح فرقی نمی‌کند، مهندس راست و چپ در کنار هم سانتریفیوژ راه انداختند بنابراین باید در برخی موارد از منافع زودگذر به خاطر منافع کشور، تاریخ، آینده و ملت بگذریم. وی سپس به برنامه‌های دولت در زمینه راه و راه‌آهن، توسعه بنادر اشاره کرد و اذعان داشت: مهندسان کشور باید در این عرصه‌ها حضور فعالی داشته باشند. خوشبختانه منابع مالی ساخت قطار سریع‌السیر تهران به اصفهان تا روز گذشته نهایی شد و ان‌شاء‌الله ایران وارد صنعت جدید و استفاده از راه‌آهن سریع‌السیر با سرعت بالای 300 کیلومتر خواهد شد و این طرح‌ها با حضور، کمک و همت شما به نتیجه خواهد رسید.

رییس قوه مجریه هوای تهران و اهواز و افزایش روزهایی که هوای ناسالم در این شهرها مستولی است را از عمده مشکلات پیش‌روی دولت و مردم دانست و با بیان اینکه مردم زندگی راحت‌ و سالم می‌خواهند و باید با این معضلات مبارزه کرد ولو اینکه طرح‌های بلندمدت برای حل آنها داشته باشیم افزود: بحث ریزگردها و عملکرد مهندسان یک کشور در ساخت سدهای متعدد و مشکلات منبعث از آن در ایران وعراق از مسایل بسیار مهم به‌شمار می‌رود، کار مهندسی باید با منافع ملت‌ها گره بخورد و به مساله محیط‌زیست و نیز اقتضائات فرهنگ ملی و دینی کشورها توجه داشته باشد و در عین حال همه‌جا اخلاق رعایت شود.


موفقیت دولت به‌دلیل مشارکت مردم است

حسن روحانی با ابراز اینکه تردیدی ندارم که مهندسان که جزوی از مردم هستند و همچنین خود مردم بهتر از دولت کار می‌کنند و باید در شرایطی که برنامه‌ها و مشکلات مهمی پیش‌رو داریم وارد عمل شوند گفت: اگر به تاریخ کهن ایران نگاه کنیم، آثار فراوانی به یادگار مانده که کار مهندسان در قرن‌های گذشته است. آثار آنها در تخت‌جمشید و اصفهان بسیار شگرف است و هنوز هم می‌تواند به عنوان الگوی شهرسازی و معماری اجرا شود، این جمع فرهیخته در تحولات سیاسی جامعه هم پیشتاز بوده‌اند. بعد از انقلاب و در دفاع مقدس کار آنها بسیار ارزشمند بود. رییس کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه دیپلمات‌های ایران هماورد خوبی در میدان مذاکرات بوده‌اند، اظهار داشت: آنها در میدان رقابت و در مسیر راه هستند. ما چه به توافق نهایی موفق بشویم و چه ناموفق، آنها افتخار تاریخ و کشور ما هستند همانطور که مهندسان ما در اصفهان، نطنز و فردو و در رشته‌های مختلف افتخار ایران هستند. دولت یازدهم تا امروز هر کجا که موفق بوده به‌دلیل حمایت، حضور و تلاش مردم و فرهیختگان و رهنمودها و حمایت رهبر معظم انقلاب بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر