حوزه ریلی از پرداخت حق دسترسی

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۳

معاون ناوگان راه‌آهن از تدوین برنامه‌ها و اقدامات جدی برای جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی خبر داد و اعلام کرد این اقدامات در قالب بسته‌های حمایتی مجزا و براساس منابع مختلف تدوین شده‌اند. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بابک احمدی، معاون ناوگان راه‌آهن با اشاره به تصویب قانون حق دسترسی آزاد به شبکه ریلی در سال ۱۳۸۴ گفت: شرکت راه‌آهن برای تسریع در شکل‌گیری بخش‌های غیردولتی ریلی، در سال‌های گذشته نسبت به واگذاری ناوگان ریلی خود شامل واگن‌های باری و واگن‌های مسافری به بخش غیردولتی اقدامات کرده است. وی افزود: این اقدام تاثیر مثبتی بر حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی داشته و موجب توسعه مطلوب منابع ناوگان ریلی شده است. وی در ادامه دلایل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان طی سال‌های گذشته را مدنظر قرار داد و گفت: عدم تناسب نرخ بازگشت داخلی سرمایه‌گذاری ریلی در مقایسه با سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری، عدم سرمایه‌گذاری جدی شرکت راه‌آهن و دولت در توسعه ناوگان با فرض حضور بخش غیردولتی در این عرصه، جذب سرمایه‌های بخش غیردولتی برای بازپرداخت خرید ناوگان موجود راه‌آهن و وجود تنوع در نوع و محیط‌های کسب و کار ناوگان راه‌آهن ازجمله عوامل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان ریلی هستند. به گفته وی وجود این عوامل بازدارنده موجب شده تا شرایط اقتصادی برای حضور بخش خصوصی در برخی از حوزه‌ها نظیر قطارهای حومه‌یی، لکوموتیوهای مسافری و مانوری، سازمان قطار نجات و قطارهای پرسرعت فراهم نشود. احمدی افزود: پیرو این مساله برنامه‌های راه‌آهن معطوف به مشارکت بخش غیردولتی در تامین و بهره‌برداری از واگن‌های باری واگن‌های مسافری و لکوموتیوهای باری است. وی با بیان اینکه راه‌آهن برنامه جامع و سنگینی را پیش روی خود دارد گفت: شرکت راه‌آهن در نظر دارد تا هم راستا با اجرای تعهدات برنامه‌یی سال‌های آتی بتواند عقب‌افتادگی‌های سال‌های گذشته را نیز جبران کند که در این راستا پاسخ‌های مثبت و خوبی را از سمت دولت و مجلس دریافت کرده‌ایم و براساس آنها به محض آماده شدن مقدمات اجرایی هر یک، بسته حمایتی خود را طراحی و نسبت به اعلام عمومی آن اقدام می‌کنیم. معاون ناوگان راه‌آهن با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه لازم است که تمامی منابع قابل استفاده را بسیج کنیم تصریح کرد: در نخستین گام از منابع درآمدی شرکت راه‌آهن شروع کرده و دو اقدام جدی را عملیاتی کردیم. وی افزود: در اقدام اول و طی دو مرحله که از سال گذشته آغاز شد با هدف نزدیک کردن حق دسترسی شبکه ریلی به عوارض جاده‌یی، سهم ۵۷درصدی راه‌آهن از تعرفه حمل بار؛ به ۳۵درصد کاهش یافت. احمدی تصریح کرد: در اقدام دوم و با فرض اینکه سرمایه‌گذاری در توسعه واگن‌های باری برای یک دوره ۱۰ ساله از نرخ بازگشت داخلی ۳۰درصدی برخوردار شود بسته حمایتی‌ای را آماده اجرا کرده‌ایم که طی آن مقرر شد از ابتدای سال 93، سر مایه‌گذار به ازای ورود واگن باری نو خود به شبکه ریلی به‌طور متوسط به میزان ۴میلیون تن کیلومتر (حدود ۱۰۰میلیون تومان) از پرداخت حق دسترسی معاف باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر