واردکنندگان غیررسمی خودرو هم ساماندهی می‌شوند

۱۳۹۳/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۰

گروه خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی جدید قصد تکمیل ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را برای وارد‌کنندگان غیررسمی دارد. طرح ساماندهی واردات خودرو برای تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی درحالی به 30 نماینده رسمی ابلاغ شد که شورای رقابت مخالف اجرای این ضوابط بود. در همین راستا نیز نایب رییس انجمن واردکنندگان دو روز پیش اعلام کرد این بخشنامه ابهاماتی دارد و به‌گفته وی، به‌عنوان نمونه براساس این ضوابط سود 7درصدی برای شرکت‌های وارد کننده تعیین شده؛ این درحالی است که شرکت‌ها باید سایر هزینه‌های خود را هم از محل همین سود پرداخت کنند. با این حال ماجرای تعیین ضوابط به اینجا ختم نشده است و حالا وارد‌کنندگان غیررسمی خودرو نیز مخاطب وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارخواهند گرفت و باید ضوابط تعیین شده از سوی این وزارتخانه را رعایت کنند. این یعنی شایبه انحصارگری از سوی وزارت صنعت تا حدودی باطل خواهد شد اما همچنان شایبه قیمت‌گذاری دستوری برای خودروهای وارداتی باقی می‌ماند. در هر صورت وزارت صنعت و معدن و تجارت با اجرای این شیوه‌نامه به‌دنبال ساماندهی خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی است، موضوعی که خیلی با اعتراض مصرف‌کنندگان روبه‌رو بود. ساماندهی واردات با وجود مخالفت‌های شورای رقابت هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت است. یکی از انتقادهای وارده به این طرح همین مساله محدود کردن واردات خودرو به چند نمایندگی خاص است. درحالی که حالا به‌گفته یک مقام مسوول در وزارت صنعت براساس مصوبه و ابلاغیه اولیه‌یی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی واردات خودرو داشت، تنها واردکنندگان رسمی می‌توانستند خودرو وارد کنند که بخشنامه فاز اول ساماندهی واردات این کالا بود بنابراین واردات تنها از طریق نمایندگی‌های رسمی انجام می‌شد؛ ولی به‌دلیل اینکه بخشی از واردات از طریق نمایندگی‌های غیررسمی صورت می‌گیرد، بخشنامه جدیدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مهر گفت: شیوه‌نامه ساماندهی واردکنندگان غیررسمی خودرو به‌دلیل رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تدوین شده است تا مصرف‌کنندگان بتوانند در قالب آن، کیفیت مناسب‌تری چه در حوزه خودرو و چه در حوزه خدمات پس از فروش دریافت کنند.


دو شرط برای واردکنندگان غیررسمی

امیرحسین قناتی همچنین افزود: براساس شیوه‌نامه جدید، واردکنندگان غیررسمی خودرو یا باید به‌طور مستقل ارایه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، خدمات ارایه دهند. وی افزود: براساس این شیوه‌نامه، نمایندگان غیررسمی واردکننده خودرو هم می‌توانند خودرو وارد کنند به شرط اینکه ارایه خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی و نیز مشخصات کیفیت خودرویی که می‌خواهند وارد کنند را رعایت کنند؛ بنابراین واردکنندگان غیررسمی درصورت تعهد نسبت به ارایه خدمات پس از فروش مناسب یا خود مستقلا می‌توانند خودرو وارد کنند یا با نمایندگان رسمی به توافق برسند و ارایه خدمات پس از فروش را به آنها بسپارند. به‌گفته قناتی در روش دوم که ارایه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نمایندگان غیررسمی به نمایندگان رسمی سپرده می‌شود باید شیوه‌نامه و توافقنامه‌یی میان واردکننده غیررسمی و نماینده رسمی امضا شود که البته این شیوه‌نامه را وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم کرده تا اجحافی در این میان صورت نگیرد و برخی نمایندگان رسمی، محدودیت‌هایی برای واردکنندگان غیررسمی قایل نشده یا سلیقه محور نباشند.

وی اظهارکرد: در این توافق‌نامه، مشخصات اصلی خودرو، درصدهایی که بابت خدمات پس از فروش باید به نماینده رسمی پرداخته شود و هزینه‌یی که باید از نماینده غیررسمی گرفته شود، ذکر شده تا راه هرگونه شبهه نیز بسته شود؛ بنابراین از این پس نمایندگان غیررسمی با توافقی که نسبت به ارایه خدات پس از فروش خواهند داشت یا مستقیم خودشان خدمات پس از فروش می‌دهند یا که باید طبق ضوابط خدمات پس از فروش که وزارت صنایع تدوین کرده است، ارایه خدمات را به اثبات برسانند؛ البته این خدمات پس از فروش برای همه یکسان است. وی افزود: به‌دلیل اینکه ارایه خدمات پس از فروش در حوزه خودروهای وارداتی، حجم سرمایه‌گذاری زیاد و زیرساخت‌های بالایی را نیاز دارد معمولا به نفع واردکننده غیررسمی است تا از شبکه خدمات پس از فروش موجود، استفاده شود اما نماینده رسمی باید ارایه خدمات پس از فروش مناسب را به خودروهایی که واردکنندگان غیررسمی وارد می‌کنند، تقبل کند. وی درخصوص مزیت‌هایی که اجرای این شیوه‌نامه برای واردکنندگان رسمی خواهد داشت، گفت: مزیت اصلی برای نماینده رسمی، بالا رفتن حجم فروش است چراکه آنها به نوعی لیدر بازار می‌شوند و به نفع آنهاست که از این شبکه استفاه کند؛ چراکه تا به حال ۳۰درصد حجم بازار را در اختیار داشته‌اند و از این پس می‌خواهد که حجم بالاتری از بازار را در اختیار بگیرد.


شرط حفظ اصالت خودرو

به‌گفته قناتی، واردکننده غیررسمی عددی معادل آنچه که بابت خدمات پس از فروش باید از سوی نماینده رسمی هزینه شود را به نماینده رسمی پرداخت می‌کند که این عدد معادل ۳ تا3.5درصد فروش است که بابت هزینه خدمات پس از فروش دریافت می‌شود براساس همین سود نیز قراردادی میان نماینده رسمی و غیررسمی منعقد می‌شود؛ ولی بحث اصلی این است که اصالت خودرو حفظ شود چراکه تا پیش از این در برخی از واردات اصالت خودرو دستکاری می‌شد و خودرویی که در فرمت ثبت سفارش قید می‌شد، تحویل مشتری نمی‌شد یا با مشخصات دیگری وارد می‌شد. وی اظهارکرد: نماینده رسمی باید اصالت خودرو وارداتی را چک و برایش محرز شود تا بتواند خدمات پس از فروش ارایه دهد بنابراین نمایندگان رسمی VIN خودرو را که در سایت خودروسازان خارجی نیز ثبت شده است با آنچه وارد شده، تطبیق داده سپس در مورد خدمات پس از فروش آن متعهد می‌شود. قناتی گفت: مردم از این پس می‌توانند با خیال راحت خودروهای وارداتی را خرید کنند . به‌طور قطع باید این مسیر را طی کرده و هر ثبت سفارشی که بخواهد انجام شود ملزم به رعایت شروط وزارت صنعت برای خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی است.


افزایش قیمت خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی از زمان اعلام ضوابط جدید قیمت‌گذاری و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال افزایش قیمت داشته‌اند. خبرها حاکی از آن است، برخی خودروها 3تا 5 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. البته واردات خودرو در بهمن نسبت به 10ماه گذشته نیز افزایش داشته است البته به‌نظر می‌رسد با تعیین ضوابط قیمت‌گذاری و اعطای مجوز به واردکنندگان رسمی آمار این واردات کاهش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر