افت ادامه‌دار قیمت سنگ‌آهن

۱۳۹۳/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰

در حالی که بسیاری از موسسات مالی و تحقیقاتی همچنین فعالان بازار محصولات خام صنعتی در هفته‌های اخیر از احتمال احیای قیمت سنگ‌آهن به‌تبع افزایش تقاضای فصلی از سوی چین سخن به میان آورده بودند، شاهد هستیم که روند رو به افول قیمت این محصول کماکان ادامه دارد. قیمت سنگ‌آهن در پایان هفته گذشته باز هم کاهش یافت. براساس داده‌های منتشر شده از سوی موسسه «متال بولتن»، این محصول در قیمت 88دلار در هر تن معامله شده است. کارشناسان بازار محصولات خام صنعتی اصلی‌ترین دلیل این روند را افزایش مازاد عرضه در بازار سنگ‌آهن همچنین عدم احیای تقاضا برای این محصول از سوی چین درراستای انتظارات موجود در میان فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند.

تضعیف قیمت سنگ‌آهن باعث شده تا در روزهای اخیر ارزش سهام شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این محصول همچون «ریوتینتو»، «واله» و «بی اچ پی» نیز در بورس‌های بین‌المللی سقوط کند. در این میان بانک مشهور «بارکلیز» در گزارشی پیش‌بینی کرده اگر نرخ رشد مصرف سنگ‌آهن از جانب چین را به میزان 5. 1درصد درنظر بگیریم، باز هم بازار این محصول در سال جاری با مازاد عرضه‌یی به میزان 79میلیون تن مواجه شده و این رقم برای سال آینده در بهترین حالت به 67میلیون تن می‌رسد.

شایان ذکر است که با پایان یافتن ماه آگوست، افت قیمت سنگ‌آهن در این ماه به 8. 4درصد و در هشت ماه سپری شده از سال جاری به بیش از 35درصد رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر