هلال‌احمر در بیمارستان‌سازی سرمایه‌گذاری کند

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۸

ایسنا نهادهای موازی در ساختار خدمات‌رسانی در ایران زیاد بوده و هست. بخش درمان هم از این قاعده جدا نیست. به همین دلیل هم معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر پرهیز از دوباره‌کاری در نظام سلامت، همکار‌ی‌های مشترک احتمالی بین وزارت بهداشت و هلال‌احمر را اعلام کرد.

دکتر محمد آقاجانی درباره احتمال ادغام اورژانس با هلال‌احمر بیان کرد: هنوز راجع به این مساله تصمیمی گرفته نشده است؛ اما مسلم آن است که باید از موازی‌کاری جلوگیری شود؛ چراکه بخشی از پتانسیل حمل و نقل بیماران‌ و مجروحان در هلال‌احمر است و بخش گسترده‌یی از این موضوع نیز در وزارت بهداشت و اورژانس کشور است.

وی این طور تشریح کرد: برای خدمت‌رسانی چه در وضعیت عادی و چه در شرایط بحران نیازمند کار تیمی مشترکی با هلال‌احمر هستیم تا از دوباره‌کاری‌ها جلوگیری کنیم. به عنوان مثال در بسیاری از جاده‌های کشور در دو نقطه نزدیک به یکدیگر یا حتی روبه‌روی یکدیگر هم آمبولانس جمعیت هلال‌احمر مستقر است و هم اورژانس وزارت بهداشت پایگاه دارد؛ این در حالی است که در بسیاری از نقاط دیگر هیچ‌کدام از این سازمان‌ها حضور ندارند. این امر حاکی از آن است که از حیث پوشش جاده‌یی و شهری در شرایط عادی و بحران نیازمند برنامه مشترک هستیم.

وی با بیان اینکه در نظام سلامت چند مبحث مهم در بحث خدمت‌رسانی وجود دارد؛ ادامه داد: در بحث امداد و نجات هم در وضعیت عادی و هم در شرایط بحران زمینه‌های مشترک همکاری وجود دارد. حوزه دیگر، بخش خدمات درمانی هم در بخش خدمات سرپایی در کلینیک‌ها و هم خدمات بیمارستانی است. وزارت بهداشت به‌شدت با کمبود تخت بیمارستانی روبه‌روست. یکی از حوزه‌هایی که جمعیت هلال‌احمر می‌تواند به خوبی در آن سرمایه‌گذاری کند، بحث سرمایه‌گذاری و توسعه بیمارستان‌های کشور توسط این جمعیت است. ما آمادگی کامل داریم همه گونه همکاری با جمعیت هلال‌احمر داشته باشیم تا به این ترتیب جمعیت هلال‌احمر بخشی از پوشش درمانی کشور را عهده‌دار شود.


هلال‌احمر در تولید دارو فعال‌تر شود

معاون درمان وزیر بهداشت به ظرفیت سازمان داوطلبان و جوانان جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: سازمان داوطلبان و جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز می‌تواند در بیمارستان‌های ما فعالیت کند؛ اتفاقی که در بسیاری از نقاط دنیا افتاده است؛ به طوری که در مراجعه به بیمارستان‌های خوب دنیا در کشورهای توسعه‌یافته حضور این داوطلبان محسوس است. در مجموع جهت راهنمایی بیماران، خدمت‌رسانی به آنها، برقراری ارتباط عاطفی با بیماران و حمایت اجتماعی از آنها و... زمینه حضور داوطلبان در بیمارستان‌ها وجود دارد. امیدواریم بتوانیم همکاری گسترده‌یی بین بیمارستان‌های کشور و سازمان داوطلبان هلال‌احمر در جهت زمینه‌سازی برای حضور داوطلبان در بیمارستان‌ها فراهم آوریم.

وی مبحث دارو را از دیگر زمینه‌های همکاری وزارت بهداشت با جمعیت هلال‌احمر خواند و ادامه داد: سال‌هاست هلال‌احمر در زمینه تولید و واردات دارو نقش داشته است و امیدواریم در دوره جدید زمینه این همکاری‌ها نیز گسترش یابد. هلال‌احمر از گذشته در زمینه تجهیزات پزشکی چه در مورد لوازم سرمایه‌یی و چه لوازم مصرفی نقش داشته است و امیدواریم این نقش در تولیدات داخلی گسترش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر